- lör 18 mar 2017, 12:46
#1158914
Efter att ha sökt efter en lämplig begagnad bensinare har nog insett att det är dömt att misslyckas. Diesel får det väl bli då...
Dock - är det några speciella motorer/miltal som man ska budgetera lite extra för?
De motorer som kan vara intressanta är
D2
D3 (136 hk)
D4 (163 hk)
D4 (181 hk)
då jag söker en bil från modell -14 och nyare.
Hur är det med kamrem exempelvis? Hur är det med additivpåfyllning (när och vilken kostnad och på vilka motorer?) Alla ovan motorer har väl ett partikelfilter som inte ska behöva bytas. Jag letar efter en bil som körts under 10 000 mil och kommer sedan ha den till maximalt 14-15 000 mil. Det är ju därför dumt om det är någon extremt dyr service mellan låt oss säga 6 000 mil och 15 000 mil. Kamremmen kommer väl på 18 000 mil förutom på D2 som kommer vid 14 000 mil?
Andra intervalltillägg?
Skillnad på D4 163 och 181? Vad jag läst här på forumet känns det nästan som att 163 hk är mer stabil...
Som det är nu kör jag en 2,0F och är nog lite bortskämd med billiga servicar (kör 1 000 mil om året så varannan service och år blir bara ett oljebyte)
Dock - är det några speciella motorer/miltal som man ska budgetera lite extra för?
De motorer som kan vara intressanta är
D2
D3 (136 hk)
D4 (163 hk)
D4 (181 hk)
då jag söker en bil från modell -14 och nyare.
Hur är det med kamrem exempelvis? Hur är det med additivpåfyllning (när och vilken kostnad och på vilka motorer?) Alla ovan motorer har väl ett partikelfilter som inte ska behöva bytas. Jag letar efter en bil som körts under 10 000 mil och kommer sedan ha den till maximalt 14-15 000 mil. Det är ju därför dumt om det är någon extremt dyr service mellan låt oss säga 6 000 mil och 15 000 mil. Kamremmen kommer väl på 18 000 mil förutom på D2 som kommer vid 14 000 mil?
Andra intervalltillägg?
Skillnad på D4 163 och 181? Vad jag läst här på forumet känns det nästan som att 163 hk är mer stabil...
Som det är nu kör jag en 2,0F och är nog lite bortskämd med billiga servicar (kör 1 000 mil om året så varannan service och år blir bara ett oljebyte)