Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1173740
Tack. Ja då är det samma fel som jag har och det du säger förklarar hur vecka 22 kommer in i bilden. Fint att få TJ-numret också så att jag kan berätta för verkstaden vad det är som de skall kika på.

Vad blev för övrigt resultatet i ditt fall? Avhjälpte uppgraderingen problemet?
av Nelsson
#1173819
Våra problem har iaf försvunnit, oavsett vem av oss som använder bilen. Vi använder en sony z5 och nexus 5x, funkar fint nu.

Problemen kom för några månader sedan vid uppdatering av telefonerna, vad jag hört har användare med iphone också dessa problem. Har det kommit ny bt mjukvara som inte Volvo stödjer? Verkar konstigt, borde vara bakåtkompatibelt...
av andersuw
#1173846
Ja problemet finns definitivt med åtminstone vissa (nyare) iPhone, t.ex. de 6s som hustrun och jag har. Jag trodde att det bara var iPhone som hade detta problem men det du säger pekar ju på att andra telefoner också är berörda. När det gäller exakt vilka tekniksystem som uppdateras mjukvarumässigt i våra telefoner är det ju rätt marigt att hålla koll på. Men som du säger borde ju nya Bluetooth-versioner vara bakåtkompatibla.

Vad som fortfarande sätter myror i huvudet på mig är två saker:

För det första är det bara telefonförbindelsen det är problem med. Det går hur fint som helst att spela musik i bilen via BT. Hur förklara det?

För det andra hänger inte problemet i mitt fall bara på vilken telefon man har i bilen utan också på vilken telefon den man pratar med använder. När jag hade bilen inne för felsökning av detta lämnade jag min telefon till min PST och bad honom sätta sig i bilen med den och låta sig ringas upp av någon kollega. Han fann att ljudet var utmärkt. Som tur var hade jag förutsett den komplikationen så jag hade tagit med mig även hustruns telefon (båda iPhone 6s) och när jag ringde upp med den infann sig problemet på samma sätt som alltid. Likaså använde min son härförleden tillfälligt en gammal Samsung eftersom hans iPhone 5 gått sönder. När han ringde till bilen med den var förbindelsen alldeles förträfflig vilket inte alls gäller när han försöker med den iPhone han normalt använder. Att felet hänger på vilken telefon man har i bilen och hur den förmår kommunicera med infotainmentsystemet förstår jag. Men hur i h-e det kan ha någon betydelse vilken telefon den som befinner sig utanför bilen använder har jag hittills ingen bra förklaring till. Ytterligare en mystisk detalj är att man i den telefon som är utanför bilen kan höra ett svagt bakgrundsljud som påminner om tal. Som om man hörde ett annat telefonsamtal eller radioprat i bakgrunden. I alla fall gäller detta med de iPhone 6s hustrun och jag använder.
Köpråd

Hej jag funderar på att köpa en ny bil.[…]

Dörrlås V-fram

Hej. Kolla kabelhärvan mellan karossen och d&[…]

Köpråd V60 etanol

Köp en nyare Saab istället, fullt med 9-[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]