Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freda155
#1153906
Hallå,

beställde min V60 med komfortchassi, men det vete tusan om det var så märkvärdigt, jag hade aldrig gissat den specen om jag inte redan visst vad jag hade. Därför tänkte jag kasta på en sänksats och det finns några olika att välja på därute. Då stötdämpningen är rätt fast original lurar jag på om inte originaldämparna skulle kunna funka hyggligt med andra fjädrar. Jag gjort fjäderförändringar på andra bilar med ganska uselt resultat ibland, men ingen har varit så fast i dämpningen som denna V60. Jag vet att Volvo även har andra subframebussningar med sportchassi, men det låter jag vara.

Frågan lyder, ni som kör med enbart kortare fjädrar, vad har ni och hur tycker ni det funkar?

Eibach
H&R
TA Technix
Vogtland
Jag har mailat alla fyra dessa om fjäderkonstanter, den mjukaste väljer jag. TA Technix svarade att de inte har uppgift.
av Rudolfs
#1153911
Min gamla V60 med H&R fjädrar och standard chassi, vart helt okej att åka runt i, vill man bli av med krängandet är ju en ipd krängare bak att rekommendera. Ska tydligen göra under, inget jag hann göra på min. 18" Ymir på bilen

Bild
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1153932
freda155 skrev:Hallå,

beställde min V60 med komfortchassi, men det vete tusan om det var så märkvärdigt, jag hade aldrig gissat den specen om jag inte redan visst vad jag hade. Därför tänkte jag kasta på en sänksats och det finns några olika att välja på därute. Då stötdämpningen är rätt fast original lurar jag på om inte originaldämparna skulle kunna funka hyggligt med andra fjädrar. Jag gjort fjäderförändringar på andra bilar med ganska uselt resultat ibland, men ingen har varit så fast i dämpningen som denna V60. Jag vet att Volvo även har andra subframebussningar med sportchassi, men det låter jag vara.

Frågan lyder, ni som kör med enbart kortare fjädrar, vad har ni och hur tycker ni det funkar?

Eibach
H&R
TA Technix
Vogtland
Jag har mailat alla fyra dessa om fjäderkonstanter, den mjukaste väljer jag. TA Technix svarade att de inte har uppgift.
Du kommer inte få något svar ang fjäderkonstanter. De är dessutom progressiva så även om du fått svar så är det svårt att dra någon slutsats av svaret. Men i princip alla sänksatser till "vanliga" bilar styvar upp med typ 15-25%. Man går kanske ifrån 1.5Hz till 1.7-1.85Hz i avstämning, men precis som du själv märkt så är moderna bilar ganska väldämpade så att kombinera sänkfjädrar med originaldämpare fungerar vanligtvis helt ok.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1153936
Rudolfs skrev:Min gamla V60 med H&R fjädrar och standard chassi, vart helt okej att åka runt i, vill man bli av med krängandet är ju en ipd krängare bak att rekommendera. Ska tydligen göra under, inget jag hann göra på min. 18" Ymir på bilen
Gissningsvis så är ipd-krängaren hårdare än original vilket kommer medföra att bilen understyr mindre och blir mer svängvillig, vilket är trevligt om man kör "aktivt" ;)


.
av Rudolfs
#1154101
ThomasT skrev:
Rudolfs skrev:Min gamla V60 med H&R fjädrar och standard chassi, vart helt okej att åka runt i, vill man bli av med krängandet är ju en ipd krängare bak att rekommendera. Ska tydligen göra under, inget jag hann göra på min. 18" Ymir på bilen
Gissningsvis så är ipd-krängaren hårdare än original vilket kommer medföra att bilen understyr mindre och blir mer svängvillig, vilket är trevligt om man kör "aktivt" ;)


.
Japp, har för mig original är 21 och IPD är 26-28 tror jag :) Sen får man bort lite svajighet i normal körningen också som jag förstått på dem som bytt dem.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1154111
Rudolfs skrev:
ThomasT skrev:
Rudolfs skrev:Min gamla V60 med H&R fjädrar och standard chassi, vart helt okej att åka runt i, vill man bli av med krängandet är ju en ipd krängare bak att rekommendera. Ska tydligen göra under, inget jag hann göra på min. 18" Ymir på bilen
Gissningsvis så är ipd-krängaren hårdare än original vilket kommer medföra att bilen understyr mindre och blir mer svängvillig, vilket är trevligt om man kör "aktivt" ;)
Japp, har för mig original är 21 och IPD är 26-28 tror jag :) Sen får man bort lite svajighet i normal körningen också som jag förstått på dem som bytt dem.
Jo, ökar man rollmotståndet så blir bilen även med "direkt".

.
av freda155
#1154907
Tack för svar, H&R låter kanske lovande - de är de enda som delat med sig av data! Eibach får inte ge och TA Technix hade inga uppgifter, Vogtland väntar jag svar på. Så i min jakt på mjukast sänkfjädrar fick jag alltså inget svar, nu ska jag bara ta reda på vad Volvo säger om originalfjädrarna. Då får vi se hur mycket det skiljer.

Det är lite blandad progressivt och linjärt mellan eftermarknadens olika kit, vissa kör linjärt rakt igenom andra tvärt om och nån hade enbart progressivt bak. Men H&R förefaller vara linjära och anger 35 N/mm fram och 45 bak.

Nån styvare krängare bak är inte aktuellt, det sabbar bara komforten. Och krängning är inte ett problem i moderna Volvo enligt mig i alla fall. Och inte heller understyrning - de här bilarna är ju helt briljanta i balansen! Det här är marknadens kanske bästa framhjulsdrivna bil redan i original. Jag tycker bara den är onödigt hög för sin hårda sättning. (Och gillade inte det stenhårda sportchassit, chansade på komfort, men det var inte tillräckligt mjukt. Så tji fick jag.)

/Chassinörden som gillade sin Chrysler 300C, men hatade den för att de kanske spenderade fem minuter på att stämma av chassit.
av freda155
#1154908
Rudolfs skrev:Min gamla V60 med H&R fjädrar och standard chassi, vart helt okej att åka runt i, vill man bli av med krängandet är ju en ipd krängare bak att rekommendera. Ska tydligen göra under, inget jag hann göra på min. 18" Ymir på bilen

Bild
Det där ser ju kanon ut. En tia spacer bak kanske kan bli aktuellt för mig också. Det ger lite mer överstyrning också (inte för att det behövs).
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1155629
freda155 skrev:En tia spacer bak kanske kan bli aktuellt för mig också. Det ger lite mer överstyrning också (inte för att det behövs).
Varför skulle ökad spårvidd ge sämre fäste?

.
av freda155
#1158635
ThomasT skrev:
freda155 skrev:En tia spacer bak kanske kan bli aktuellt för mig också. Det ger lite mer överstyrning också (inte för att det behövs).
Varför skulle ökad spårvidd ge sämre fäste?

.
Balansen ändras något då den styvas upp en aning bak. Har provat på ett par olika bilar, fast aldrig med så lite som 10 mm dock, bara 25-30 per sida. Resultatet har alltid varit snyggare+roligare.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]