Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1151080
Har haft min bil i snart 1 vecka nu, men fortfarande inte vågat trycka på VOC-knappen
Visst jag och säljaren pratade med en trevlig kvinna när jag hämtade bilen och vi registrerade VOC-tjänsten.
Både han och hon skojade då att man kunde trycka på knappen om man ville ha tips på recept m.m

SOS-knappen är ju lite mer självklar, den kan man använda istället för att ringa 112, fast man hamnar ju
istället hos Volvo och i sin tur larmar 112.

Men vad använder ni VOC-knappen till?
#1151081
Intressant fundering! Hämtar min nya bil på onsdag, första gången med VOC för mig, så kommer följa tråden... :-)-)
#1151092
Min är aldrig tryckt på, funderar på om man iaf skulle testa den innan garantin går ut.
#1151097
VOC-knappen är ju bara till för bilrelaterade saker. Motorstopp, punktering etc. Inte för hjälp med om det finns någon McDonalds i närheten.

Vad gäller SOS-knappen så kan det ibland bara bättre att trycka på knappen än att ringa 112 själv. Speciellt om man i all stress inte ha riktigt pejl på vart man befinner sig.
#1151104
Precis så hon med. "Tänk på att du inte kommer till SOS när du trycker på SOS, utan till oss. Men vi hjälper dig med position och kan sedan larma SOS med din information om händelsen."

Men det ska bli intressant och se vad folket har sin VOC-knapp till, även om du säkert har rätt KrilleW gällande
bilrelaterat, men jag har hört folk beskriva annat och vill se om det stämmer. :D
#1151373
När jag krockade för några år sen med min v50 med voc så tryckte jag på sos knappen. Inga krockkuddar löste ut då krockvåldet tydligen inte var så stort men jag var lite snurrig o chockad. De hjälpte mig o ringde efter ambulans o brandkåren o bärgare o de ringde till jobbet o varskodde dem om att jag inte kommer. De gör ett satans bra jobb så använd dem när ni behöver dem. (Krockade med en lastbil så att ALLA sidorna på bilen var bucklig och sips systemet aktiverades så bilen blev skrot 355 dagar gammal) jag klarade mig utan annat än lite chock.
Dogfight
#1151389
Bilen ville inte starat då tryckte jag på VOC
#1151553
Jag har vid flera tillfällen använt mig av VoC-knappen i min V70 -02 för att förvissa mig om att VoC fungerar som det skall om jag verkligen skulle behöva det, t.ex. vid en olycka. Det har varit befogat eftersom det vid två tillfällen visat sig att systemet inte fungerade som det borde.

Första gången var för drygt fem år sedan när jag till min förvåning fick hänvisningston när jag tryckte på knappen. Det visade sig bero på att Volvo glömt vidarekoppla ett nummer hos Falck Assistans som tagits ur drift när det företaget slutade sköta VoC-servicen åt Volvo.

Den andra gången var förra våren när det visade sig att dataöverföringen från bilen till VoC-centralen (med bl.a. den viktiga uppgiften om position) inte fungerade. I VoC-centralen såg det ut som om jag ringde från vilken mobil som helst istället för från en VoC-ansluten bil. Den gången visade sig felet bero på att ett modem i VoC-centralen "hängt sig".

Båda gångerna har det krävts ganska stora ansträngningar från min sida för att reda ut problemet sedan jag väl noterat det. Första gången vill jag minnas att jag efter många och långa samtal med kundtjänst till sist lyckades få dem att förstå att problemet nog inte satt i bilen utan i VoC-centralen. Andra gången tvingades jag även uppsöka verkstad trots att jag var till 99 procent säker på att felet inte satt i bilen då heller. Det krävdes direkt kommunikation mellan verkstaden och Volvo centralt innan den defekta modemförbindelsen upptäcktes och åtgärdades. Vägen via kundtjänst var till ingen som helst nytta. Personalen där var visserligen vänlig och hjälpsam men visste tyvärr väldigt lite om hur VoC egentligen fungerar, i synnerhet på en 02:a som de uppenbarligen inte ens trodde kunde ha den utrustningen. Och deras rapporter till personer bakom kulisserna med högre kompetens hade uppenbarligen ingen effekt alls.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]