Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150621
Hej,

Tänkte lämna ett litet omdöme om min T6:a Black R Polestar så här 7 veckor innan min V90 kommer.
Helt klart en av de bästa bilar jag haft. Mycket bra vinterbil, har både bränslevärmare och el-värmare. Åker många korta sträckor och då har det varit toppen att kombinera dessa. Även rattvärmen(kommer aldrig att köpa en bil utan) och den elvärmda vindrutan är bra, har inte stört mig på trådarna. Awd har gjort att jag alltid tagit mig fram, kör iofs bara i stads- och förortstrafik.

Inga problem under dessa år, endast en justering av elbakluckan. T6:an är en kanon motor. Hade en V60 T6 innan och den var också super. Motorn var vassare i V60:n då den är mindre och lättare men prestandan är riktigt bra för att vara en tung och hög bil. Bilen skjuter på riktigt bra även i högre farter. Har svårt att lämna något omdöme om växellådan då jag haft denna 6-stegade geartronic i mina 3 senaste bilar. Kanske något seg med nedväxlingarna, dock ej i sportläget då blir den en "best". Slirar lite, särskilt när det är kallt. Kanske någon växel till hade sänkt varvtalet vid motorvägskörning
Bränsleförbrukningen har i snitt legat på 1,20-1,25(har bara mätt vid pump vid några enstaka tillfällen under åren). Långkörning ca 0,9. Upplevde samma sak med V60:n att förbrukningen är ca +10% jämfört med den deklarerade.

Utrustning jag uppskattat mest:
Rattvärme - super för mina kalla händer
Premiumsound+sub - tycker det är mycket bra ljud och bas, bilen är ju trots allt det enda stället en gubbe som jag(41år) kan spela pop högt utan att min fru säger att jag tror jag är en ungdom :D
Backkamera - används ju dagligen, ingen bil utan detta tillbehör i framtiden
Elstol med minne - bra när frugan lånar bilen
Färgen electric silver - efter 2 svarta bilar gillar jag denna färg då den inte är så smutskänslig(nya bilen är i samma färg)
Farthållaren som håller avstånd, samt övrig säkerhetsutrustning
Prog.servo - bekvämt

Övrigt:
Som förare märker man inte panoramataket så mycket. Härligt att öppna vissa sommardagar, men blir fort "dragigt"
Komforten ok med 20" sommarhjul men tystare och mer lättstyrd med 18" vinter.

Kort sagt en bra pålitlig bil. Törstig? Javisst, men det visste jag innan. Det är bara att räkna på förbrukningen kontra andra bilar så ser man skillnaden i kronor, Är det värt det? Självklart, T6:an är en toppen motor. Nu blir det T5 och fwd, får se hur det går.

Trevlig helg
#1150659
Derank skrev:Förbrukningen är inget att orda om, min XC60 D4a drar runt 1,2 den med. Fin bil, byter du in den?
Min drog 9.6 l stadskörning D4 Awd .
#1150670
Du verkar ungefär lika nöjd med din som jag är och har varit med min. Går lika fint på vintriga landsvägar i norr som i höga hastigheter på autobahn.
#1150737
Derank skrev:Förbrukningen är inget att orda om, min XC60 D4a drar runt 1,2 den med. Fin bil, byter du in den?

Du måste köpa en T6, du kanske blir ännu fränare och får en förbrukning över 1,5 liter per mil (BE)
#1150807
Derank skrev:Förbrukningen är inget att orda om, min XC60 D4a drar runt 1,2 den med. Fin bil, byter du in den?
Byter in den. Gått 4200 mil. Inbytespriset beräknades i höstas till 318 tusen.
#1150839
Jag plågade en XC60 D4 5-cyl i somras. Körde ett tiotal mil blandad körning med en del sportläge och 150-170 km/h på motorvägen och landade på 0,9 när eskapaden var över. Så 1,2 är bra jobbat för en D4, det är vad min S80 V8 snittat sen jag köpte den.

TS: T5 FWD i en... 90-serie? Någon särskild anledning till att du byter förresten? Ser bara lovord i trådstarten :) Bland V70 m.fl är ju 6-cyl-motorerna ganska eftertraktade och inget folk verkar vilja släppa i första taget.
#1150841
1,2 drar den lätt, jag körde 14dagar med en V40 som lånebil en vinter för ett par år sedan, 0,91 blev förbruknigen på ca 50mil, då lektes det frisk iofs

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]