Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1150575
Står i valet och kvalet att köpa nästa bil i vår. Hade siktat in oss på att hitta en V60 MY11-12 automat eller så men en T3 eller T4F motor och en 6-12 000 mil på mätaren.

Kom "dock" på den briljanta idén att man kanske skulle köpa den bil som vi helst vill ha vilket då skulle vara en XC60 med samma årsmodell då dessa inte inte kostar så pass mycket mer som jag tidigare trott. I detta läget verkar utbudet markant större på dieselfronten vilket förvisso verkar göra det lättare att hitta en automatare, tänker då en D3 eller D4 men kan absolut tänka oss att fortsätta med en bensinare om det förefaller lönsamt.

För framtiden så verkar V60 vara lättsåld men XC60 förefaller löjligt lättsåld?

Undrar egentligen om vi tänker rätt med att man förvisso får ligga ute med en större summa med en XC60 men att det handlar om ungefär samma värdeminskning i krona per år?

Andra tankar som servicekostnader med mera välkomnas starkt :)
Användarvisningsbild
av Perra83
#1150578
Ska jag kasta tärning åt dig?
Du/ni ska välja den ni trivs bäst med. Provkör er vardag hemma, i garaget, på stan, parkeringar, parkeringshus, landsväg, motorväg.
Vi var helt inne på en XC60 efter första V60n för vi trodde att vi ville ha en sådan. Hade tagit in offerter och kollat upp vilka vinterhjul som jag skulle ha mm. Efter en helg i en XC60 D5 R-DESIGN -16 var vi överens om att vi beställer en ny V60.
70%/1500mil per år går bilen mellan hemmet och sambons jobb. C30n var en bra pendlarbil. Med hus och två hundar är det bättre med en liten kombi.
Väljer du en V60 så försök få en facelift.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1150579
Självklart får det provköras när vi kommer tillbaka i april men är ändå nyfiken på kostnader i detta läget :). Känns ändå som att det kan bli lite nervöst då tidigare bilar kostat ca 80 000 i inköp men vissa av dessa hade det kanske varit mer lönsamt att köpa en annan bilmodell men de har alltid varit just den som vi velat äga.
Användarvisningsbild
av sony
#1150587
Jag har haft båda modellerna. Gillade båda jätte mycket men om jag måste välja mellan dessa 2 skulle jag ta XC60 igen. Lite större bil men inte gigantisk stor.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1150799
XC60 som bensinare är sällsynt, har haft bevakning på dessa på Blocket i över ett halvår nu och det är bannemej inte många beggade i hygglig prisklass som dyker ut. De som finns är antingen 1 generation (vilket du förvisso verkar OK med) men då har de ofta gått långt eller så är det flång nya (demobilar?) där det nästan är mer rimligt att beställa en V90 T5 för samma pris.

Det jag också konstaterat är att många bensinare av XC60 på Blocket till bra pris är importer så där hade jag varit jävligt försiktig och gjort rejäl research innan jag ens lyft intresse till säljaren.
XC60 lär sannolikt vara lättsåld ett gäng år till även när nya är lanserad, har svårt att tro att den kommer vara såpass bra prissatt som V90 var när den lanserades och det är ju faktiskt än idag (i jämförelse med 90-serien) en snygg bil. Framförallt faceliften.

V60 däremot verkar man kunna hitta skapligt prissatta bensinare för som även är facelift. Emellanåt många mil på kort tid men det brukar ju betyda långa mil. Där har du ju även fler motoralternativ och behöver inte lägga T5 som minimum om man vill gå bensinvägen istället för diesel.
I drömmarnas värld, XC60 T5 facelift till ett bra pris, men realistiskt sett så bör man nog se åt V60 T4/T5.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1150854
Precis verkar XC60 som en lagom stor bil :) Har bara tittat på den hos en bilhandlare i höstas och var nöjd på den sidan. Bra tankar där med grillchips. Import för mig är ju ej aktuellt då jag lika gärna kan ta hem en själv i så fall men ja det gäller ju att se bilens historik innan affär.

Samtidigt är det en extra summa som man kan pytsa in i boendet om man väljer en V60 istället, ska försöka se över vad som är mest ekonomiskt samt kanske se vad för svar som trillar in här.

Klarar ju oss perfa i en V50 innan och hade klarat det igen de närmsta åren med n igen men det känns lite halvsurt att inte utvecklas :)

Håller på att fixa bostad nu från andra sidan klotet och funderar på om kvd kan vara något, vore rätt skönt att ha allt klart tills man landar men o andra sidan är det nog bäst att provköra först.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1154455
Grillchips: Ja du funderar väl uteslutande på en XC60 nästa gång du byter?

Har försökt räkna på det och antingen satsar man och köper en XC60 MY14 och förmodligen en D3:a då som verkar lättast att finna. Då får man en ok utrustad fd. tjänstebil eller så för en 200-210 lök men då med manuell låda. Eller då sparar man lite på kulorna och kanske lägger en 145 på en V60 T3-T4, helst T4F då och ligger inte ute med lika många pengar men frågan är då med om den står sig lika bra värdemässigt.

Överlag verkar det annars som att jag kommer kunna få en bra utrustad V60 typ MY12 och kanske till och med automat som vi helst vill ha, överlag verkar det även som att de blir billigare att äga.

Gah... blir tossig, blir nog till att provköra och klämma så snart som möjligt i april
av ansjo
#1154465
Tror inte det blir problem att bli av med min när jag snart beställer ny volvo 8)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1154475
ja det är en jäkla jakt, för 210 så börjar du ju närma dig nästan nybil ex V60 T3 Classic Edition. (vet att det är lite kvar, automat osv, men ändå)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]