Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjus
#1150301
Hej forum,

Har en V60 MY15 som gått 2800 mil. Garantin gick ut den 16/2 dvs igår. I tisdags den 14e fick jag felkod i displayen "Reducerad motoreffekt" samt en fråga i navigatordisplayen "Vill du bli kontaktad av volvo" JA el Nej. Detta hände även dagen efter, då kontaktade jag min servicetekniker som bad mig komma in som idag (fredag morgon) för att kolla detta. Dessvärre är han då sjuk idag. Så typiskt att det balanserar på gränsen av garantin. Service bokad till nästa vecka - felsökning kostar då 3275kr. Skämtar Bilia eller?

Fråga till forumet: Har någon haft samma problem och om ja vad har orsakat detta?

Vänliga Hälsningar
Lars
av KrilleW
#1150302
Vadå, vill dom ha betalt för att leta ett fel som uppenbarat sig och är "anmält" till verkstaden innan garantin gått ut?
Det har ju ingen betydelse att garantin är slut när du väl kommer dit.
av Tim
#1150974
Har även den gula varningslampan som liknar en motor (motorlampan) tänt sig så täcks det av emmisionsgarantin! Om inte, är du första ägaren på bilen så täcks det av komsumentköpslagen.
av tjus
#1151111
Hej,
Ingen motorlampa var tänd under det felkoden kom upp i hastighetsmätardisplayen. Har kört ytterligare 50 mil och ingen mer felkod. Så frågan är om det är egentligt fel eller om det var ett tillfälligt problem med mjukvaran. Låter saken vara tills det dyker upp igen.

Hälsningar Lars
av Favazza
#1297682
Fick detta felmeddelandet igår. Inlämnad idag för undersökning.
Kan det vara EGR kanske? Garantin har gått ut, men vad menas med emmisionsgaranti?
av halvgute57
#1297726
Hej tjus,vet inte vad Bilia håller på med,jag jobbar på en annan Volvo åf och vi har inte dessa felsökningsdebiteringar som Bilia kör med,är ett jevla rån tycker jag,har fått flera kunder till mig som blivir sura på Bilia p.g.a deras debiteringar!

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]