Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150062
Hej

Nybliven ägare av en V60 (-17) med VOC. Hade innan en V70 (-12) och ingen VOC, utan det var någon diffust för mig då.
Någon sådan där nya bilar har. :)

Nu funderar man ju på om man använder VOC fullt ut
Vad använder ni er VOC till? Tips på bra användning?

Användning hittils:
Kolla temp, låsta dörrar, vätskor/lampor ect.
Tuta och blinka för att jävlas med kollegor på jobbet som går förbi bilen (ser de genom fönstret på kontoret)
Ställa in timern för värmare och även starta den om man ska iväg på en stund
Kolla mätarställning när jag glömt skriva in tjänstemil i körjournalen medan jag var i bilen

Saker som vore bra om det tillkom:
Loggning på vad man gjort med bilen i appen eller pga appen. t.ex. hur länge har värmaren kört när bilen själv sköter detta pga timer(för att kunna kompensera med körlängd för att ladda batteriet). Men även larmningar, att man tutat, att man låst upp och låst m.m

Temperatur INNE i bilen, nu kan man bara se runt om bilen, men jag tycker även inne i bilen är viktigt, t.ex. en sommardag
så ser man att det är 45 grader i bilen och då kan man köra igång fjärrstart så att AC:n får kyla ner bilen lagom till att man packat ihop
strandstolen eller fikat klart.Medan om den står i skuggan så ser man att det bara är 25 grader, då kan man strunta i att kyla ner den och
spara på bränslet.

Så var det detta med APPAR.
Nytt för mig, men jag var inne i menyerna och anslöt till internet för att kolla på apparna.
Tyckte inte jag såg något skoj alls utan det kändes som en smartTv, massa appar, men inga som kändes klockrena.
Sedan hände sig menyerna med, troligen pga taskigt internet och sedan orkar jag inte kolla mer.

Vad använder ni för appar, några bra? ngra klockrena, några tips?
#1150071
De vill ju minimera antalet strömförbrukande parametrar som möjligt. Att mäta kupétemperaturen är en sån funktion. Bilen mäter ju inte temperaturen utanför bilen, utan den hämtar temperaturuppgiften från SMHI baserat på bilens position. Jag ser faktiskt inte någon speciell användning för det. Om problembilden är som du beskriver det så bör man ju ha rätt bra koll på om det är varmt i bilen eller inte. Är det 25 grader ute och sol så är det ju rätt uppenbart att det är sjukt varmt i bilen :)

Däremot så håller jag med dig att det borde finnas en funktion som tidstämplar funktioner man startar.
#1150295
KrilleW skrev:De vill ju minimera antalet strömförbrukande parametrar som möjligt. Att mäta kupétemperaturen är en sån funktion. Bilen mäter ju inte temperaturen utanför bilen, utan den hämtar temperaturuppgiften från SMHI baserat på bilens position. Jag ser faktiskt inte någon speciell användning för det. Om problembilden är som du beskriver det så bör man ju ha rätt bra koll på om det är varmt i bilen eller inte. Är det 25 grader ute och sol så är det ju rätt uppenbart att det är sjukt varmt i bilen :)

Däremot så håller jag med dig att det borde finnas en funktion som tidstämplar funktioner man startar.
Att kolla av en temperatursensor inne i bilen en gång i minuten skulle nog ge en försumbar strömförbrukning. Larm-dioden i rutan som blinkar drar nog mer 8)

Jag tycker det låter som en vettig grej och hade absolut utnyttjat det om funktionen funnits. :)
#1150298
Men bilen måste koppla upp sig för att du ska se tempen, det är nog det som drar ström
#1150305
pellz0r skrev:
KrilleW skrev:De vill ju minimera antalet strömförbrukande parametrar som möjligt. Att mäta kupétemperaturen är en sån funktion. Bilen mäter ju inte temperaturen utanför bilen, utan den hämtar temperaturuppgiften från SMHI baserat på bilens position. Jag ser faktiskt inte någon speciell användning för det. Om problembilden är som du beskriver det så bör man ju ha rätt bra koll på om det är varmt i bilen eller inte. Är det 25 grader ute och sol så är det ju rätt uppenbart att det är sjukt varmt i bilen :)

Däremot så håller jag med dig att det borde finnas en funktion som tidstämplar funktioner man startar.
Att kolla av en temperatursensor inne i bilen en gång i minuten skulle nog ge en försumbar strömförbrukning. Larm-dioden i rutan som blinkar drar nog mer 8)

Jag tycker det låter som en vettig grej och hade absolut utnyttjat det om funktionen funnits. :)
Kolla av tempsensorn är ju inte det enda den behöver göra. Det är ju snarare en temperaturmätning. Och jo, det drar garanterat med ström än en liten led-diod. Men nu var det antal strömförbrukare jag syftade på, och inte vad som drar mest.
#1150329
Rillee skrev:Men bilen måste koppla upp sig för att du ska se tempen, det är nog det som drar ström
Bilen kopplar väl bara upp sig när man använder/uppdaterar appen?
Vilket i slutändan borde ge en försumbar elförbrukning.
En vanlig hushållstermometer kan ju hålla i ett par år med ett par vanliga AA-batterier..
Sen ska väl "VOC-enheten" hämta denna information från termometern, men det sker väl som sagt bara när appen används och uppdateras.

En sak jag har undrat över angående detta med yttertemp från SMHI är att det inte alltid stämmer särskilt bra. Ibland kan det diffa över 5 grader och då undrar jag, påverkar detta bränslevärmaren? Om så är fallet kan det bli riktigt värdelöst i vissa fall.
#1150357
gall skrev:Det har hänt att jag missat att låsa bilen. Bilen står i källaren och jag sex våningar upp. Då är det händigt att kunna låsa med appen.
Om inte annat så är det sjukt bra att man får en varning om man glömt låsa bilen. Det har redan hänt mig en gång...

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]