Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149986
Lövet har svaret där !
De roliga är att det räcker med basservicen med riktiga stämplar för garantin ska gälla ;-)
Jobbat för en firma som motorn rasa på , den firma gjorde endast olja+filter på Volvo resten o egen verkstad !
Vart inga problem med garatierna
#1150017
KrilleW skrev:
MartinS skrev:
KrilleW skrev:Då bör du nog läsa ditt villkor igen för det står övertydligt där att service skall utföras på Volvo auktoriserad verkstad.
Det är nog fler som får läsa igen då, för det du påstår strider mot EU's konkurenslagstiftning. Kia gjorde ett försök till en sådan skrivelse men de gick bet i EU domstolen. En bil skall servas enligt tillverkarens föreskrifter, det betyder inte att en auktoriserad verkstad skall göra det.
Det står så i klartext i villkoren på volvias hemsida.
Nu blandar du ihop garanti med en försäkring. Volvos nybilsgaranti kräver inte att du servar på en volvoverkstad.
Att försäkringsbolag ställer det som krav i sitt villkor är något helt annat.

Volvias försäkringsvillkor säger följande under aktsamhetskrav (3.3.5):

Anvisningar från tillverkare beträffande drivmedel, service, reparation, montering av tillbehör, skötsel och
maximilast ska följas.

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... r_2016.pdf
#1150019
MartinS skrev:
Volvias försäkringsvillkor säger följande under aktsamhetskrav (3.3.5):

Anvisningar från tillverkare beträffande drivmedel, service, reparation, montering av tillbehör, skötsel och
maximilast ska följas.

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... r_2016.pdf
"Du skall som ägare till bilen ha gjort service enligt Volvos anvisningar om service hos en av Volvo auktoriserad svensk
Volvohandlare fr.o.m. 14 Maj 2014."
#1150022
KrilleW skrev:
MartinS skrev:
Volvias försäkringsvillkor säger följande under aktsamhetskrav (3.3.5):

Anvisningar från tillverkare beträffande drivmedel, service, reparation, montering av tillbehör, skötsel och
maximilast ska följas.

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... r_2016.pdf
"Du skall som ägare till bilen ha gjort service enligt Volvos anvisningar om service hos en av Volvo auktoriserad svensk
Volvohandlare fr.o.m. 14 Maj 2014."
Du kanske skall läsa mer än lösryckta meningar?
Försäkringen gäller till dess att bilen körts 12 000 mil (15 000 mil om du köpt din Volvo personbil hos en av Volvo
auktoriserad svensk Volvohandlare eller har ett gällande Trygghetsavtal eller Volvo Serviceavtal) eller är 8 år gammal
räknat från första registreringsdagen.
Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts

För dig som inte köpt bilen hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare gäller Maskinskadeförsäkringen till dess
att bilen körts 15 000 mil om samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda:

Du skall som ägare till bilen ha gjort service enligt Volvos anvisningar om service hos en av Volvo auktoriserad svensk
Volvohandlare fr.o.m. 14 Maj 2014.
TS har ju köpt bilen ny, alltså från en volvohandlare, och därmed utgår det kravet för att ha maskinskadeförsäkring upp till 15000mil.
#1150046
Ni verkar prata om försäkringsvillkor och garantier om vartannat. Två olika saker med olika reglering.
#1150053
Hej
Massa tjat å skit om volvos verkstäder. Servar alltid bilen själv.
Dax för 6000mila på XC60 -2012 inkl bränslefilter.
Närmaste auktoriserade verkstad ville ha 6200:- för denna service.
Delarna till denna service har jag köpt på nätet som privatperson för 1800:-
Frågade verkstaden vad de gör förutom att byta bränslefilter kupefilter luftfilter olja+filter, svaret blev allmän översyn.
Dvs 4400:- i arbete minst för ett arbete på max 45 minuter.
Det enda jag fick leta rätt på va bränslefilterbyte, efter man försiktigt skruvat bort plasthöljet och återmonterat det nya skall man låta pumpen jobba utan att man startar bilen, då fyller man filtret med bränsle igen efter bytet.
#1150054
Du har tänkt behålla bilen länge antar jag?
av Maja
#1150069
ghostface73 skrev:Hej
Massa tjat å skit om volvos verkstäder. Servar alltid bilen själv.
Dax för 6000mila på XC60 -2012 inkl bränslefilter.
Närmaste auktoriserade verkstad ville ha 6200:- för denna service.
Delarna till denna service har jag köpt på nätet som privatperson för 1800:-
Frågade verkstaden vad de gör förutom att byta bränslefilter kupefilter luftfilter olja+filter, svaret blev allmän översyn.
Dvs 4400:- i arbete minst för ett arbete på max 45 minuter.
Det enda jag fick leta rätt på va bränslefilterbyte, efter man försiktigt skruvat bort plasthöljet och återmonterat det nya skall man låta pumpen jobba utan att man startar bilen, då fyller man filtret med bränsle igen efter bytet.

Äntligen en person på rätt spår Tack.
Köra pumpen utan att starta, menar du att det räcker med att slåpå tändningen ( key less) Bensinpumpar kör ju upp trycket innan man kommer till start läge om man använder nyckel till tändningen
#1150073
Hej Maja

Japp slå på tändningen och låt pumpen bygga tryck, man skall göra detta typ 3gg innan man startar bilen, skall serva nästa vecka så jag kan inte ge dig utförligare än såpass.
Kompisen som har lift hemma hade gjort det på några volvo:s men jag kan berätta hur jag gjorde när det är klart ;-)
av Maja
#1150085
ghostface73 skrev:Hej Maja

Japp slå på tändningen och låt pumpen bygga tryck, man skall göra detta typ 3gg innan man startar bilen, skall serva nästa vecka så jag kan inte ge dig utförligare än såpass.
Kompisen som har lift hemma hade gjort det på några volvo:s men jag kan berätta hur jag gjorde när det är klart ;-)

Kul väntar med spänning på ditt nästa inlägg. :-O)

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]