Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149870
Maja skrev:Jag måste tyvärr skriva några rader till så ingen traskar in till någon Volvo affär, och tror att dom har gratis service att hämta.
Det finns ingen sådan "gratis" service, det var en drive Volvo körde med 2008-9 när modellen presenterades på marknaden första gången.

Kanske får förtydliga; Det var den Kinesiska biltillverkaren Volvo som stod för dessa 4 år /12 000 mil inte någon handlare

Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant.
Ingen har väl hävdat något om nån generell gratis service. (vi måste väl ändå skilja på verkstadsbesöken, om det gäller vanlig service eller t.ex motorproblem)
Och vad är inte sant? Jag ser inga lögner i tråder hittills kring de ämnen som diskuteras.

Men fakta är att det finns en maskinskadeförsäkring från Volvia som du kommer kunna nyttja ett tag till (ett par år till kanske med din takt?). Vilket väl är bra att veta när man lagt 500k kontant på en bil.

Du nämnde ju 2 saker i ditt första inlägg;
Bränslefilter (som ej påverkar försäkringen vad jag förstår)
Serva bilen själv (vilket bryter mot försäkringsvillkoren)

Det är väl inte konstigt att folk vill informera dig utifall du missat en ganska viktig/bra-att-ha-, men för all del, frivillig försäkring.

Det finns flera olika garantier kopplade till bilen, och de räcker i olika antal år/mil/etc, och har olika villkor.
Den med 3 år du nämner är väl vagnskadegarantin (som Volvo står för), som gick ut i höstas för dig. Men den hanterar ju bara typ yttre skador på bilen, har inget med motorn att göra.
av Maja
#1149876
iigloo skrev:
Maja skrev:Jag måste tyvärr skriva några rader till så ingen traskar in till någon Volvo affär, och tror att dom har gratis service att hämta.
Det finns ingen sådan "gratis" service, det var en drive Volvo körde med 2008-9 när modellen presenterades på marknaden första gången.

Kanske får förtydliga; Det var den Kinesiska biltillverkaren Volvo som stod för dessa 4 år /12 000 mil inte någon handlare

Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant.
Du förstår fortfarande inte och jag vet inte hur det ska gå till och förklara heller, så ta du och byt ditt filter och serva bilen själv. Kom bara inte med fler frågor när Volvo eller ditt försäkringsbolag inte vill hjälpa dig vid en eventuell skada.

Ett tips, fast det kanske inte behövs med tanke på att du vet allt, ring en tekniker och fråga hur de gör så har du svaret.

Du som tydligen vet något kan du berätta vad som gäller och jag inte begriper. (Jag har frågat på Bilia och dom vet inte något om det du pratar om jag har även blivit visad var filtret sitter av dom på Bilia.) Bilen är +3 år och försäkrad i Volvia Berätta snälla gör det.
#1149880
Maja skrev:
iigloo skrev:
Maja skrev:Jag måste tyvärr skriva några rader till så ingen traskar in till någon Volvo affär, och tror att dom har gratis service att hämta.
Det finns ingen sådan "gratis" service, det var en drive Volvo körde med 2008-9 när modellen presenterades på marknaden första gången.

Kanske får förtydliga; Det var den Kinesiska biltillverkaren Volvo som stod för dessa 4 år /12 000 mil inte någon handlare

Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant.
Du förstår fortfarande inte och jag vet inte hur det ska gå till och förklara heller, så ta du och byt ditt filter och serva bilen själv. Kom bara inte med fler frågor när Volvo eller ditt försäkringsbolag inte vill hjälpa dig vid en eventuell skada.

Ett tips, fast det kanske inte behövs med tanke på att du vet allt, ring en tekniker och fråga hur de gör så har du svaret.

Du som tydligen vet något kan du berätta vad som gäller och jag inte begriper. (Jag har frågat på Bilia och dom vet inte något om det du pratar om jag har även blivit visad var filtret sitter av dom på Bilia.) Bilen är +3 år och försäkrad i Volvia Berätta snälla gör det.
Det gjorde lobbysleeper i inlägget innan... :roll:
#1149882
Maja skrev:Du som tydligen vet något kan du berätta vad som gäller och jag inte begriper. (Jag har frågat på Bilia och dom vet inte något om det du pratar om jag har även blivit visad var filtret sitter av dom på Bilia.) Bilen är +3 år och försäkrad i Volvia Berätta snälla gör det.
Det folk hela tiden försökt tala om för dig är att du för närvarande har maskinskadeförsäkring via din Volviaförsäkring. Den gäller tills bilen är 8 år eller gått 15000 mil beroende på vilket som inträffar först men bara förutsatt att en auktoriserad Volvo ÅF får sköta servicen. Om du börjar serva bilen själv förlorar du maskinskadeförsäkringen. Det är förstås helt och hållet upp till dig om du vill göra dig av med den delen av din försäkring eller inte. Jag är för egen del inte främmande för att serva mina bilar på egen hand. Men jag skulle aldrig drömma om att börja göra det innan maskinskadeförsäkringen löpt ut.

Om du slutar att göra servicen hos din Volvo ÅF minskar du också möjligheten att få kostnader ersatta på basis av så kallad goodwill. I motsats till vad du tror förekommer det ibland att företag som vill tjäna pengar, såsom Bilia och Volvo, finner det befogat att ersätta vissa kostnader den vägen. Anledningen till att man gör det är att man tror att det påverkar kundlojaliteten i positiv riktning.

Du skriver i ditt inledande inlägg att du tänker chippa bilen med grejer från Race Chip. Även det leder till förlust av maskinskadeförsäkringen (om chippningen upptäcks av verkstaden) och minskar möjligheterna att få kostnader ersatta via goodwill. Den enda trimning som kan göras med bibehållen maskinskadeförsäkring är den som Volvo själva tillhandahåller via Polestar.
av Maja
#1149885
Finns inte ett ord om att service inte skulle kunna vara utförd hos någon utomstående. Dessutom har jag för avsikt att chippa skrället vilket jag skrev i första inlägget. Det skulle då kunna utgöra undantag för maskinskada.
Så att själv eller låta någon annan en auktoriserad finns inte i mitt försäkringsavtal och det är väl lika för alla.
#1149888
Då bör du nog läsa ditt villkor igen för det står övertydligt där att service skall utföras på Volvo auktoriserad verkstad.

Angående att du chippar bilen så står det även på Race chips hemsida att dom kräver att du servar bilen hos en auktoriserad återförsäljare för att att deras garantier skall gälla.

Förstår inte riktigt varför du blir så otrevlig när flertalet personer i all välmening gett dig råd.
#1149891
KrilleW skrev:Då bör du nog läsa ditt villkor igen för det står övertydligt där att service skall utföras på Volvo auktoriserad verkstad.
Det är nog fler som får läsa igen då, för det du påstår strider mot EU's konkurenslagstiftning. Kia gjorde ett försök till en sådan skrivelse men de gick bet i EU domstolen. En bil skall servas enligt tillverkarens föreskrifter, det betyder inte att en auktoriserad verkstad skall göra det.

Åter till ämnet, någon som vet något om filtret?` :roll: :lol:
#1149894
Maja skrev:Finns inte ett ord om att service inte skulle kunna vara utförd hos någon utomstående. Dessutom har jag för avsikt att chippa skrället vilket jag skrev i första inlägget. Det skulle då kunna utgöra undantag för maskinskada.
Så att själv eller låta någon annan en auktoriserad finns inte i mitt försäkringsavtal och det är väl lika för alla.
Av försäkringsvillkoren, s. 9, framgår under rubriken "Aktsamhetskrav" att service skall vara fackmannamässigt utförd. Du lär ha svårigheter att entydigt styrka det om du själv gjort servicen. Om du har fullstämplad servicebok från en Volvo ÅF lär det däremot inte vara några bekymmer.

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... i-2014.pdf
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1149895
Maja skrev:Garantier är 3 år eller 10000 mil vilket först uppnås.
Nybilsgarantin på alla Volvobilar är 2år och utan körsträckebegränsning.
Maja skrev:Det finns ingen sådan "gratis" service, det var en drive Volvo körde med 2008-9 när modellen presenterades på marknaden första gången. Kanske får förtydliga; Det var den Kinesiska biltillverkaren Volvo som stod för dessa 4 år /12 000 mil inte någon handlare
4år/12000mil fri service ingick på alla Svensksålda XC60 MY09-MY11, sedan försvann den. Det var Volvo Cars Sverige AB (bolaget som marknadsför och säljer Volvobilar i Sverige) som stod för den fria servicen, lokalt för svenskasålda bilar.

Bild
Maja skrev:Så till alla duktiga jag veta bäst, KOLLA innan ni raljerar och skriver skit som inte är sant.
Ja precis.... :lol: :lol: :lol:
av Maja
#1149897
Är det detta du menar med att Race chipp kräver service hos auktoriserad verkstad
Motor vehicles in respect of which the regular maintenance, service and inspection
work and care prescribed or recommended by the manufacturer of the vehicle
was carried out in accordance with the manufacturer’s instructions (for which
supporting documents must be submitted), unless the failure to carry out such
maintenance and inspection work and care did not cause (directly or indirectly)
the damage.
III. Warranty coverage

Jag kan i vart fall inte hitta det som du säger andersuw
sidan 3 i villkor för Race cipp
Oljafråga

Tjena! Har en S70-00 som precis rullat 20k. &Aum[…]

Stora kylaren volvo 940

Övre passar, men det ena sitter på en a[…]

Volvo V50 "Mr White"

@GT-mannen , Hallå! Blivit lite peppad […]

Hej! Volvo v70 2006. Halvljuslampan slocknar n&aum[…]