Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maja
#1149296
Hej Ny här på forumet.
Jag har en XC 60 D5 215 hk 2014 och tänkte byta bränslefiltret men jag vet inte hur man gör exakt på denna bil.Att det sitter bak ovanför bakaxel är jag nog säker på.
Jag tänkte också att efter jag gjort service själv så att man vet att blir gjort så skall den besiktigas för första gången. Därefter tänkte jag chippa den med grejer från Race chip är det någon med erfarenhet av dessa.
av Maja
#1149337
Favazza skrev:Hade jag varit så pass osäker (och det är jag :)), så hade jag lämnat in bilen för service.
Men det är min åsikt.

Intressant svar!
Det hade jag nog aldrig kommit på själv.
Men att lämna bilen på Bilia när garantin har gott ut skulle aldrig falla mig in. Jag servar alltid mina bilar själv och får det rätt gjort och utan att betala dyra verkstadstimmar i onödan.

Jag frågade här för jag tror att det finns någon som vet och vill lämna ett svar.
#1149544
Maja skrev:
Favazza skrev:Hade jag varit så pass osäker (och det är jag :)), så hade jag lämnat in bilen för service.
Men det är min åsikt.

Intressant svar!
Det hade jag nog aldrig kommit på själv.
Men att lämna bilen på Bilia när garantin har gott ut skulle aldrig falla mig in. Jag servar alltid mina bilar själv och får det rätt gjort och utan att betala dyra verkstadstimmar i onödan.

Jag frågade här för jag tror att det finns någon som vet och vill lämna ett svar.
Eftersom du servar en 2014 själv antar jag att den gått mer än 12-15k mil eller så är du inte intresserad av eventuella goodwill eller maskinskadeersättningar?
av Maja
#1149642
iigloo skrev:
Maja skrev:
Favazza skrev:Hade jag varit så pass osäker (och det är jag :)), så hade jag lämnat in bilen för service.
Men det är min åsikt.

Intressant svar!
Det hade jag nog aldrig kommit på själv.
Men att lämna bilen på Bilia när garantin har gott ut skulle aldrig falla mig in. Jag servar alltid mina bilar själv och får det rätt gjort och utan att betala dyra verkstadstimmar i onödan.

Jag frågade här för jag tror att det finns någon som vet och vill lämna ett svar.
Eftersom du servar en 2014 själv antar jag att den gått mer än 12-15k mil eller så är du inte intresserad av eventuella goodwill eller maskinskadeersättningar?
Varför antar du det? Bilen är modell år 2014 uthämtad 2013 10 och har nu nått upp til 6000 mil på mätaren. Några garantier finns inte kvar och goodwill på Bilia det kan endast den mest naiva drömma om, Bilia är ett börsnoterat bolag och då räknas enbart pengar på kontot var 3-dje månad.
Men det var ett märkligt forum detta, folk som svarar utan att ha några svar. Är det enbart till för ägare av Volvo 240 eller. Jag blev medlem här igår men det verkar vara helt meningslöst.
#1149790
Volvo gör upp i goodwill tillsammans med den volvoåterförsäljare du lämnar in bilen till och dig.

Eftersom du inte förstår innebörden med att serva en så pass ny bil själv med låga mil och vad du går miste om, blir svaren därefter.

Sen är din inställning och attityd allt annat än trevlig så det kan vara en annan stor bidragande orsak till uteblivna svar.

Kort och konsist. Servar du bilen själv får du ingen hjälp av varesig Volvo eller ditt försäkringsbolag om någon "maskindel" går sönder.

Lägg dina insparade servicepengar i en fond så du har lite att ta av om t.ex. luftkonditioneringen brakar. Motorbyte eller trasig växellåda är mumsiga pengar det med.

En anekdot. Min generator havererade efter 2550mil och 3år. Fick den utbytt av Volvo gratis. Utan servicehistorik hade jag fått betala själv. Samma med en XC60 som var inne samtidigt. Han fick en ny motor av Volvo, trots att den var 4 år gammal. Det var ett känt motorhaveri på den årsmodellen och motortypen.

Tro inte att du åker runt i en felfri evighetsaskin.
#1149798
Serva själv eller inte bör väl vara en egen tråd om någon tycker det är intressant att diskutera. TS undrar ju bara var filtret sitter, är det ingen som kan hjälpa honom med det?
av Maja
#1149814
popnit skrev:Om du har Volvia som försäkringsbolag så gäller maskinskada 8 år eller 10000mil
15000mil om den är köpt hos åf.
Bara en tanke, du väljer själv om du vill serva en så pass ny bil själv.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor.
Ja bilen är köpt på Bilia 2013 10 14 Det är då modell år 2014 Det är en fullutrustad AWD D5 jag betalade 508 000 kr kontant utan lån eller krediter (har aldrig köp bil på kredit)
Garantier är 3 år eller 10000 mil vilket först uppnås. Försäkrad på Volvia ( nu är den 6000mil) Var har du fått din uppfattning ifrån om 8 år eller 10000 KIA kanske??
Men vad har det med byte av bränslefilter att göra, tror du det är någon special designad människa som är gjord enbart för att byta bränslefilter på Volvo XC 60 D5 för att försäkring och goodwill skall hjälpa
Och till den som tycker " Sen är din inställning och attityd allt annat än trevlig så det kan vara en annan stor bidragande orsak till uteblivna svar." kan du utveckla det så jag kan bättra mig. Min egen teori är att har man inget svar så låter man bli att svara. Hittills så har jag inte fått något svar eller ens rekommendation utöver det jag redan vet och skrev i trådstarten. Jag skriver själv redan i första inlägget att jag vet placeringen. Men jag undrar mer om hur skall det släppas på trycket eller skall det pumpas luft när bytet är gjort. Åter till garantier och goodwill för byte va brännslefilter vad har det med detta att göra??

Men men detta forum är nog för 240 Nissar, så förlåt att jag klampar in med ett par frågor om lite modernare bilar. Jag löser mitt problem precis som alltid. Lev väl här inne. Tack och Hej

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]