Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1150090
ghostface73 skrev:Frågade verkstaden vad de gör förutom att byta bränslefilter kupefilter luftfilter olja+filter, svaret blev allmän översyn.
Dvs 4400:- i arbete minst för ett arbete på max 45 minuter.
Intressant att du tror att alltihopa låter sig göras på max 45 minuter. :roll:
ghostface73 skrev:Det enda jag fick leta rätt på va bränslefilterbyte, efter man försiktigt skruvat bort plasthöljet och återmonterat det nya skall man låta pumpen jobba utan att man startar bilen, då fyller man filtret med bränsle igen efter bytet.
Finns inget om detta i Volvos egna anvisningar. Självfallet kan det dock ta några sekunder längre innan bilen startar efter byte av bränslefilter.
#1150093
andersuw skrev: Intressant att du tror att alltihopa låter sig göras på max 45 minuter. :roll:
Det är nog iofs inte omöjligt om du gör 5 bilar om dagen och kan varenda skruv, har lyft, verktyg och alla delar på plats. Även för mig som är ren amatör och med fel utrustning kan jag göra ett oljebyte på en 5-cyl Volvo på 10 minuter. Bränslefiltret däremot...
#1150420
Hmm. Väntade kvar medan min PST gjorde anpassad basservice på min V70 -15 i höstas. Tog ca 1 timme. 10 minuter är väl vad det brukar ta mig att skruva av och på skyddet under motorn på min 02:a (utan skruvdragare). Eller hälla i ny olja. Den rinner ju ner i rätt maklig takt. Men det är klart. Jag stressar inte direkt. ;-)
#1151554
Hej igen
Nu är filtret bytt.
Filtret sitter lite dumt på min 2012:a ..... transmission mm ivägen.
Börjde med att dränera filtret med en fast 18 nyckel.
Sen en 32 hylsa till locket, va jääääävligt tigt att få dit den och handtaget.
Även lite stökigt att få ut locket för att få dit nya filtret.
Rann lite diesel under tiden men inte värst farligt.
Monterade ihop i omvänd ordning.
Slå på tändningen utan att starta bilen ett antal ggr innan du startar för att få bort luft.

Eftersom det fanns besservissrar här inne så tog jag tid på delarna av bytet av filter och olja.
Luftfilter 3min
Kupefilter 10min
Olja oljefilter bränslefilter 35min ( då las ca 20 min på att ta loss bränslefilter på rätt sätt) plus att oljan stog och rann ut under tiden som bränslefiltret byttes.
Vart Volvoägare i 10 månader och enda jag gjort innan va oljebyte så nästa gång detta skall bytas borde det gå på under 40min totalt, nu gissade jag fel på hela 3minuter.
Jobbar som inköpare så det är absolut inget jag gör dagligen men jag har mekaniker utbildning i grunden.
av Maja
#1151837
ghostface73 skrev:Hej igen
Nu är filtret bytt.
Filtret sitter lite dumt på min 2012:a ..... transmission mm ivägen.
Börjde med att dränera filtret med en fast 18 nyckel.
Sen en 32 hylsa till locket, va jääääävligt tigt att få dit den och handtaget.
Även lite stökigt att få ut locket för att få dit nya filtret.
Rann lite diesel under tiden men inte värst farligt.
Monterade ihop i omvänd ordning.
Slå på tändningen utan att starta bilen ett antal ggr innan du startar för att få bort luft.

Eftersom det fanns besservissrar här inne så tog jag tid på delarna av bytet av filter och olja.
Luftfilter 3min
Kupefilter 10min
Olja oljefilter bränslefilter 35min ( då las ca 20 min på att ta loss bränslefilter på rätt sätt) plus att oljan stog och rann ut under tiden som bränslefiltret byttes.
Vart Volvoägare i 10 månader och enda jag gjort innan va oljebyte så nästa gång detta skall bytas borde det gå på under 40min totalt, nu gissade jag fel på hela 3minuter.
Jobbar som inköpare så det är absolut inget jag gör dagligen men jag har mekaniker utbildning i grunden.

Kanon Tack för upplysningen, jag hoppas det blir av till nästa veckoslut, skall även försöka bestämma mig för vilket chipp jag skall smälla dit.

Ser bra ut! Några större planer fö[…]

Om man kollar på elschema borde din bil ha t[…]

2 bilar+släp med kombination som tar vikten […]

Hur kollar jag detta??