Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hobby610
#1148761
Har en Volvo XC60 D3 R-design 12mod.
Ønsker å øke effekten med BSR (som jeg kjenner til fra før)
Hadde bestemt meg for 245hk ,men ser att det nå tilbys steg1+ med 282hk.
Tykker dere her på forum som kjenner desse motorene, att 282 hk er ok ,eller er det vel mye effekt og (NM 533) som er hentet ut?
noen som har prøvd dette på xc60/xc70 D3/D4/D5 motorene ?
Användarvisningsbild
av Derank
#1148766
Kör du "norrmalt" kommer det att hålla, jag som kör fulla spett överallt blev avrådd att gå högre än 240HK/500NM på min, de jag lämnade in den till kunde kräma ur ca 275HK och 530NM men som jag kör skulle jag snabbt få problem med värmen.


Men bilen kommer gå som ett jävla skott med steg1 + :-)))))
av hobby610
#1149009
takker for svar.
Tykker du att 245 hk er ok på denne type bil ? blir det merkbart forskjell fra 245 til 282hk?
blir jo uansett stor skilnad fra 163 hk orginalt.
jeg kjører normalt,men ønsker mer power i forbikjøring og lignende.
Användarvisningsbild
av Derank
#1149033
240hk och 500nm kommer bli stor skillnad mot de 163 du har idag.

Har inte testat +1 själv. Men den kommer bli hysteriskt. Det lovar jag dig.
Användarvisningsbild
av Derank
#1149212
Ingen aning, det var hans egna ord. Men det är väl bara att prova +1, går det så går det, hör med BSR vad de säger, jag blev avrådd att gå högre än 240/500 eftersom jag kör så hårt att jag garanterat skulle få värmeproblem, men det går väl och modifiera kylningen ochså, om man nu vill gå så långt.


Ricas steg 2 var det han hade kört med och bytte tillbaka steg 1 igen, finns nån tråd om det, mins dom inte vem det var.
Senast redigerad av 2 Derank, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1149214
Om det var hans egna ord visste han nog inte riktigt vad han pratade om. En diesel är i motsats till en bensinmotor byggd för att "spika", det vill säga få bränslet att självantända. Så en dieselmotor "spikar" per definition alltid när den går. ;-)
av 308
#1149220
Jag har Rica Steg 2 vilket jag antar är i stort sett samma som BSR Steg1+, inga konstigheter med min förbränning. Min D3 på 163 blev otroligt stark, inbillar mig kanske men den tycks gå bättre på lägre varv. Manuell 2012:a... BSR har ju inte haft detta så länge medans RICA erbjudit denna ökning i en par år, undra om inte dem har bättre erfarenhet?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]