Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Icebear
#1148599
snepo skrev:
Icebear skrev:Hej!
Om jag får flika in lite här så undrar jag varför man köper en bil med keyless om man nu är så orolig för stöld av bilen :???: :?:
Man kan väl konstatera som så här. Om någon vill ha en bil. Man får en pistol riktad mot sig. Eller så stjäl dom bilen,eller delar av den när vi sover. Hur dom gör har jag ingen aning om. Men av vad man läser här och där,så går det att stjäla delar av bilar,oavsett keyless larm bla bla. Tjuvar hittar alltid sina sätt.
Visst är väldigt tråkigt om nu har oturen att tjyven kommer och knycker bilen för en men det finns försäkringsbolag som löser detta.
Det är ju bara en bil så det är värre om någon eller en själv skulle bli nerslagen och misshandlad :idea:
av andersuw
#1148609
Du har kanske aldrig blivit bestulen. Min erfarenhet av sådana saker är dessbättre begränsade. Men det jag ändå vet är att det är förknippat med diverse kostnader av olika slag: Självrisk, ersättning som i praktiken inte riktigt står i proportion till det man förlorat, plus en hel massa praktiskt strul innan man är tillbaka på den punkt man var före stölden. Därför vidtar jag diverse enkla åtgärder för att minska risken för stöld, exempelvis låser och larmar på bilen. Hur gör du?
av Göte
#1148634
Har för vana att aldrig ha värdesaker i min bil då en ruta blivit krossad två gånger och då för småsaker som tex ett sketet cd fodral. Dom senaste åren har jag inte ens låst min bil då det är bättre att dom kan gå in utan att förstöra saker.

Nyare bilar som xc60 får man hoppas att man kan hitta via gps ifall hela bilen blir stulen

Är mer oroad över hjul o däck, tog orginal fälgar för allt snyggt blir stulet direkt. Varje år är det en eller två som får sina hjul stulna på vår parkering. Sånt är livet i det nya Sverige, kunde inte ens köpa en stock snus på Coop längre för dom blir rånade så ofta att dom bara har lös-dosor till salu.

Ska man ha feta fälgar så måste man ha eget garage, och är man så dum att man lämnar dyra saker i bilen så får man skylla sig själv, för det spelar ingen roll om den är låst eller inte.
av andersuw
#1148647
Göte skrev:Har för vana att aldrig ha värdesaker i min bil då en ruta blivit krossad två gånger och då för småsaker som tex ett sketet cd fodral. Dom senaste åren har jag inte ens låst min bil då det är bättre att dom kan gå in utan att förstöra saker.
Värdesaker låter jag också bli att ha i bilen. Nu finns det ju dessvärre en del värdesaker att norpa ändå i form av inredningsdetaljer. Att inte låsa medför också den komplikationen att det blir svårare att få ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall om man vill vara ärlig mot dem.
Göte skrev:Är mer oroad över hjul o däck, tog orginal fälgar för allt snyggt blir stulet direkt. Varje år är det en eller två som får sina hjul stulna på vår parkering.
En klok investering om man har sådana problem är nivågivare (lutningsgivare) till larmet, vilket dock redan finns på många bilar i 60-serien eftersom det ingått i någon av de lägre utrustningsnivåerna. Av någon anledning är detta annorlunda på V70 II och S80N där få bilar har det. Jag har haft detta från scratch på min V70 -02 och eftermonterat det på min V70 -15 trots att jag inte har överdrivet feta fälgar/däck. Man slipper om inte annat den annars ganska dryga självrisken hos Volvia (ca 5000 kr) om man har nivågivare på larmet och trots detta får hjulen stulna. Jag tror också det är rätt avskräckande i praktiken. Jag skulle vilja se den tjuv som lugnt sitter kvar vid domkraften och skruvar av hjulen trots att larmet skriker i högan sky. Snarare tar dom risken att testa, skruvar vidare om inget hörs men sticker fort som f-n om larmet går.
av Göte
#1148652
Tror inte en nivågivare hjälper så mycket, men jag vet inte exakt hur den funkar. Antar att tjuvarna snabbt lyfter bilen i jämn nivå fram o bak med två domkraftar samtidigt och sedan plockar av hjulen.
av andersuw
#1148653
Vad jag vet är det ytterst svårt att åstadkomma ett så jämnt lyft på alla fyra hjulen samtidigt att en nivågivare inte reagerar. Kanske skriker den inte om du ställer bilen på en pelarlyft och sedan lyfter. Men om du lyfter en eller två elle tre hjul utan att lyfta det fjärde så skriker den. Jag tror också det är ytterst svårt att lyfta främre och bakre hjulpar så jämnt att den inte bråkar. Sedan tror jag inte heller att hjultjuvar är så pigga på att trava omkring med ett par rullande garagedomkrafter. Väcker viss uppmärksamhet. Vad tjuvarna gör är med all sannolikhet att lyfta i någon ände och se vad som händer. I många fall händer inget eftersom bilen inte har nivågivare. Om bilen har nivågivare så drar de fort som f-n.

P.S. Man måste slå av nivågivaren så snart man åker färja. Det behöver inte gunga påtagligt. Nivågivaren känner direkt att bilen inte står på fast mark. Jag har (ofrivilligt) testat och talar av egen erfarenhet.
av KrilleW
#1148675
Göte skrev:Tror inte en nivågivare hjälper så mycket, men jag vet inte exakt hur den funkar. Antar att tjuvarna snabbt lyfter bilen i jämn nivå fram o bak med två domkraftar samtidigt och sedan plockar av hjulen.

Det är exakt så de gör. En kompis drabbades nyligen av just detta på sin XC90. Larmet utlöstes först när de hissade ned bilen igen.
xc90r.jpg
xc90r.jpg (651.96 KiB) Visad 509 gånger
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1218057
Vore det inte en rimlig kompromiss mellan säkerhet och bekvämlighet att bilen låses upp automatiskt som vanlig keyless men att den fysiska nyckeln ska sitta i ett tändlås i bilen för att kunna starta?

Så länge inte försäkringsbolagen låter exklusiva keyless bilar betala för sig med höjda premier kommer antagligen inte tillverkarna bry sig.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]