Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1148498
andersuw skrev: Stämmer inte i något avseende. Det är väsentligt lättare att göra inbrott i eller stjäla en keylessbil. I motsats till vad man kan tro på basis av DN-artikeln är den utrustning som behövs mycket billig och används inte bara av dem som är intresserade av att stjäla och exportera lyxbilar utan även av tonåringar för att ta sig in i bilar som Mazda 3 eller Prius.

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2

"Tillfället gör tjuven" säger ordspråket. Det ligger en hel del i det.
Väsentligt lättare är det inte bara för att det tar 10 sekunder istället för 20 att komma in i bilen.
Utrustningen som behövs för att "spela in" signalen från fjärrnyckeln är väldigt lätt att använda och kostar inte heller speciellt mycket mer än räckviddsförlängare till keyless. För en person som vet vad han sysslar med så är det lätt att stjäla bilen varesig den har keyless eller inte. Det är den bittra sanningen.

Vad gäller din artikel så är det troligtvis ett större problem "over there" än det är i Sverige - åtm än så länge.
av andersuw
#1148501
KrilleW skrev:Brister i keyless utnyttjas inte i första hand för att göra inbrott i bilar, utan för att stjäla hela bilen.
Jaså. Har du någon statistik som visar det som du kan hänvisa till? Och på vilket sätt gör det saken bättre?
KrilleW skrev:Är det inbrott de vill göra i bilen så går det alldeles utmärkt att störa ut radiosignalen när du försöker låsa bilen med fjärrkontrollen också.
För egen del brukar jag kontrollera att bilen faktiskt låser. Det är ju inte särskilt betungande.
KrilleW skrev:Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den. Inte speciellt mycket mer avancerat än att hi-jacka keyless dessutom.
Det finns mig veterligen inga belägg för att bilar i nämnvärd utsträckning faktiskt stjäls på det sättet även om det finns en person som visat att det tekniskt är möjligt just för att stimulera utvecklandet av motmedel. Och jo, det är väsentligt mer komplicerat, riskfyllt (för tjuven) och avancerat än att stjäla en keylessbil.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt
KrilleW skrev:Keyless har självklart sina brister, men jag ser inte riktigt anledningen att oroa sig över det när man kör Volvo. De personer som inriktar sig på den här typen av brottslighet vill gärna åt exklusiva bilar. Det lyckas dom ofta med varesig bilen har keyless eller inte.
Menar du som de här tonårstjuvarna som inriktade sig på Prius och Mazda 3?

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2
KrilleW skrev:Det verkliga hotet med de bilarna vi kör är inte keyless, utan snarare att man får en puffra eller kniv mot halsen där dom rånar en på bilen när man ska kliva i/ur.
Att man inte kan skydda sig mot alla risker är inte ett argument mot att skydda sig mot vissa av dem.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148507
KrilleW skrev:Väsentligt lättare är det inte bara för att det tar 10 sekunder istället för 20 att komma in i bilen.
Hur tar du dig ljudlöst in i en bil som inte har keyless? Hur förhindrar du att larmet går? Vilken utrustning krävs för att göra det och sedan även köra iväg med bilen? Varifrån kommer din uppgift om att det hela går på 20 sekunder?
KrilleW skrev:Utrustningen som behövs för att "spela in" signalen från fjärrnyckeln är väldigt lätt att använda och kostar inte heller speciellt mycket mer än räckviddsförlängare till keyless. För en person som vet vad han sysslar med så är det lätt att stjäla bilen varesig den har keyless eller inte. Det är den bittra sanningen.
Som redan klargjorts i en tidigare tråd i samma ämne är detta av en rad skäl ett väsentligt svårare sätt att stjäla bilar och det finns inte heller, så vitt jag vet, några klara belägg för att det i nämnvärd utsträckning används. Se här under rubriken "code grabbing":

https://www.driving.co.uk/car-clinic/si ... revent-it/
KrilleW skrev:Vad gäller din artikel så är det troligtvis ett större problem "over there" än det är i Sverige - åtm än så länge.
Har du någon statistik du kan hänvisa till som bestyrker det? Och om det nu är så att det är ett större problem "over there" än "over here" så lär det ju inte dröja länge innan det sprider sig.
av least
#1148512
En viktig aspekt är att de som gör detta och stjäl en bil inte kan återstarta den efter att motorn har stoppats.
Med rullande koder, så kan inte den inspelade koden återanvändas.
av andersuw
#1148515
least skrev:En viktig aspekt är att de som gör detta och stjäl en bil inte kan återstarta den efter att motorn har stoppats.
Om man stjäl en bil enbart genom att förstärka keylessignalen kan man mycket riktigt inte starta på nytt efter att motorn har stoppats förutsatt att bilen flyttats så att den är långt ifrån fjärren. Men man kan komma långt innan man stannar motorn. Det går utmärkt att tanka med motorn igång. Och man kan sedan i godan ro länsa bilen, demontera den, eller programmera om den så att den går att starta.
least skrev:Med rullande koder, så kan inte den inspelade koden återanvändas.
Av den artikel i ämnet jag länkade till tidigare framgår hur en tjuv skulle kunna övervinna problemet med rullande koder:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt

Att denna "lösning" faktiskt vunnit någon nämnvärd spridning bland tjuvarna finns det däremot mig veterligen inga klara belägg för.
av KrilleW
#1148517
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Brister i keyless utnyttjas inte i första hand för att göra inbrott i bilar, utan för att stjäla hela bilen.
Jaså. Har du någon statistik som visar det som du kan hänvisa till? Och på vilket sätt gör det saken bättre?
KrilleW skrev:Är det inbrott de vill göra i bilen så går det alldeles utmärkt att störa ut radiosignalen när du försöker låsa bilen med fjärrkontrollen också.
För egen del brukar jag kontrollera att bilen faktiskt låser. Det är ju inte särskilt betungande.
KrilleW skrev:Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den. Inte speciellt mycket mer avancerat än att hi-jacka keyless dessutom.
Det finns mig veterligen inga belägg för att bilar i nämnvärd utsträckning faktiskt stjäls på det sättet även om det finns en person som visat att det tekniskt är möjligt just för att stimulera utvecklandet av motmedel. Och jo, det är väsentligt mer komplicerat, riskfyllt (för tjuven) och avancerat än att stjäla en keylessbil.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt
KrilleW skrev:Keyless har självklart sina brister, men jag ser inte riktigt anledningen att oroa sig över det när man kör Volvo. De personer som inriktar sig på den här typen av brottslighet vill gärna åt exklusiva bilar. Det lyckas dom ofta med varesig bilen har keyless eller inte.
Menar du som de här tonårstjuvarna som inriktade sig på Prius och Mazda 3?

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2
KrilleW skrev:Det verkliga hotet med de bilarna vi kör är inte keyless, utan snarare att man får en puffra eller kniv mot halsen där dom rånar en på bilen när man ska kliva i/ur.
Att man inte kan skydda sig mot alla risker är inte ett argument mot att skydda sig mot vissa av dem.
Jag har arbetslivserfarenhet i ämnet och därigenom vet jag att det helt enkelt att det vanligaste sättet att göra inbrott i bilen är att knacka en ruta eller bryta låset. Efteråt så är störningsutrustning vanligt som blockerar eller spelar in radiosignalen. Majoriteten av bilarna har inte keyless, men de allra flesta har fjärrstyrt centrallås så det säger sig självt. Vad grundar du din bestämdhet över att så inte är fallet?

Vad du gör "för egen del" återspeglar inte vad majoriteten gör. Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen. Kolla på filmen i den här artikeln t.ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20221751.ab

Och jo. Det finns mängder av belägg för att det används störnings/inspelningsutrustning och utrustning jag visade i min film för att stjäla bilar. Det har vid ett antal tillfällen gripits ligor som haft den typen av prylar på sig. Det finns en fransk dokumentär där ett filmteam följer med en liga som jobbar på detta sättet. Hur tror du att tillvägagångssättet gick till innan keyless existerade? Det är ju inte direkt så att bilstölderna ökat i samma takt som keyless blivit vanligare, eller du kanske kan visa på motsatsen?

Vart skrev jag att det inte var mer tekniskt avancerat? Jag skrev att det inte var speciellt mycket mer avancerat att stjäla en bil utan keyless. Då syftar jag på hur enkelt det är. Utrustningen för att stjäla en bil på det sättet jag syftar på kostar inte heller speciellt mycket pengar. Varesig du använder dig av utrustning för keyless eller för det andra sättet så är det ENKELT att stjäla bilen.

Absolut man kan skydda sig mot vissa risker. Det enklaste är att använda bilnyckeln för att låsa bilen. Eller åka tåg/buss och sälja bilen.
av least
#1148519
Naturligtvis är det så att du kan köra och sen tanka med motorn igång. Men risken man tar är att man eventuellt måste stanna bilen av oväntad anledning. Och då riskerar man att bli stående på en illa vald plats och måste dumpa bilen.

Detta sammataget betyder att det krävs en välorganiserad grupp för att stjäla och "ta hand om" bilen efter stölden.
Och då denna gruppen är "dyr" att underhålla, så väljer man bilar som ger mest utdelning per stöld.

Troligen så har BMW en "flaw/brist" i sin säkerhet som är värre än bara dessa "stulna koder", BMW verkar kunna stjälas på ett närmast epidemiskt vis.

(Jag tror att det inte är denna typ av stölder "du" och jag behöver oroa oss för, värre är om jag glömmer datorväskan på passagerarsätet när jag springer in och köper mjölk. Då är risken stor att jag kommer tillbaka till en krossad sidoruta.)
av KrilleW
#1148521
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Väsentligt lättare är det inte bara för att det tar 10 sekunder istället för 20 att komma in i bilen.
Hur tar du dig ljudlöst in i en bil som inte har keyless? Hur förhindrar du att larmet går? Vilken utrustning krävs för att göra det och sedan även köra iväg med bilen? Varifrån kommer din uppgift om att det hela går på 20 sekunder?
KrilleW skrev:Utrustningen som behövs för att "spela in" signalen från fjärrnyckeln är väldigt lätt att använda och kostar inte heller speciellt mycket mer än räckviddsförlängare till keyless. För en person som vet vad han sysslar med så är det lätt att stjäla bilen varesig den har keyless eller inte. Det är den bittra sanningen.
Som redan klargjorts i en tidigare tråd i samma ämne är detta av en rad skäl ett väsentligt svårare sätt att stjäla bilar och det finns inte heller, så vitt jag vet, några klara belägg för att det i nämnvärd utsträckning används. Se här under rubriken "code grabbing":

https://www.driving.co.uk/car-clinic/si ... revent-it/
KrilleW skrev:Vad gäller din artikel så är det troligtvis ett större problem "over there" än det är i Sverige - åtm än så länge.
Har du någon statistik du kan hänvisa till som bestyrker det? Och om det nu är så att det är ett större problem "over there" än "over here" så lär det ju inte dröja länge innan det sprider sig.
Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm.

Saxat från statistik från BRÅ:

"Anmälda brott
År 2015 anmäldes totalt 67 400 bilbrott (biltillgrepp och stöld ur och från motorfordon), vilket är 1 procent fler brott än under 2014. Tittar man på de två brottstyperna var och en för sig har antalet anmälda brott gällande biltillgrepp minskat med 7 procent, medan antalet anmälda brott om stöld ur och från motorfordon har ökat med 3 procent. Totalt anmäldes 13 200 biltillgrepp och 54 100 stölder ur och från motordrivet fordon under 2015. Sedan 2006 har antalet biltillgrepp minskat med 64 procent, medan antalet stölder ur och från motorfordon har minskat med 49 procent."


Mig veterligen så har mängden bilar mellan årsmodell 2006-2015 som har keyless ökat lavinartat. Både biltillgrepp OCH stölder ur/ifrån fordon har minskat lika lavinartat. Har du en bra förklaring till hur det går ihop om nu keyless gjorde allt så mycket enklare?
av KrilleW
#1148522
least skrev:En viktig aspekt är att de som gör detta och stjäl en bil inte kan återstarta den efter att motorn har stoppats.
Med rullande koder, så kan inte den inspelade koden återanvändas.
Med keyless så går bilen inte att återstarta, nej.
Men om man har tagit sig in i bilen så går det alldeles utmärkt att programmera in en ny nyckel till bilen, vilket gör att den går att använda med den nya nyckeln för alltid.
av KrilleW
#1148523
least skrev:Naturligtvis är det så att du kan köra och sen tanka med motorn igång. Men risken man tar är att man eventuellt måste stanna bilen av oväntad anledning. Och då riskerar man att bli stående på en illa vald plats och måste dumpa bilen.

Detta sammataget betyder att det krävs en välorganiserad grupp för att stjäla och "ta hand om" bilen efter stölden.
Och då denna gruppen är "dyr" att underhålla, så väljer man bilar som ger mest utdelning per stöld.

Troligen så har BMW en "flaw/brist" i sin säkerhet som är värre än bara dessa "stulna koder", BMW verkar kunna stjälas på ett närmast epidemiskt vis.

(Jag tror att det inte är denna typ av stölder "du" och jag behöver oroa oss för, värre är om jag glömmer datorväskan på passagerarsätet när jag springer in och köper mjölk. Då är risken stor att jag kommer tillbaka till en krossad sidoruta.)
Det fungerar lika bra på de flesta av de vanligaste bilmärkena på marknaden.
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]