Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GuggeGrön
#1148385
Hej
Vet någon om/hur man kan stänga av keyless funktionen i XC60?
Med anledning av dagens DN där det framgår hur lätt det är att stjäla bilar med keyless system.
Användarvisningsbild
av Derank
#1148409
Det är lika lätt att spela in koden även om du inte har keyless. Jag skulle inte oroa mig det minsta vill de sno din bil gör de det oavsett. Tror inte xc60 är en het potatis på den marknaden iaf.
av lobbysleeper
#1148424
Utan keyless gäller det för tjuven att vara beredd när man trycker på knappen. Med keyless kan de plocka upp signalen när som helst.
Och det kan hända att man glömt något värdefullt i bilen som lockar tjuven, även om de inte vill ta själva bilen.
Eller att man har nyckeln liggandes innanför ytterdörren hemma (eller nära yttervägg i allmänhet), så tjuven kan plocka upp signalen utifrån.

Nåväl, om man nu vill ta på sig foliehatten och försvåra för tjuven så finns ett par hjälpmedel.
ett litet fodral med RFID-skydd för din nyckel (som dock förtar lite av keyless bekvämligheten).
Har själv inte testat någon, men kommer nog köpa när nya bilen kommer, om jag hittar någon smidig variant.
Bild


Köp ett rattlås, t.ex MegaLock Twin verkar smidig (så smidigt som ett rattlås nu kan vara), vet ej om det passar på xc60 men den passar "alla" bilar(?). Är väl enda godkända låset hos SSF.
http://www.arnewid.se/store/products/ra ... lock-twin/
Bild
Kanske också något jag investerar i.
av KrilleW
#1148426
Jag förstår inte varför man ska krångla till det för sig själv? Keyless är en funktion som finns för att underlätta för ägaren.

Rattlås, RFID-skydd etc. i all ära. Men som någon skrev tidigare så är det en Volvo, inte Porsche ;)
av lobbysleeper
#1148440
KrilleW skrev:Jag förstår inte varför man ska krångla till det för sig själv? Keyless är en funktion som finns för att underlätta för ägaren.

Rattlås, RFID-skydd etc. i all ära. Men som någon skrev tidigare så är det en Volvo, inte Porsche ;)
Och uppenbarligen underlättar det rätt mycket för tjuven också... inbrott i bilar sker över 100st/dag i Sverige.
Det är väl ganska vanligt att folk glömmer (eller medvetet lämnar) värdesaker i bilen.

Jag själv älskar keyless, men ibland kanske man vill känna sig extra säker beroende på olika omständigheter där och då.

Ungefär som en del bara använder P-läget i automatlådan som broms, men aldrig själv handbromsen? Det är ju lite jobbigare att dra åt handbromsen :)
Eller att använda vpn när man kopplar upp sig över allmäna wifi-nät... jobbigt, men finns en viss poäng med det.

Somliga älskar hängslen och livrem :)
Senast redigerad av 1 lobbysleeper, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1148441
Glöm inte att sätta igen nyckelhål och rutor med.

Själv kan jag inte leva utan min keyless. Glömmer ständigt nyckeln i täningen på firmabilen eftersom jag bara går ur bilen.
Skönt att bara ta tag i handtaget och rycka, såg dock en skoj grej när jag testade att tvätta en hyrbil med keyless, den hade nya
"touch" knappen och tydligen tyckte den att högtryckstvätten var en hand för den började plötsligt låsa och låsa upp bilen under tvätten
bara för att jag stod bredvid och sprutade med nyckeln i fickan, lite skoj :P

Men som sagt, töm bilen så slipper andra göra det åt dig.
Vill de in i bilen kommer de in oavsett, finns alltid sätt, allt från skruvmejsel i låset till krossa rutan och bärgarens egna tips med kudde
i dörren och bända upp så man kommer åt låsknappar och annat.

Och vad det gäller handbromsen så använder jag den sparsamt, ännu mer nu när det inte är en dragbroms, utan man ska trycka/dra på
en knapp och åt rätt håll och den tar tid att lägga i. I backe, JA alltid, men aldrig annars. P eller 1:an räcker gott i de flesta lägen.
av lobbysleeper
#1148443
Wolfyswe skrev:Glöm inte att sätta igen nyckelhål och rutor med
Ja, eller kanske sälja bilen och åka buss istället?

På vilket sätt anser du TS fråga irrelevant eller stötande? Är volvos keyless kanske skyddad mot detta? jag vet inte, upplys mig gärna.
lägg ner
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1148445
Tror du misstolkade mig, finner inget stötande i TS fråga, det är väl bra att fundera, men tänker man på
en svaghet så får man ju tänka på alla svagheter och göra en samlad bedömning. keyless, nyckehål och rutor ect
och min bedömning är att man ska stänga av keyless så får man nog fixa med rutor och nyckelhål med.

Är Volvo skyddat? njea, men med tanke på räckvidd är det näst in till löjligt eftersom signalen är rätt svag.
Vet att jag ibland fick ta en steg närmare dörren på min V70 för att få kontakt och har läst att flera har samma problem. Mobilen kunde ligga i vägen och då gick det inte ect.
Keyless-signalen är inte samma som nyckelns signal när man trycker på knappen vad jag vet,
den kan ju lätt gå 20-30 meter så det är ju större risk om man låser upp med knappen.

Men min uppfattning är att om de ska lyssna av keylesssignalen behöver de alltså typ stå bredvid mig och då
lär jag ju undra vad personen gör där.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1148449
Är dem såpass sofistikerade så är det inte dem vanliga vardagstjuvarna som knackar rutor och då tar dem sig in i bilen ändå, oavsett om det är med eller utan keyless.

Har en kompis som blev av med sin MC i ett flerbilsgarage under ett lägenhetshus. Han hade satt fast en stolpe som han låste fast hojen i, ett skivbromslås, larm samt styrlås. Den vara bara borta en dag, stolpen var kvar. Vill dem ha grejerna så tar dem grejerna.
av lobbysleeper
#1148464
Wolfyswe skrev:Tror du misstolkade mig, finner inget stötande i TS fråga, det är väl bra att fundera, men tänker man på
en svaghet så får man ju tänka på alla svagheter och göra en samlad bedömning. keyless, nyckehål och rutor ect
och min bedömning är att man ska stänga av keyless så får man nog fixa med rutor och nyckelhål med.

Är Volvo skyddat? njea, men med tanke på räckvidd är det näst in till löjligt eftersom signalen är rätt svag.
Vet att jag ibland fick ta en steg närmare dörren på min V70 för att få kontakt och har läst att flera har samma problem. Mobilen kunde ligga i vägen och då gick det inte ect.
Keyless-signalen är inte samma som nyckelns signal när man trycker på knappen vad jag vet,
den kan ju lätt gå 20-30 meter så det är ju större risk om man låser upp med knappen.

Men min uppfattning är att om de ska lyssna av keylesssignalen behöver de alltså typ stå bredvid mig och då
lär jag ju undra vad personen gör där.
we cool :-)-)

Jo jag tror också det är minimal risk att råka ut för detta. Men man ska åtminstone vara medveten om riskerna, och att vara vaksam på sin omgivning är alltid bra :)
Och det jobbiga med inbrott som sker mha trådlös teknik är det inte drar till sig uppmärksamhet (larm, krossade rutor, våld etc).

Minns när jag blev av med alla R-design delar på en smockfull parkering, därefter så hade man alltid ett vaket öga på omkringvarande bilar/personer.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]