Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1148546
Derank skrev:Ja andersuw har du någonsin haft fel dina påståenden........suck!

Nu får ni andra fortsätta att stångas med mr vet allt.

Adjö
Jodå, det händer förvisso att jag har fel. Men i motsats till dig anstränger jag mig åtminstone en liten aning för att undvika den möjligheten. Det vore ju en klar fördel om alla försökte göra detsamma. Då skulle förstås andelen missledande skitsnack här på forumet minska avsevärt vilket vi alla vore hjälpta av.
av KrilleW
#1148549
andersuw skrev: Vad jag däremot inte oroar mig alls över är risken för stöld via krossad sidoruta. Dessbättre har min bil laminerat glas runtom och tjuven lär få jobba ordentligt för att ta sig igenom det. :D Därmed inte sagt att jag lämnar datorn på sätet. Det är ju lite dumt att inbjuda till inbrottsförsök även om det inte har några större utsikter att lyckas. ;-)
Laminerade rutor i all ära. Går lika enkelt att komma in i din bil genom dörrlåset ändå.
av andersuw
#1148554
KrilleW skrev:Din okunskap talar sitt tydliga språk. Numera finns utrustning som med enkelhet tar sig förbi det där med rullande koder. Ingenting som är innefattar trådlös överföring är säker, så enkelt är det.
Tvärtom är det din okunskap och brist på uppmärksamhet som talar sitt tydliga språk.

1. Du har flera gånger påstått att det bara är att spela in signalen vid låsning som krävs för att sedan öppna bilen. Jag har flera gånger redan påpekat att det inte hjälper mot det system med rullande koder som sedan länge finns på flertalet bilar.

2. Jag har för länge sedan påpekat för dig här och påmint dig om saken här a) att jag är medveten om att en forskare utvecklat en teknik som kringgår systemet med rullande koder i syfte att stimulera biltillverkarna att utveckla motmedel samt b) att det inte finns några klara belägg för att den tekniska möjlighet han pekat på faktiskt används av biltjuvar i någon nämnvärd utsträckning.
KrilleW skrev:Min fråga kring statistiken som BRÅ presenterar kvarstår, eftersom du inte kan ge ett vettigt svar. Hur kommer det sig att bilstölder/inbrott minskat kopiöst mycket medan antalet bilar med keyless blir allt fler? Statistiken bör ju visa tvärtom om det var ett sådant stort problem. Visa gärna statistik som visar att keylessbilar är mer utsatta för inbrott i bilar och eller stölder av hela bilen.
Jag har redan för länge sedan också givit dig svar också på din fråga om den allmänna nedgången ifråga bilstölder. Vad jag då påpekade var att den sannolikt viktigaste förklaringen är att andelen bilar med startspärr i den befintliga bilparken ökat kraftigt. Likaså har andelen bilar som är försedda med larm och laminerade sidorutor säkert också ökat. Vad beträffar stölder av just keylessbilar i jämförelse med andra, i övrigt fullt jämförbara, bilar vet jag inte om det finns någon tillförlitlig statistik att tillgå. Vad som står klart är a) att keyless öppnar en enkel och för tjuven förhållandevis riskfri stöldväg som inte finns på andra bilar och b) att det vimlar av rapporter i media, skrivna på basis av information från polisen likt den i dagens DN, som säger att keylessbilar är särskilt benägna att bli föremål för stöld/inbrott.

Att verkligheten inte är så enkel att man kan uttala sig om effekten av en viss tänkbar orsak till stöld (i detta fall keyless) utan att ta hänsyn till en rad andra faktorer som också kan tänkas påverka stöldbenägenheten trodde jag var uppenbart. Men så verkar tyvärr inte vara fallet.

Sedan glömde du uppenbarligen att besvara den avslutande frågan i min tidigare replik till dig: Låser du själv din bil när du lämnar den? Varför gör du dig besväret att göra det om det ändå, enligt dig, är så enkelt att stjäla den?
av KrilleW
#1148556
andersuw skrev: Att hänvisa till "arbetslivserfarenhet" duger inte som belägg i mina ögon. Det är bara en hänvisning till din egen auktoritet som expert och experter kan som bekant mycket väl ha fel. Sedan undrar jag också på vilket sätt du menar att ditt påstående är relevant i det sammanhang som här är aktuellt. Om detta nu är det vanligaste sättet, "so what"?
Vilket belägg som du sitter på skulle vägra tyngre än att jag i mitt arbete har kännedom kring det?

andersuw skrev: Jag har inte påstått att alla gör som jag. Att göra som jag är däremot ett enkelt och effektivt motmedel mot försök att stjäla bilen genom att störa ut ett försök till låsning. Inte heller kan man stjäla en någotsånär modern bil genom att spela in och återanvända den signal som skickas vid låsning. Den metoden är sedan länge satt ur spel med hjälp av rullande koder där ingen kod någonsin kan återanvändas.
Jo, det kan man.
andersuw skrev: Beträffande störning och inspelning, se ovan. Beträffande den allmänna utvecklingen på bilstöldsfronten finner jag ingen anledning att tro att den skulle stå i proportion till antalet keylessbilar. Vad jag däremot finner anledning att tro är att keylessbilar är mer utsatta för stölder och inbrott än andra bilar, allt annat lika.
Ja, men vad grundar du det på att keylessbilar är mer utsatta för stölder och inbrott? Statistiken talar ju emot det. 2006 stals jättemycket mer bilar, även inbrotten var avsevärt mycket högre. 2006 hade inte speciellt många bilar keyless. Vad exakt talar emot att biltjuvarna inte använder samma metoder idag som de gjorde 2006? Mig veterligen har det inte hänt speciellt mycket på säkerhetsfronten kring dess sedan 2006, men du får gärna upplysa mig om du sitter på någon information som säger annorlunda.


andersuw skrev: Av skäl jag redan påpekat är det väsentligt enklare och riskfriare att försöka stjäla eller bryta sig in i en bil med keyless än att göra detsamma på en bil utan keyless.
Av skäl jag redan påpekat så är det enkelt och relativt friskfritt att stjäla en bil varesig den har keyless eller inte. Även det baserat på statistik.
andersuw skrev: Låser du själv din bil när du lämnar den? Varför gör du det om det ändå är så enkelt att bryta sig in i den och/eller stjäla den som du säger?
Absolut, jag låser min bil. Smidigt går det dessutom eftersom jag använder mig av keyless. Varför jag låser bilen kan troligtvis t.o.m. du lista ut.
av andersuw
#1148557
KrilleW skrev:Laminerade rutor i all ära. Går lika enkelt att komma in i din bil genom dörrlåset ändå.
Du motsäger dig själv. Om så vore fallet skulle vi knappast se alla dessa exempel på krossade rutor som du själv påstod var ett av de vanligaste sätten att bryta sig in i bilar. Dörrlåsens motståndskraft mot försök att forcera dem testas ju med jämna mellanrum. Och dessa tester ger vid handen att det definitivt tar längre tid att på ett eller annat sätt forcera ett lås än att krossa en ruta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148564
KrilleW skrev:Vilket belägg som du sitter på skulle vägra tyngre än att jag i mitt arbete har kännedom kring det?
Du gjorde ett påstående. Jag bad om belägg för det. Du kunde inte tillhandahålla något annat sådant än en hänvisning till din egen expertis, vilket enligt vedertagna regler för god argumentation inte duger.
KrilleW skrev:
andersuw skrev:Jag har inte påstått att alla gör som jag. Att göra som jag är däremot ett enkelt och effektivt motmedel mot försök att stjäla bilen genom att störa ut ett försök till låsning. Inte heller kan man stjäla en någotsånär modern bil genom att spela in och återanvända den signal som skickas vid låsning. Den metoden är sedan länge satt ur spel med hjälp av rullande koder där ingen kod någonsin kan återanvändas.
Jo, det kan man.
Att upprepa ett felaktigt påstående hjälper inte på något sätt till att belägga det. Återigen: Det går inte att öppna en bil som har ett system med rullande koder genom att spela in den signal som användes då bilen låstes. Det går överhuvudtaget inte att på dessa bilar återanvända en kod och det är heller inte samma koder vid upplåsning som vid låsning.
KrilleW skrev:Ja, men vad grundar du det på att keylessbilar är mer utsatta för stölder och inbrott? Statistiken talar ju emot det. 2006 stals jättemycket mer bilar, även inbrotten var avsevärt mycket högre. 2006 hade inte speciellt många bilar keyless. Vad exakt talar emot att biltjuvarna inte använder samma metoder idag som de gjorde 2006? Mig veterligen har det inte hänt speciellt mycket på säkerhetsfronten kring dess sedan 2006, men du får gärna upplysa mig om du sitter på någon information som säger annorlunda.
Se tidigare replik till dig som i sin tur upprepar saker jag nämnt i diskussionen med dig om samma sak för snart ett år sedan.
KrilleW skrev:Av skäl jag redan påpekat så är det enkelt och relativt friskfritt att stjäla en bil varesig den har keyless eller inte. Även det baserat på statistik.
Det är ett faktum att keyless öppnar enklare och för tjuven riskfriare stöldvägar som inte finns på bilar utan keyless och tjuvar har goda skäl att välja enklare och riskfriare stöldvägar.
KrilleW skrev:Absolut, jag låser min bil. Smidigt går det dessutom eftersom jag använder mig av keyless. Varför jag låser bilen kan troligtvis t.o.m. du lista ut.
Då beter du dig ju irrationellt med utgångspunkt från din egen bild av verkligheten. Enligt dig spelar det ju ingen roll vilket stöldskydd vi har. Bilen löper ändå lika stor risk att stjälas eftersom det hela är så enkelt oavsett vilka åtgärder vi vidtar. Alltså kan du lika gärna strunta i att låsa bilen eftersom det enligt ditt sätt att resonera varken gör från eller till.

Min egen linje är istället den att jag finner det rimligt att vidta vissa enkla åtgärder i syfte att förhindra stöld eftersom jag tror att det minskar risken även om det inte eliminerar den. Således har jag sedan länge sett till att ha en bil med startspärr, larm, deadlock och laminerade sidorutor. Likaså låser jag och larmar på bilen när jag lämnar den. Eftersom jag har en keylessbil eliminerar jag också den särskilda stöldrisk just keyless tillför vid de tillfällen när jag tror att just den risken faktiskt finns där. Lyckligtvis parkerar jag i vardagslag inte på ett sätt som gör keyless till en särskild risk.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av KrilleW
#1148565
andersuw skrev: 1. Du har flera gånger påstått att det bara är att spela in signalen vid låsning som krävs för att sedan öppna bilen. Jag har flera gånger redan påpekat att det inte hjälper mot det system med rullande koder som sedan länge finns på flertalet bilar.

2. Jag har för länge sedan påpekat för dig här och påmint dig om saken här a) att jag är medveten om att en forskare utvecklat en teknik som kringgår systemet med rullande koder i syfte att stimulera biltillverkarna att utveckla motmedel samt b) att det inte finns några klara belägg för att den tekniska möjlighet han pekat på faktiskt används av biltjuvar i någon nämnvärd utsträckning.
Påpekat har du gjort, precis som du säger gång på gång som en papegoja. Fint att du lägger ned tiden på att länka till varje påstående också. Dock så betyder för den delen inte att det du skriver stämmer. Det finns såpass mycket belägg för kopiering av signalen bilnyckeln skickar, att polisen själva gått ut med den informationen. Och belägget för det handlar om att polisen helt enkelt ertappat tjuvar som haft sådan utrustning med sig då de gripits. Kan forskare ta fram sätt att kringgå systemet så kan även dessa tjuvar göra det. De som sysslar med den här typen av brottslighet är ju inte direkt några pundare som vill stjäla parkeringsmynt, utan folk som besitter oerhört stora kunskaper på området kring bilsäkerhet.

andersuw skrev: Jag har redan för länge sedan också givit dig svar också på din fråga om den allmänna nedgången ifråga bilstölder. Vad jag då påpekade var att den sannolikt viktigaste förklaringen är att andelen bilar med startspärr i den befintliga bilparken ökat kraftigt. Likaså har andelen bilar som är försedda med larm och laminerade sidorutor säkert också ökat. Vad beträffar stölder av just keylessbilar i jämförelse med andra, i övrigt fullt jämförbara, bilar vet jag inte om det finns någon tillförlitlig statistik att tillgå. Vad som står klart är a) att keyless öppnar en enkel och för tjuven förhållandevis riskfri stöldväg som inte finns på andra bilar och b) att det vimlar av rapporter i media, skrivna på basis av information från polisen likt den i dagens DN, som säger att keylessbilar är särskilt benägna att bli föremål för stöld/inbrott.
Andelen bilar med startspärr har knappast ökat nämnvärt sedan 2006, då det fanns krav på detta redan 1996. Så mycket nyare har inte vår vagnpark blivit de senaste 10 åren. Jag har också ytterst svårt att se att antalet bilar med larm ökat sedan 2006. Skulle snarare t.o.m. kunna vara tvärtom då folk inte ser samma värde i det idag när det inte påverkar självrisker på samma sätt längre. Fabriksmonterade billarm har dessutom hållt en så låg standard att de flesta försäkringsbolag inte ens godkänt dom. Laminerade rutor har möjligtvis ökat, men det tar inte bort möjligheten att bryta dörrlåset som är exakt lika enkelt idag som 2006. Det vimlar lika mycket av artiklar skrivna på basis från polisen om brister i fjärrstyrda lås till bilen. Där polisen gång på gång varnar för just utrustning som blockerar möjligheten att låsa bilen. Sanningen är att det är snarare mer effektivt sätt att göra inbrott i bilar på det sättet än keyless. Ponera Coop Forums parkering där mängder av bilar kommer och åker. Stör ut ett område på parkeringen så kanske 10 bilar drabbas istället. Majoriteten av dessa personer märker ingenting och traskar iväg. Riktar man in sig på keyless så kan man bara ta en åt gången.
andersuw skrev: Sedan glömde du uppenbarligen att besvara den avslutande frågan i min tidigare replik till dig: Låser du själv din bil när du lämnar den? Varför gör du dig besväret att göra det om det ändå, enligt dig, är så enkelt att stjäla den?
Nä, jag glömde inte det. Kände att frågan var så korkad att den inte ens var värd att svara på.
av KrilleW
#1148568
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Laminerade rutor i all ära. Går lika enkelt att komma in i din bil genom dörrlåset ändå.
Du motsäger dig själv. Om så vore fallet skulle vi knappast se alla dessa exempel på krossade rutor som du själv påstod var ett av de vanligaste sätten att bryta sig in i bilar. Dörrlåsens motståndskraft mot försök att forcera dem testas ju med jämna mellanrum. Och dessa tester ger vid handen att det definitivt tar längre tid att på ett eller annat sätt forcera ett lås än att krossa en ruta.
Jag motsäger inte mig själv. Jag säger att inslagna rutor och dörrlås är de allra vanligaste metoderna. Fungerar inte det ena så går det alldeles utmärkt med det andra.

"Ett relativt vanligt tillvägagångssätt är att tjuven tar sig in i den låsta bilen genom att använda en så kallad polsk nyckel, ett specialverktyg som körs in i dörrlåset och vrids om.
Sekunderna senare är låset förstört. Väl inne i bilen tömmer de mest kvalificerade biltjuvarna – de så kallade professorerna – med hjälp av specialutrustning bilens datasystem på information och programmerar därefter en tom nyckel som de sedan startar bilen med."
- Artikel från Motormännen.

Det handlar som sagt fortfarande om sekunder, varesig de väljer rutan eller låsen.
av andersuw
#1148573
KrilleW skrev:Påpekat har du gjort, precis som du säger gång på gång som en papegoja.
Inte som en papegoja men däremot som någon som talar för döva öron likt dina. Jag ber andra om ursäkt för att jag måste upprepa mig. Däremot finner jag inget skäl att ursäkta mig inför dig.
KrilleW skrev:Fint att du lägger ned tiden på att länka till varje påstående också.
Ja det är ju en fördel att i motsats till dig anföra hållbara belägg.
KrilleW skrev:Dock så betyder för den delen inte att det du skriver stämmer. Det finns såpass mycket belägg för kopiering av signalen bilnyckeln skickar, att polisen själva gått ut med den informationen. Och belägget för det handlar om att polisen helt enkelt ertappat tjuvar som haft sådan utrustning med sig då de gripits. Kan forskare ta fram sätt att kringgå systemet så kan även dessa tjuvar göra det. De som sysslar med den här typen av brottslighet är ju inte direkt några pundare som vill stjäla parkeringsmynt, utan folk som besitter oerhört stora kunskaper på området kring bilsäkerhet.
Om det finns belägg för att tjuvar kopierar den fjärrsignal som användes för att låsa en bil med rullande kodsystem och sedan lyckas använda den signalen för att öppna bilen är det ju hög tid att du levererar dem. Att den tekniken funkar på bilar utan rullande kodsystem är en annan sak men den generationen av bilar finns det ju inte många kvar av vid det här laget. Och om det finns belägg för att tjuvar faktiskt använder sig av den tekniska möjlighet för bilar med rullande kodsystem som Samy Kamkar pekat på är det hög tid att du anför belägg för den saken också. Den tekniken fordrar att man a) stör ut signalen vid ett försök att öppna bilen samtidigt som man spelar in den b) spelar in och samtidigt stör ut även ett andra öppningsförsök och dessutom då sänder den signal som tidigare spelats in så att bilen öppnas c) hoppas på att föraren omedelbart kommer att låsa bilen igen eller följer efter bilen tills den parkeras på nytt och då d) öppnar bilen med den andra av de två inspelade signalerna.
KrilleW skrev:Andelen bilar med startspärr har knappast ökat nämnvärt sedan 2006, då det fanns krav på detta redan 1996. Så mycket nyare har inte vår vagnpark blivit de senaste 10 åren. Jag har också ytterst svårt att se att antalet bilar med larm ökat sedan 2006. Skulle snarare t.o.m. kunna vara tvärtom då folk inte ser samma värde i det idag när det inte påverkar självrisker på samma sätt längre. Fabriksmonterade billarm har dessutom hållt en så låg standard att de flesta försäkringsbolag inte ens godkänt dom. Laminerade rutor har möjligtvis ökat, men det tar inte bort möjligheten att bryta dörrlåset som är exakt lika enkelt idag som 2006.
Andelen bilar med startspärr har förstås ökat väsentligt sedan 2006. Medelåldern på våra bilar ligger ju på bortemot 10 år. Alltså fanns det år 2006 mängder av bilar som var äldre än det genomsnittet. Andelen bilar med larm har förstås också ökat högst väsentligt sedan dess. Idag är det ju standard på bilar i premiumsegmentet och i generationen närmast före har det följt med de enklaste utrustningsnivåerna ovanpå standard. Går man 10 år eller mer bakåt i tiden var larm allt annat än standard eller kvasistandard.
KrilleW skrev:Det vimlar lika mycket av artiklar skrivna på basis från polisen om brister i fjärrstyrda lås till bilen. Där polisen gång på gång varnar för just utrustning som blockerar möjligheten att låsa bilen. Sanningen är att det är snarare mer effektivt sätt att göra inbrott i bilar på det sättet än keyless. Ponera Coop Forums parkering där mängder av bilar kommer och åker. Stör ut ett område på parkeringen så kanske 10 bilar drabbas istället. Majoriteten av dessa personer märker ingenting och traskar iväg. Riktar man in sig på keyless så kan man bara ta en åt gången.
Att majoriteten glatt traskar iväg utan att kolla om bilen verkligen låst tror jag definitivt inte. Och du kan säkert heller inte anföra några hållbara belägg för den saken. Alla jag känner kollar att bilen verkligen låst innan de går därifrån. Och jag har inget skäl att tro att min vänkrets är speciell i det avseendet. Sedan är det ju inte särskilt riskfritt för tjuven att springa omkring på parkeringsplatsen vid stormarknaden och öppna bilar och länsa dem på värdesaker. Risken att förr eller senare bli observerad eller rentav bli tagen på bar gärning är överhängande.
KrilleW skrev:
andersuw skrev: Sedan glömde du uppenbarligen att besvara den avslutande frågan i min tidigare replik till dig: Låser du själv din bil när du lämnar den? Varför gör du dig besväret att göra det om det ändå, enligt dig, är så enkelt att stjäla den?
Nä, jag glömde inte det. Kände att frågan var så korkad att den inte ens var värd att svara på.
Som redan visats var frågan allt annat än dum. Som du redan sett klargör det svar du så småningom gav att du tänker och agerar irrationellt. Å ena sidan påstår du att det inte spelar någon roll vilka stöldskyddsåtgärder vi vidtar. Tjuven tar bilen ändå eftersom det är så enkelt. Trots det låser du bilen när du lämnar den. Hur vill du ha det? Är det meningsfullt med stöldskyddsåtgärder eller inte?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
#1148574
andersuw skrev: Du gjorde ett påstående. Jag bad om belägg för det. Du kunde inte tillhandahålla något annat sådant än en hänvisning till din egen expertis, vilket enligt vedertagna regler för god argumentation inte duger.
Saken är ju den att jag har något - om än min egen "expertis" i form av erfarenheter kring dessa brott att luta mig mot. Jag frågar ännu en gång: Vad för belägg har du för dina påståenden som gör att de på något sätt väger tyngre än mina? På vilket sätt har du kommit i kontakt med hur verkligheten ser ut?


andersuw skrev: Att upprepa ett felaktigt påstående hjälper inte på något sätt till att belägga det. Återigen: Det går inte att öppna en bil som har ett system med rullande koder genom att spela in den signal som användes då bilen låstes. Det går överhuvudtaget inte att på dessa bilar återanvända en kod och det är heller inte samma koder vid upplåsning som vid låsning.

http://thehackernews.com/2015/08/rollja ... arage.html

Att en låsningskod går att använda för att öppna bilen har jag inte påstått. Enbart att rullande koder inte är ett problem att ta sig förbi.

RollJam är ett exempel på en väldigt billig pryl som möjliggör detta. Den bygger på motsatsen, att den lyssnar av upplåsningskoder i valfritt antal.
Det finns utöver denna lättåtkomliga pryl mer avancerade saker som tar sig förbi systemet ändå. Det handlar ju inte direkt om banksystem.

andersuw skrev: Det är ett faktum att keyless öppnar enklare och för tjuven riskfriare stöldvägar som inte finns på bilar utan keyless och tjuvar har goda skäl att välja enklare och riskfriare stöldvägar.
Ett helt grundlöst påstående som du tagit helt ur luften.

andersuw skrev: Då beter du dig ju irrationellt med utgångspunkt från din egen bild av verkligheten. Enligt dig spelar det ju ingen roll vilket stöldskydd vi har. Bilen löper ändå lika stor risk att stjälas eftersom det hela är så enkelt oavsett vilka åtgärder vi vidtar. Alltså kan du lika gärna strunta i att låsa bilen eftersom det enligt ditt sätt att resonera varken gör från eller till.
Gör dig inte dummare än vad du är. Jag har aldrig påstått att det inte spelar någon roll vilket stöldskydd vi har. Det jag säger är att om någon vill stjäla min bil eller något ifrån den så KAN dom göra det varesig jag har keyless eller inte, eller om jag har laminerade rutor eller inte. Det har absolut ingenting att göra med om jag låser bilen eller inte.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]