Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1148647
Göte skrev:Har för vana att aldrig ha värdesaker i min bil då en ruta blivit krossad två gånger och då för småsaker som tex ett sketet cd fodral. Dom senaste åren har jag inte ens låst min bil då det är bättre att dom kan gå in utan att förstöra saker.
Värdesaker låter jag också bli att ha i bilen. Nu finns det ju dessvärre en del värdesaker att norpa ändå i form av inredningsdetaljer. Att inte låsa medför också den komplikationen att det blir svårare att få ersättning från försäkringsbolaget, i alla fall om man vill vara ärlig mot dem.
Göte skrev:Är mer oroad över hjul o däck, tog orginal fälgar för allt snyggt blir stulet direkt. Varje år är det en eller två som får sina hjul stulna på vår parkering.
En klok investering om man har sådana problem är nivågivare (lutningsgivare) till larmet, vilket dock redan finns på många bilar i 60-serien eftersom det ingått i någon av de lägre utrustningsnivåerna. Av någon anledning är detta annorlunda på V70 II och S80N där få bilar har det. Jag har haft detta från scratch på min V70 -02 och eftermonterat det på min V70 -15 trots att jag inte har överdrivet feta fälgar/däck. Man slipper om inte annat den annars ganska dryga självrisken hos Volvia (ca 5000 kr) om man har nivågivare på larmet och trots detta får hjulen stulna. Jag tror också det är rätt avskräckande i praktiken. Jag skulle vilja se den tjuv som lugnt sitter kvar vid domkraften och skruvar av hjulen trots att larmet skriker i högan sky. Snarare tar dom risken att testa, skruvar vidare om inget hörs men sticker fort som f-n om larmet går.
av Göte
#1148652
Tror inte en nivågivare hjälper så mycket, men jag vet inte exakt hur den funkar. Antar att tjuvarna snabbt lyfter bilen i jämn nivå fram o bak med två domkraftar samtidigt och sedan plockar av hjulen.
av andersuw
#1148653
Vad jag vet är det ytterst svårt att åstadkomma ett så jämnt lyft på alla fyra hjulen samtidigt att en nivågivare inte reagerar. Kanske skriker den inte om du ställer bilen på en pelarlyft och sedan lyfter. Men om du lyfter en eller två elle tre hjul utan att lyfta det fjärde så skriker den. Jag tror också det är ytterst svårt att lyfta främre och bakre hjulpar så jämnt att den inte bråkar. Sedan tror jag inte heller att hjultjuvar är så pigga på att trava omkring med ett par rullande garagedomkrafter. Väcker viss uppmärksamhet. Vad tjuvarna gör är med all sannolikhet att lyfta i någon ände och se vad som händer. I många fall händer inget eftersom bilen inte har nivågivare. Om bilen har nivågivare så drar de fort som f-n.

P.S. Man måste slå av nivågivaren så snart man åker färja. Det behöver inte gunga påtagligt. Nivågivaren känner direkt att bilen inte står på fast mark. Jag har (ofrivilligt) testat och talar av egen erfarenhet.
av KrilleW
#1148675
Göte skrev:Tror inte en nivågivare hjälper så mycket, men jag vet inte exakt hur den funkar. Antar att tjuvarna snabbt lyfter bilen i jämn nivå fram o bak med två domkraftar samtidigt och sedan plockar av hjulen.

Det är exakt så de gör. En kompis drabbades nyligen av just detta på sin XC90. Larmet utlöstes först när de hissade ned bilen igen.
xc90r.jpg
xc90r.jpg (651.96 KiB) Visad 510 gånger
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1218057
Vore det inte en rimlig kompromiss mellan säkerhet och bekvämlighet att bilen låses upp automatiskt som vanlig keyless men att den fysiska nyckeln ska sitta i ett tändlås i bilen för att kunna starta?

Så länge inte försäkringsbolagen låter exklusiva keyless bilar betala för sig med höjda premier kommer antagligen inte tillverkarna bry sig.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]