Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1148491
lobbysleeper skrev:
KrilleW skrev:Jag förstår inte varför man ska krångla till det för sig själv? Keyless är en funktion som finns för att underlätta för ägaren.

Rattlås, RFID-skydd etc. i all ära. Men som någon skrev tidigare så är det en Volvo, inte Porsche ;)
Och uppenbarligen underlättar det rätt mycket för tjuven också... inbrott i bilar sker över 100st/dag i Sverige.
Det är väl ganska vanligt att folk glömmer (eller medvetet lämnar) värdesaker i bilen.

Jag själv älskar keyless, men ibland kanske man vill känna sig extra säker beroende på olika omständigheter där och då.

Ungefär som en del bara använder P-läget i automatlådan som broms, men aldrig själv handbromsen? Det är ju lite jobbigare att dra åt handbromsen :)
Eller att använda vpn när man kopplar upp sig över allmäna wifi-nät... jobbigt, men finns en viss poäng med det.

Somliga älskar hängslen och livrem :)

Om man tänker på det sättet så kommer man ju bli tokig till slut. Jag väljer ju funktioner för att det underlättar MIN vardag. Att krångla till det med att klä in nyckeln i fodral, skaffa rattkrycka etc. gör ju snarare tvärtom - att det blir ÄNNU krångligare för dig själv. Brister i keyless utnyttjas inte i första hand för att göra inbrott i bilar, utan för att stjäla hela bilen. Är det inbrott de vill göra i bilen så går det alldeles utmärkt att störa ut radiosignalen när du försöker låsa bilen med fjärrkontrollen också. Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den. Inte speciellt mycket mer avancerat än att hi-jacka keyless dessutom.

Keyless har självklart sina brister, men jag ser inte riktigt anledningen att oroa sig över det när man kör Volvo. De personer som inriktar sig på den här typen av brottslighet vill gärna åt exklusiva bilar. Det lyckas dom ofta med varesig bilen har keyless eller inte.

Det verkliga hotet med de bilarna vi kör är inte keyless, utan snarare att man får en puffra eller kniv mot halsen där dom rånar en på bilen när man ska kliva i/ur.

Ett litet filmklipp som visar på en BMW hur enkelt det är med hjälp av vilken BMW-nyckel som helst gifta denna med bilen så att bilen går att starta:
av andersuw
#1148493
GuggeGrön skrev:Hej
Vet någon om/hur man kan stänga av keyless funktionen i XC60?
Med anledning av dagens DN där det framgår hur lätt det är att stjäla bilar med keyless system.
Läste just den artikeln och konstaterar att den är full av sakfel. Exempelvis kostar det ingalunda några 150000 kr att "beväpna sig" med den signalförstärkare som krävs för att förstärka fjärrens och keylessantennernas signaler på det sätt som behövs för att utan problem kliva in i en keylessbil, starta den och köra iväg med den. Utrustningen kostar på sin höjd ett par hundralappar. Likaså är det helt befängt att tro att man kan skydda sig genom att lägga fjärren "långt inne i bostaden".

Vill man skydda sig finns det däremot, som lobbysleeper påpekat, andra relativt billiga och enkla sätt: Ett litet fodral som sätter fjärren i en Faradays bur och omöjliggör radiotrafik från och till den. Tyvärr förtar det också hela poängen med keyless. Fjärren måste ut ur fodralet varje gång man vill använda bilen.

Jag har ändå skaffat ett par sådana fodral till mina fjärrar. De ligger i handskfacket, redo att användas när jag parkerar i en miljö där jag misstänker att särskilt hög stöldrisk föreligger. Bor man så att det ständigt finns en sådan risk är lösningen att man förvarar fjärrnyckeln i fodralet när den befinner sig där hemma.

Mer och bättre information än i DN-artikeln om hur keylessbilar i praktiken kan stjälas och om det fodral jag köpte finns i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126146
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148495
Derank skrev:Det är lika lätt att spela in koden även om du inte har keyless. Jag skulle inte oroa mig det minsta vill de sno din bil gör de det oavsett. Tror inte xc60 är en het potatis på den marknaden iaf.
Stämmer inte i något avseende. Det är väsentligt lättare att göra inbrott i eller stjäla en keylessbil. I motsats till vad man kan tro på basis av DN-artikeln är den utrustning som behövs mycket billig och används inte bara av dem som är intresserade av att stjäla och exportera lyxbilar utan även av tonåringar för att ta sig in i bilar som Mazda 3 eller Prius.

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2

"Tillfället gör tjuven" säger ordspråket. Det ligger en hel del i det.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148496
Wolfyswe skrev:Tror du misstolkade mig, finner inget stötande i TS fråga, det är väl bra att fundera, men tänker man på
en svaghet så får man ju tänka på alla svagheter och göra en samlad bedömning. keyless, nyckehål och rutor ect
och min bedömning är att man ska stänga av keyless så får man nog fixa med rutor och nyckelhål med.

Är Volvo skyddat? njea, men med tanke på räckvidd är det näst in till löjligt eftersom signalen är rätt svag.
Vet att jag ibland fick ta en steg närmare dörren på min V70 för att få kontakt och har läst att flera har samma problem. Mobilen kunde ligga i vägen och då gick det inte ect.
Keyless-signalen är inte samma som nyckelns signal när man trycker på knappen vad jag vet,
den kan ju lätt gå 20-30 meter så det är ju större risk om man låser upp med knappen.

Men min uppfattning är att om de ska lyssna av keylesssignalen behöver de alltså typ stå bredvid mig och då
lär jag ju undra vad personen gör där.
Fel tanke. Det som behövs och som keylesstjuvarna använder är en signalförstärkare för någon hundralapp eller två. Keylessantennerna når bara en dryg meter utanför bilen. Men ställer sig tjuven där med signalförstärkaren och fjärren (som har väsentligt längre räckvidd än antennerna) finns inom "hörhåll" är det bara att öppna dörren, kliva in och köra iväg. Befinner sig fjärren utom "hörhåll" för en tjuv vid bilen kan en andra tjuv placera sig i fjärrens närhet och därigenom, via två signalförstärkare, en hos den ena tjuven och en hos den andra, ändå etablera förbindelsen.
av lobbysleeper
#1148497
För att förtydliga. (exemplifieras vid 2:29 i videon)
[youtube]5UNpgX-dnZU[/youtube]
av KrilleW
#1148498
andersuw skrev: Stämmer inte i något avseende. Det är väsentligt lättare att göra inbrott i eller stjäla en keylessbil. I motsats till vad man kan tro på basis av DN-artikeln är den utrustning som behövs mycket billig och används inte bara av dem som är intresserade av att stjäla och exportera lyxbilar utan även av tonåringar för att ta sig in i bilar som Mazda 3 eller Prius.

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2

"Tillfället gör tjuven" säger ordspråket. Det ligger en hel del i det.
Väsentligt lättare är det inte bara för att det tar 10 sekunder istället för 20 att komma in i bilen.
Utrustningen som behövs för att "spela in" signalen från fjärrnyckeln är väldigt lätt att använda och kostar inte heller speciellt mycket mer än räckviddsförlängare till keyless. För en person som vet vad han sysslar med så är det lätt att stjäla bilen varesig den har keyless eller inte. Det är den bittra sanningen.

Vad gäller din artikel så är det troligtvis ett större problem "over there" än det är i Sverige - åtm än så länge.
av andersuw
#1148501
KrilleW skrev:Brister i keyless utnyttjas inte i första hand för att göra inbrott i bilar, utan för att stjäla hela bilen.
Jaså. Har du någon statistik som visar det som du kan hänvisa till? Och på vilket sätt gör det saken bättre?
KrilleW skrev:Är det inbrott de vill göra i bilen så går det alldeles utmärkt att störa ut radiosignalen när du försöker låsa bilen med fjärrkontrollen också.
För egen del brukar jag kontrollera att bilen faktiskt låser. Det är ju inte särskilt betungande.
KrilleW skrev:Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den. Inte speciellt mycket mer avancerat än att hi-jacka keyless dessutom.
Det finns mig veterligen inga belägg för att bilar i nämnvärd utsträckning faktiskt stjäls på det sättet även om det finns en person som visat att det tekniskt är möjligt just för att stimulera utvecklandet av motmedel. Och jo, det är väsentligt mer komplicerat, riskfyllt (för tjuven) och avancerat än att stjäla en keylessbil.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt
KrilleW skrev:Keyless har självklart sina brister, men jag ser inte riktigt anledningen att oroa sig över det när man kör Volvo. De personer som inriktar sig på den här typen av brottslighet vill gärna åt exklusiva bilar. Det lyckas dom ofta med varesig bilen har keyless eller inte.
Menar du som de här tonårstjuvarna som inriktade sig på Prius och Mazda 3?

https://www.nytimes.com/2015/04/16/styl ... .html?_r=2
KrilleW skrev:Det verkliga hotet med de bilarna vi kör är inte keyless, utan snarare att man får en puffra eller kniv mot halsen där dom rånar en på bilen när man ska kliva i/ur.
Att man inte kan skydda sig mot alla risker är inte ett argument mot att skydda sig mot vissa av dem.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148507
KrilleW skrev:Väsentligt lättare är det inte bara för att det tar 10 sekunder istället för 20 att komma in i bilen.
Hur tar du dig ljudlöst in i en bil som inte har keyless? Hur förhindrar du att larmet går? Vilken utrustning krävs för att göra det och sedan även köra iväg med bilen? Varifrån kommer din uppgift om att det hela går på 20 sekunder?
KrilleW skrev:Utrustningen som behövs för att "spela in" signalen från fjärrnyckeln är väldigt lätt att använda och kostar inte heller speciellt mycket mer än räckviddsförlängare till keyless. För en person som vet vad han sysslar med så är det lätt att stjäla bilen varesig den har keyless eller inte. Det är den bittra sanningen.
Som redan klargjorts i en tidigare tråd i samma ämne är detta av en rad skäl ett väsentligt svårare sätt att stjäla bilar och det finns inte heller, så vitt jag vet, några klara belägg för att det i nämnvärd utsträckning används. Se här under rubriken "code grabbing":

https://www.driving.co.uk/car-clinic/si ... revent-it/
KrilleW skrev:Vad gäller din artikel så är det troligtvis ett större problem "over there" än det är i Sverige - åtm än så länge.
Har du någon statistik du kan hänvisa till som bestyrker det? Och om det nu är så att det är ett större problem "over there" än "over here" så lär det ju inte dröja länge innan det sprider sig.
av least
#1148512
En viktig aspekt är att de som gör detta och stjäl en bil inte kan återstarta den efter att motorn har stoppats.
Med rullande koder, så kan inte den inspelade koden återanvändas.
av andersuw
#1148515
least skrev:En viktig aspekt är att de som gör detta och stjäl en bil inte kan återstarta den efter att motorn har stoppats.
Om man stjäl en bil enbart genom att förstärka keylessignalen kan man mycket riktigt inte starta på nytt efter att motorn har stoppats förutsatt att bilen flyttats så att den är långt ifrån fjärren. Men man kan komma långt innan man stannar motorn. Det går utmärkt att tanka med motorn igång. Och man kan sedan i godan ro länsa bilen, demontera den, eller programmera om den så att den går att starta.
least skrev:Med rullande koder, så kan inte den inspelade koden återanvändas.
Av den artikel i ämnet jag länkade till tidigare framgår hur en tjuv skulle kunna övervinna problemet med rullande koder:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... kundsnabbt

Att denna "lösning" faktiskt vunnit någon nämnvärd spridning bland tjuvarna finns det däremot mig veterligen inga klara belägg för.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]