Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillMyran
#1147966
Rattar sedan i slutet av sommaren runt med en v60 MY14. Väldigt nöjd med bilen på nästan alla punkter. Dock stör jag mig lite på vägbullret, och det känns lite oväntat mer bullrigt med de odubbade 16" hjulen än på 17" sommardäck.

Börjar fundera på om det kan vara något hjullager eller liknande. Skulle nog beskriva ljudet som lite resonansljud snarare än "vanligt" däcksbrus. Känns som ljudet främst kommer från framhjulen. Däcken (GoodYear, odubbat, hyfsat mönster) ser okej ut men känns om ett hjul är lite mer slitet än det andra. Kan inte känna något glapp i framhjulen när jag försöker rucka på dem, så om det är nått hjullager bör det väl inte vara helt slut iaf. Borde väl hålla längre än knappt 6000 mil också! Oljudet är nästan värre i hastigheter runt 60-100 km/t än i snabbare motorvägsfart, 110+ km/t. Tycker att den gick lite tystare på 17" sommardäck med lite lägre profil.

Upplever den nästan bullrigare än min tidigare BMW 116d med RFT-däck från 2011, och det känns lite som ett underbetyg...

Nån som har liknande erfarenheter? Är helt enkelt v60:n hyfsat bullrig? Kan det vara däcken som spökar?

/Martin
av esonesson
#1148006
LillMyran skrev:Rattar sedan i slutet av sommaren runt med en v60 MY14. Väldigt nöjd med bilen på nästan alla punkter. Dock stör jag mig lite på vägbullret, och det känns lite oväntat mer bullrigt med de odubbade 16" hjulen än på 17" sommardäck.

Börjar fundera på om det kan vara något hjullager eller liknande. Skulle nog beskriva ljudet som lite resonansljud snarare än "vanligt" däcksbrus. Känns som ljudet främst kommer från framhjulen. Däcken (GoodYear, odubbat, hyfsat mönster) ser okej ut men känns om ett hjul är lite mer slitet än det andra. Kan inte känna något glapp i framhjulen när jag försöker rucka på dem, så om det är nått hjullager bör det väl inte vara helt slut iaf. Borde väl hålla längre än knappt 6000 mil också! Oljudet är nästan värre i hastigheter runt 60-100 km/t än i snabbare motorvägsfart, 110+ km/t. Tycker att den gick lite tystare på 17" sommardäck med lite lägre profil.

Upplever den nästan bullrigare än min tidigare BMW 116d med RFT-däck från 2011, och det känns lite som ett underbetyg...

Nån som har liknande erfarenheter? Är helt enkelt v60:n hyfsat bullrig? Kan det vara däcken som spökar?

/Martin
Intessant att det inte bara är jag som lagt märke till det.
Köpte en helt ny V60 CC D4 AWD för 3 veckor sedan, ligger på motorvägen 2-3h om dagen och ångrar verkligen mitt köp, mest p.g.a. bullret. Har helt nya 16" Hakka R2, testat olika däcktryck idag också.

På Volvo verkar dem inte riktigt tro mig och har börjat fundera på om jag är extremt känslig bara.
Saknar de BMWs jag kört tidigare. Körde med Hakka R2 på min senaste BMW också och den blev tystare med vinterdäcken (18") än sommardäcken. Så det känns inte som att det har med däcken att göra heller.
Förväntade mig klart mer av en premiumbil som har listpris på över 500k i alla fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av JRT
#1148105
Kör en V60 AWD Automat -17, just nu med Continental Dubb 17". Tycker bilen går helt ok i motorvägsfart 110 - 130 km/h. Körde Mercedes tidigare med odubbade Hakka, väsnades otroligt mycket. Gick tystare med 18" sommardäck.
av semmelman
#1148109
Om ett däck är mer slitet än det andra så kanske du borde göra en framvagnsinställning hos nån duktig. Det kanske kan göra nåt åt både slitaget å ljudet.
av Lövet
#1148127
Låter som nåt är fel. Jag har haft 3st V60 och upplevde dem lika tysta som exempelvis V70.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1148131
Provade idag. Kall bil och utan fläkt på.
Låg i 95km/h på mätaren 67-72dB sa appen Ljudmätare vit ikon med en röd visare. Samsung S7 edge. Riktade botten på telefonen framåt.
Har 225/50 17 Nokian WR G2 däck från typ 2010-2011 6mm gummi. Gamla torra däck som ändå presterar bra. Värre blir det på grov spårig asfalt på sommaren.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1148150
Kört S60 tidigare den hade betydligt högre vägljud än S80, V70N
av pak7
#1148175
Har också lite vägljud som stör.
Mina 18" sommardäck låter lika idiotiskt mycket som mina dubbade 17" vinterhjul.
Låter nästan som hjullager med lite resonansaktigt ljud,men det är stooor skillnad på ny och grövre asfalt.
Tycker att nästan alla andra bilar går betydligt tystare än v60. Gamla som nya.
De verkar ha tunat resonansfrekvensen i bilen till endast ny väg.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1148183
Jag tycker min är tyst istället. 235/40-19 bridgestone s001 på sommaren och 215/50-17 conti icecontact 2 (dubb) på vintern.

Har ni inte taggiga däck eller nåt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]