Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göte
#1140607
På vilket sätt fungerar det illa med automat? Då jag har kört vänners bilar så har jag inte stört mig utan tyckt det funkat bra jämfört med andra bilar jag kört, det jag främst gillade var att motorn startades när man släppte på bromsen, körde nån annan bil där motorn startade först när man tryckte på gasen och det kändes segt o långsamt och rätt störande. Så Volvos system var snabbare o bättre. Men jag har inte kört tillräckligt för att förstå vad som är dåligt.
av Icebear
#1140611
Ja volvo verkstäderna borde få lite kunder inom några år för byte av start motor om kör mycket stadstrafik så länge det är lite varmare än 0 grader.
av Icebear
#1140613
Göte skrev:På vilket sätt fungerar det illa med automat? Då jag har kört vänners bilar så har jag inte stört mig utan tyckt det funkat bra jämfört med andra bilar jag kört, det jag främst gillade var att motorn startades när man släppte på bromsen, körde nån annan bil där motorn startade först när man tryckte på gasen och det kändes segt o långsamt och rätt störande. Så Volvos system var snabbare o bättre. Men jag har inte kört tillräckligt för att förstå vad som är dåligt.
Läs vad grålle1 beskriver så får svar :D
av Göte
#1140618
Missade grålles beskrivning. Verkar som motorn stänger ner när man rullar en stund. Säkert ett trix för att få bra siffror i EU tester och det verkar ju kunna vara störande oxå.
av andersuw
#1140719
Nu har jag inte kört någon 60-bil med S/S men på min V70 D4 -15 med åttastegad automat har jag inga som helst problem med att systemet beter sig oförutsägbart. Funkar hur bra som helst i de flesta fall. Störde mig lite på hur det fungerar i vissa kösituationer till en början men har nu lärt mig hantera det också. Som redan påpekats finns det ju smidiga sätt att få motorn att gå igång igen medan man står still om man skulle vilja det i just den aktuella situationen. Man kan t.ex. lätta en aning på bromsen eller tillfälligt gå över i sportläge.
av andersuw
#1140725
pelleplutt skrev:Guds gåva är nog en inte så liten överdrift. Jag hade gärna stängt av den helt om man kunde, funktionen är ganska irriterande. (Speciellt på manuella bilar upptäckte jag häromdagen.):)
På manuella bilar kan man ju bara låta bli att lägga ur växeln och istället hålla kopplingen nere om man inte vill använda S/S. Problemet med S/S och manuell låda är väl snarast att det blir lite bökigt att verkligen utnyttja systemet fullt ut. När jag kör med manuell låda brukar jag vid stopp hålla kopplingen nedtryckt och lägga i ettan så snart jag stannat om inte stoppet kan förväntas bli långvarigt. Vill man använda S/S måste man istället trampa ur, lägga i friläge och släppa upp och sedan, när det blir dags att köra trampa ur, lägga i ettan och släppa upp på nytt.
av KrilleW
#1143088
Nu har bilen hunnit gå ca 45 mil, och enligt färddatorn har bilen snittat 0,72 sedan start. Då kan tilläggas att jag kört mycket stadstrafik och en dag suttit i bilkö i 1,5 timme på E4:an i samband med en trafikolycka. Riktigt nöjd med förbrukningen!

Jag är fortfarande oerhört nöjd med bilen överlag. Är som sagt bara S/S jag stör mig något så överjävligt på. Idag kom en sån där situation där jag rullade fram i en korsning där S/S slår in när jag smygrullar fram i 4-5 km/h. Bilen tvärdör precis när jag ska accelerera ut, vilket ger mig ett glapp på någon sekund. Blev ingen farlig situation på det sättet, men det är lite irriterande när det som någon annan skrev tidigare är så oförutsägbart. Kan verkligen inte förstå varför systemet griper in innan bilen står stilla?!

Rattvärmen har blivit bättre i min bil nu. Nu blir den varm och skön, men det tar runt 10 min innan den kommer upp i bra värme däremot.
av SverreK
#1143105
Grattis till bilen Krille. Är också mycket nöjd med min XC60 D3 automat. Underbar att köra förutom när man glömt stänga av S/S. Då stoppar skiten i första rondell och man hinner bli en smula uppretad medans jag i samma andetag stänger av funktionen. Sen rullar jag glatt vidare och försöker påminna mig själv om att stänga av den när jag startar motorn nästa gång. Skall för övrigt också ta bort automatiken på bakre vindrutarbladet så fort jag kommer till verkstaden. Ruggigt jobbigt när den drar igång vid back och bakrutan är full med sand och skit som repar. Annars är jag supernöjd. Kört fullastat till fjällen och tillbaks med takbox c:a 85 mil och har två ploppar kvar på tanken.... Så gött att slippa åka till macken stup i kvarten.
av MB77
#1143129
Kan verkstaden stänga av start/stop? Håller med att man blir förvånad när bilen plötsligt dör, även att man fortfarande rullar. Får bli till att kontakta ÅF och se vad de kan göra, något måste det ju finnas. Hade inte sagt något om bilen hade stått still i typ 2-3sek och sedan stoppat, men som det är nu är helt kass.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Hejsan. Jag märkte det mer när jag &arin[…]

Byta TRM?

Jag vet ju inte om det finns en adapter till, men […]