Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1140725
pelleplutt skrev:Guds gåva är nog en inte så liten överdrift. Jag hade gärna stängt av den helt om man kunde, funktionen är ganska irriterande. (Speciellt på manuella bilar upptäckte jag häromdagen.):)
På manuella bilar kan man ju bara låta bli att lägga ur växeln och istället hålla kopplingen nere om man inte vill använda S/S. Problemet med S/S och manuell låda är väl snarast att det blir lite bökigt att verkligen utnyttja systemet fullt ut. När jag kör med manuell låda brukar jag vid stopp hålla kopplingen nedtryckt och lägga i ettan så snart jag stannat om inte stoppet kan förväntas bli långvarigt. Vill man använda S/S måste man istället trampa ur, lägga i friläge och släppa upp och sedan, när det blir dags att köra trampa ur, lägga i ettan och släppa upp på nytt.
av KrilleW
#1143088
Nu har bilen hunnit gå ca 45 mil, och enligt färddatorn har bilen snittat 0,72 sedan start. Då kan tilläggas att jag kört mycket stadstrafik och en dag suttit i bilkö i 1,5 timme på E4:an i samband med en trafikolycka. Riktigt nöjd med förbrukningen!

Jag är fortfarande oerhört nöjd med bilen överlag. Är som sagt bara S/S jag stör mig något så överjävligt på. Idag kom en sån där situation där jag rullade fram i en korsning där S/S slår in när jag smygrullar fram i 4-5 km/h. Bilen tvärdör precis när jag ska accelerera ut, vilket ger mig ett glapp på någon sekund. Blev ingen farlig situation på det sättet, men det är lite irriterande när det som någon annan skrev tidigare är så oförutsägbart. Kan verkligen inte förstå varför systemet griper in innan bilen står stilla?!

Rattvärmen har blivit bättre i min bil nu. Nu blir den varm och skön, men det tar runt 10 min innan den kommer upp i bra värme däremot.
av SverreK
#1143105
Grattis till bilen Krille. Är också mycket nöjd med min XC60 D3 automat. Underbar att köra förutom när man glömt stänga av S/S. Då stoppar skiten i första rondell och man hinner bli en smula uppretad medans jag i samma andetag stänger av funktionen. Sen rullar jag glatt vidare och försöker påminna mig själv om att stänga av den när jag startar motorn nästa gång. Skall för övrigt också ta bort automatiken på bakre vindrutarbladet så fort jag kommer till verkstaden. Ruggigt jobbigt när den drar igång vid back och bakrutan är full med sand och skit som repar. Annars är jag supernöjd. Kört fullastat till fjällen och tillbaks med takbox c:a 85 mil och har två ploppar kvar på tanken.... Så gött att slippa åka till macken stup i kvarten.
av MB77
#1143129
Kan verkstaden stänga av start/stop? Håller med att man blir förvånad när bilen plötsligt dör, även att man fortfarande rullar. Får bli till att kontakta ÅF och se vad de kan göra, något måste det ju finnas. Hade inte sagt något om bilen hade stått still i typ 2-3sek och sedan stoppat, men som det är nu är helt kass.
av KrilleW
#1143136
Henkan skrev:Jag brukar vippa över spaken i sportläget någon sekund och sen tillbaka om jag inte vill att motorn ska stanna, funkar bra för mig.
Då kan man ju lika gärna stänga av systemet vis knappen istället.
Tanken är ju att slippa göra något alls.
Användarvisningsbild
av Derank
#1143140
MB77 skrev:Kan verkstaden stänga av start/stop? Håller med att man blir förvånad när bilen plötsligt dör, även att man fortfarande rullar. Får bli till att kontakta ÅF och se vad de kan göra, något måste det ju finnas. Hade inte sagt något om bilen hade stått still i typ 2-3sek och sedan stoppat, men som det är nu är helt kass.

Går ej att stänga av, men återkom gärna om du får ett annat svar från nån mek som tagit saken i egna händer, själv har jag ryckt en kabel som sitte ri ett kontackstycke vid batteriet, då är S/S avaktiverat, du får dok ett felmeddelande i displayen
av Henkan
#1143144
KrilleW skrev: Då kan man ju lika gärna stänga av systemet vis knappen istället.
Tanken är ju att slippa göra något alls.
Jag brukar normalt ha det på för det är ok vid t.ex. ett rödljus men kanske inte i en korsning och då är det lättare att vippa spaken än att titta ner och hitta knappen.
av SverreK
#1143151
Övertygad om att det går att stänga av s/s om verkstaden vill (alternativt ändra någon parameter så att den extremt sällan aktiveras), men att de inte "får". Jämför exempelvis att bilen kommer ihåg att rattvärmen var påslagen senast när du stängde av bilen. Då borde den rimligen kunna komma ihåg att s/s var avstängd, men icke sa nicke....
av Lövet
#1143210
Klart de inte får. Bilen är miljöcertifierad i ett visst utförande och ska vid varje start vara i det utförandet utan att föraren behöver trycka på någon knapp.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]