Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1119138
Vet en som har en MY15 och en MY17. Enligt honom är MY17 4cyl törstigare.

Men antar att den drar lite mindre på långtur i motorvägsfart. Borde ligga på lite lägre varv än min. Däremot tycker jag inte att start/stopp hör hemma på en Polestar. Jag är glad att min inte har det.
av Mwi
#1119143
perhall skrev:Verkar som VEA Polestar 367 hk drar mer.... åtminstone är den klart törstigare än Audi S4 och Merca C43 AMG. Dessutom är den långsammare.

http://www.autobild.de/artikel/audi-s4- ... 82547.html

Vill ha tillbaka sexan:)

Annars håller jag helt med alla om att bensinbilar är att föredrag...
Per
Jag tycker som du. Många cylindrar och stor volym har sin charm, men som exempelvis Honda S2000 vars 2 liters motor utan turbo/kompressor går att varva över 9000 rpm innan varvstoppet bryter har också sin charm så det finns trevliga "små" motorer. Och på Knutstorp så skilde det inte så mycket på varvtiderna mellan en M6:a med en femliters V10 och en S2000 med en tvåliters fyra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1119421
Körde en söndagstur idag. De sista milen innehåller många, långa och branta backar. Innan dess låg förbrukningen på strax över 0,7. Även om jag egentligen inte bryr mig om förbrukningen är det kul att kolla var den ligger förbrukningsmässigt. Som jag skrev i början på tråden. Det är för att folk inte ska bli så rädda för stora motorer. Köp en bensinmotor och njut! :-)-)

Det som kan sägas om denna sexa som är av gamla generationen är att det är enkelt att köra enligt angivna förbrukningssiffror. Läste ett test på Auto motor & sport mellan en Mustang 5.0 V8 och en Mondeo 1.0T Ecoboost. Mycket intressant läsning och det ligger mycket i det! :wink: 8)

Av denna resan är ca 2 mil stadskörning, resten är mestadels 80-100-vägar. Detta är inte någon mega-eco-driving.

Bild
av Rudolfs
#1119487
Asså... ska min dra så lite... så får jag köra riktigt försiktigt.. så att det inte ens är kul utan bara jobbigt :P
Användarvisningsbild
av Perra83
#1119490
Min hyper moderna diesel går inte så mycket snålare. Den har faktiskt tagit 0.8 en gång. Så sent som förra veckan knäppte det lite om avgassystemet efter att ja hade stängt av 8)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1133557
En bild till på lite förbrukningsstaplar under 4 dagars körning.

Detta är ca 48 mil motorväg och resten stadskörning. Ingen ECO-drivning och runt nollan eller någon plusgrad mesta tiden. Michelin Pilot Alpin PA4 (friktion) i dimensionen 235/40 19".

Fortfarande lika nöjd med bilen. Den går heelt underbart!! :-)-) Har man en dålig dag är det bara att sätta sig bakom ratten och köra en sväng med sportläget i (D) :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1133690
Ungefär som vilken annan S/V60 T6 (i6) AWD som helst, vilket är vad man bör förvänta sig. Bra siffror tycker jag. Nu har man kanske inte köpt en V60 P* för att spara sås, men använder man den till "daily driving" så är ju ändå förbrukningen en parameter att ta med i beräkningen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1133696
Det är betydligt mindre än vad jag trodde faktiskt. Eftersom detta är körning med adaptiv farthållare på motorväg med mycket trafik. Först morgonrusning och sedan eftermiddagsrusning. Det är inte den mest ekonomiskt bilen att ha som daily driver, speciellt inte med tanke på att jag redan rullat 2000 mil med den :oops: :lol:

Men har kul varje gång jag kör! 8)


Kan dock tillägga att jag har flera liknande bilder från en av mina tidigare bilar, XC60 D5 Black-R MY15 och den var inte snålare, trots att det var en diesel med 230hk.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1133702
XC60 kostar på bränsle att flytta runt, tung och rejält luftmotstånd. Min som förvisso har den äldre versionen av motorn ligger oftast kring 1.1-1.2L/mil. Jag gissar att det är cirka 3dl extra jämfört med motsvarande diesel. Värt varenda öre :)
av Rudolfs
#1133734
Spoiler »
11,4 över sista 100 milen ungefär :D :-)-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]