Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1113322
Jag tror givetvis inte att du skulle ljuga. Men sträckan jag körde går bitvis uppför ganska mycket och länge och min erfarenhet av T3 (och många andra små motorer) är att det påverkar förbrukningen mer än en kraftfull motor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1113755
Känns inte så imponerade. Jag har kört min Supra med +400 hk på en tank Puttgarten - Zell am see på en tank. 110 mil 80 liter, då var det nästan snustorrt i tanken när jag tankade upp i Österrike. Dvs 0.72 l/m och då pratar vi en bil från 1994. :-O) :-O) :-O)

Det är ju ändå en bil som är 18 år gammal. Något borde väl hänt på motorfronten på 18 år.

En stor stark motor som hummar strax över tomgång i landsvägsfart på högsta växeln, har alltid gått snålt tycker jag.

PS, den gången var det 255:or på bilen och det gick i landsvägsfart, om man istället maxxar på Autobahn så blir det ju andra siffor, vilket hände på hemvägen. DS
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1113833
VolvoB20 skrev:Känns inte så imponerade. Jag har kört min Supra med +400 hk på en tank Puttgarten - Zell am see på en tank. 110 mil 80 liter, då var det nästan snustorrt i tanken när jag tankade upp i Österrike. Dvs 0.72 l/m och då pratar vi en bil från 1994. :-O) :-O) :-O)

Det är ju ändå en bil som är 18 år gammal. Något borde väl hänt på motorfronten på 18 år.

En stor stark motor som hummar strax över tomgång i landsvägsfart på högsta växeln, har alltid gått snålt tycker jag.

PS, den gången var det 255:or på bilen och det gick i landsvägsfart, om man istället maxxar på Autobahn så blir det ju andra siffor, vilket hände på hemvägen. DS
Det har hänt väldigt mycket, speciellt på utsläppsfronten. Men det är förstås ingen som bryr sej om.
Användarvisningsbild
av Derank
#1113841
gemeneman skiter nog i utsläppen de vill bara se lååååga förbrukningssiffror. Men vem som helst kan nog med stortån räkna ut att dagens bilar spyr ur sig mindre skit än för 20år sedan.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1113849
Ja det har hänt en del, snart är ny en snåldielsel lika ren som en 25 år gammal bensinare :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1113868
Nu har ju inet miljön blivit bättre, men det är knappast bilarnas skuld, våran överkonsumption har ju gjort att Kina/indien mfl vräker ut gifter dyngnet runt, men men, der är ju så vi konsumenter vill ha det idag, slit och släng.

Bara sopberget i stilla havet var väl större till ytan än USA, el nåt sånt.


Fast nu blir det offtopic igen tillbaka till ursprungsfrågan nu.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1114197
20161003-förbrukning.jpg
20161003-förbrukning.jpg (93.73 KiB) Visad 688 gånger
EbbevonVolvo skrev:
TommyP86 skrev:Lite OT, men varför i hela världen har volvo inte med snitthastigheten i körstatistiken? Den är ju med i alla andra bilar
Det blir strax över 62 km/h i snitt. Om jag kör min T3:a med en snittfart på någonstans mellan 65 och 70 så hamnar jag under 0,5 l/mil. Detta på färddatorn och vid pump så får jag lägga på 0,02. Det blir ungefär 0,5 l/mil.

Sen kan man ju försöka att köra T6 med Polestar på det viset en längre tid. Det lär vara OMÖJLIGT!!!!!
Att köra en T3:a lugnt och fint är däremot inga problem........ :oops:

Här är bilden. Blev ganska precis 70 km/h. 0,49 enligt färddatorn, vilket blir 0,51 vid pump, i mitt fall. Krypkörning förbi en olycksplats förstörde förbrukningen lite. Jag hade kommit ner på 0,48 enligt färddatorn, om inte detta hade hänt. Nästa gång så ska det nog gå.

Imponerande förbrukning för en bensinare, tycker jag. :D Ingen diesel på min tomt.
av volvoc70cab
#1114775
Var för någon vecka sedan och besökte vi Quedlinburg (världsarv). På hemresan tankade jag Tysk diesel och ville kontrollera verklig förbrukning. Ställde in farthållaren på 100 km/h enligt GPS:n. Vägar som vi färdades på var övervägande motorvägar. Stundtals var hastigheten cirka 130 km/h för att inte hindra trafikflödet, men övervägande så höll jag 100 km/h. Den verkliga för brukningen stannade på 0,49 liter/milen. Bilen är en Volvo XC60 FWD med manuell växellåda samt får anses vara inkörd då den vid detta tillfälle rullat 5100 mil. Lite kuriosa är 1982 vi var nere i Italien med en
Jetta diesel, Förbrukningen var i snitt 0,38 l/milen. När jag haft denna bil ett tag trodde jag att det var fel på mätaren då den knappt ändrade sig efter ex.vis 20 mil utan visade nästan full. Den hade en stor nackdel då vi var i Dalarna en vinter. Vi fick sitta med vinterkläder och mössa då det i princip inte kom någon värme i kupen. Den var kall.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1114980
XC90_Executive skrev:Efter lite Autobahn och stadskörning kan det se ut såhär! Men HEL?`*E va den går! :twisted:
Just det! Det är det man får räkna med när man har en sådan motor. Och en sådan motor måste få "andas" ordentligt. Jag känner ända hit hur kul du hade. :lol:

Därför köpte jag en T3:a.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]