Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175456
Hur fick du i den orangea kabeln i F4, har ägnat två timmar åt att försöka få in den utan att lyckas. Den vita och svarta säkringsdelen går att få isär någon millimeter men långt ifrån den centimeter som behövs. Något tips på vägen?
#1175461
vixor skrev:Hur fick du i den orangea kabeln i F4, har ägnat två timmar åt att försöka få in den utan att lyckas. Den vita och svarta säkringsdelen går att få isär någon millimeter men långt ifrån den centimeter som behövs. Något tips på vägen?
Kanske jag som missat något, kan du länka eller ta en print screen?
#1175494
Micce1980 skrev:
vixor skrev:Hur fick du i den orangea kabeln i F4, har ägnat två timmar åt att försöka få in den utan att lyckas. Den vita och svarta säkringsdelen går att få isär någon millimeter men långt ifrån den centimeter som behövs. Något tips på vägen?
Kanske jag som missat något, kan du länka eller ta en print screen?

Jag kör på en XC60 men antar att samma kablage ska monteras:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic

Punkt 35,36,37 så ska en orange kabel in, typiskt helt omöjligt om man inte har "rätta knycken"....
Skärmavbild 2017-05-26 kl. 22.37.34.png
Skärmavbild 2017-05-26 kl. 22.37.34.png (398.08 KiB) Visad 2973 gånger
#1176368
Fick tag i fast drag, kablage och TRM i ett set för 1500:- + frakt på bildelsbasen från en V60 MY12. Det som slog mig, när jag tittar i instruktioner och bilder här på forumet, är att min TRM ser annorlunda ut i formen jämfört med de andra. Verkar vara samma kontakter dock, så jag hoppas den pratar med min V60 MY14.

Bild

Tog mig 2,5 h igår att montera ner, sätta fast draget och montera ihop bilen igen. Hann dock inte med att koppla in min TRM.
Stötte egentligen bara på tre små utmaningar.
* Det var ganska trixit att sära på kontakten till backsensorn. Gjorde arbetet själv och försökte balansera stötfångaren samtidigt som kontakten trilskades. Men en skruvmejsel och ett visst mått av bestämdhet så kom den loss. Glömde dock att sätta i kontakten igen när jag monterade stötfångaren, men det gick att hitta och sticka i denna kontakt med stötfångaren på plats.
* Lossade bara på bakre fästet till avgassystemet, så både värmeplåt och ljuddämpare tog emot handtaget till hylsnyckeln när draget skulle fästas. Om det blir en nästa gång kommer jag lossa fler fästen längre fram till avgassystemet.
* Brist på ändamålsenlig såg gjorde att det ser ut som ett fyllo har sågat ur nederdelen av stötfångaren. En riktig kontursåg är att föredra.

Bild

Har ännu inte kopplat in min TRM (räknar med en halvtimmes jobb till) innan bilen ska in på service imorgon. Hoppas Bilia kan tänka sig att ladda ner rätt mjukvara till bilen i samband med det.

Allt som allt nöjd med resultatet (efter-bild kommer) och absolut ett arbete man kan göra själv hemma. Fick en offert på fast drag hos Bilia på 8k, så en besparing på närmare 6k för att göra jobbet själv, beroende på vad Bilia vill ha för mjukvaran.
#1176481
vixor skrev:
Micce1980 skrev:
vixor skrev:Hur fick du i den orangea kabeln i F4, har ägnat två timmar åt att försöka få in den utan att lyckas. Den vita och svarta säkringsdelen går att få isär någon millimeter men långt ifrån den centimeter som behövs. Något tips på vägen?
Kanske jag som missat något, kan du länka eller ta en print screen?

Jag kör på en XC60 men antar att samma kablage ska monteras:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic

Punkt 35,36,37 så ska en orange kabel in, typiskt helt omöjligt om man inte har "rätta knycken"....
Skärmavbild 2017-05-26 kl. 22.37.34.png
Nu förstår jag vad du menar. Helt omöjligt.
Denna kabeln var avklippt så jag fick montera en annan kabelsko, men som du säger helt omöjligt att få den på plats.
#1265318
daner295 skrev:Nu förstår jag vad du menar. Helt omöjligt.
Denna kabeln var avklippt så jag fick montera en annan kabelsko, men som du säger helt omöjligt att få den på plats.
Min kabel är också avklippt, köpte du en lös kabelsko på Volvo eller finns det någon annanstans också?

Monterigen av allt har gått smidigt men det absolut krångligaste och mest nervöda var att ta bort kofångarplasten. Satt hårt och vill ogärna ha märke i den.
#1272491
berrabus skrev: ons 03 okt 2018, 17:53 Om man monterat ett original drag med TRM, vad är det som sker när draget enablas via SW?
Finns det tex el till uttaget utan denna SW?
Inte säkert att det är svar på din fråga, men, jag handlade Brink/Thule-drag från Rameder med en bilspecifik elsats till min bil. Denna sats behövde ingen aktivering av mjukvara, alla funktioner var "plug and play" förutom att man skulle klippa och koppla in sig på dimbaklyktorna. Denna inkoppling, vad jag förstår, ska då ha som funktion att släcka dimlyktorna på bilen om dessa är tända när man kopplar släpet. Jag har letat fram trådarna som ska klippas och dragit elen färdigt men kommer troligen strunta i att göra just denna inkoppling, ser den som ganska menlös.
Alltså, skulle tro att det är just dimbakljusens funktion som kräver en aktivering i mjukvaran.
av chbg
#1272612
Gör inte mjukvaruaktiveringen också så att eventuella backvarnare kopplas ur när du backar om du har släpet kopplat?
Annars så kommer väl de pipa hela tiden när man backar med släp, det har jag för mig i alla fall.
#1318955
berrabus skrev: fre 17 aug 2018, 15:26
daner295 skrev:Nu förstår jag vad du menar. Helt omöjligt.
Denna kabeln var avklippt så jag fick montera en annan kabelsko, men som du säger helt omöjligt att få den på plats.
Min kabel är också avklippt, köpte du en lös kabelsko på Volvo eller finns det någon annanstans också?

Monterigen av allt har gått smidigt men det absolut krångligaste och mest nervöda var att ta bort kofångarplasten. Satt hårt och vill ogärna ha märke i den.

Hej!

Löste du kabelskon? Jag har oxå en avklippt orange kabel som ska in i säkringsboxen i F4.
mvh johannes
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...