Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larsmeijer
#1102819
Hej på er!

Det är dags att byta ut V70:n till förmån för en XC60. V70:n köpte vi ny och det är en speciell känsla med nybil så därför tycker jag D3 Classic Kinetic Edition låter intressant.

1. Jag är intresserad av synpunkter på andra som kör just denna D3 (150 hk/350 Nm) eftersom det är stört omöjligt att hitta en med automat att provköra. Har provkört en D4:a men det är ju inte samma sak... Ska provköra en manuell nu i veckan, alltid något. Jag är medveten att det inte en raket vilket jag heller inte eftersträvar men är rädd att den känns undermotoriserad i den vagnen.

2. Analog instrumentering. I Kinetic är det inte den digitala 8" TFT skärmen utan en "analog" med en centralt placerad display. Tycker den verkar helt ok, dock orolig för andrahandsvärdet eftersom "alla" verkar sålda på den digitala varianten. Enligt Volvo har inte dessa kampajnbilar den digitala skärmen (som bara kostar 3000) eftersom den då uppfattas som en momentum och det blir svårt att motivera den extra pengen till en riktig momentum...

3. Sedan är det inte "riktigt" Kinetic utan nästan en momentum och det känns bra. Alla Kinetic Edition (ej att förväxla med Kinetic) har xenon, klimatpaket med VOC, Sensus Connect med 7", ratt från momentum etc. Man får leva utan krom i grillen och runt rutorna.

Tycker 309k för en D3 med 8-stegad automat känns väldigt prisvärt! Det är trots allt en XC60 vi pratar om.

Har offerter inne och V70:n åker ut på Blocket pga snålt inbyte...

Så, ni som har en sådan XC60, kontakta gärna mig med era erfarenheter! Tack!
av Lövet
#1102820
Det är ett otroligt bra erbjudande. Tror inte "alla" (forumet är inte så representativt) kommer kräva digital skärm begagnat sedan så mycket att de beredda att betala något nämnvärt extra. Det är mycket bra, men när det väl kommer omkring brukar plånboken tala ;-)
av SverreK
#1102830
Hade exakt samma funderingar som du... Är motorn för klen? Analog vs digital förardisplay? Automat eller manuell? Eller vänta på bättre erbjudande och kanske kunna köpa en D4 Classic. ... Till slut så kunde jag inte motstå Kinetic Classic edition för 299900. Xenon lampor och klimatpaket VOC ingår ju. Sedan lade jag till några tusenlappar till för metallic, automat och drag. Om du väntar någon vecka eller två kan du få en recension :D
av Lövet
#1102832
Automat skulle jag definitivt välja. Vad blev nettopriset för det tillägget?
Användarvisningsbild
av Derank
#1102845
Om ni är det minsta intresserad av liiite prestanda så provkör för guds skull innan ni lägger beställningen, vet att det är svårt det där och alla tycker olika. Jag chippade min XC60 D4 AWD direkt eftersom jag tyckte den var för slö. Men det fins ju dom som tycker att D2 räcker till och blir över, men provkör innan order.
Användarvisningsbild
av Derank
#1102846
Larsmeijer skrev:Hej på er!

Det är dags att byta ut V70:n till förmån för en XC60. V70:n köpte vi ny och det är en speciell känsla med nybil så därför tycker jag D3 Classic Kinetic Edition låter intressant.

1. Jag är intresserad av synpunkter på andra som kör just denna D3 (150 hk/350 Nm) eftersom det är stört omöjligt att hitta en med automat att provköra. Har provkört en D4:a men det är ju inte samma sak... Ska provköra en manuell nu i veckan, alltid något. Jag är medveten att det inte en raket vilket jag heller inte eftersträvar men är rädd att den känns undermotoriserad i den vagnen.

2. Analog instrumentering. I Kinetic är det inte den digitala 8" TFT skärmen utan en "analog" med en centralt placerad display. Tycker den verkar helt ok, dock orolig för andrahandsvärdet eftersom "alla" verkar sålda på den digitala varianten. Enligt Volvo har inte dessa kampajnbilar den digitala skärmen (som bara kostar 3000) eftersom den då uppfattas som en momentum och det blir svårt att motivera den extra pengen till en riktig momentum...

3. Sedan är det inte "riktigt" Kinetic utan nästan en momentum och det känns bra. Alla Kinetic Edition (ej att förväxla med Kinetic) har xenon, klimatpaket med VOC, Sensus Connect med 7", ratt från momentum etc. Man får leva utan krom i grillen och runt rutorna.

Tycker 309k för en D3 med 8-stegad automat känns väldigt prisvärt! Det är trots allt en XC60 vi pratar om.

Har offerter inne och V70:n åker ut på Blocket pga snålt inbyte...

Så, ni som har en sådan XC60, kontakta gärna mig med era erfarenheter! Tack!

Krom i grillen kan du få, jag har en 100mil gammal grill liggandes och byter gärna med din helsvarta, hade bytt bort kromlisterna ochså om det hade gått:-)
av dissonans
#1102896
Den största fördelen med det digitala huvudinstrumentet får man när bilen har driver support-paketet. Eftersom kinetic edition inte har driver support ttcker jag det spelar mindre roll.
Som jag länkade till i en annan tråd om xc60 d3 classic kinetic edition så finns det xc60 d3 automat classic momentum klimatpaket voc lagerbilar (solid lack) för 337 000. Kan vara cärt att tänka på kanske..

Edit: Momentum har ju en del fördelar gentemot kinetic edition: driver support, interiör stämningsbelysning samt de finare reglagen (ljud, klimat). De där småsakerna gör mer än man tror när man bara läser om dem..
av Lövet
#1102926
Jo men är det värt säg 20 tusen kronor i ren extra värdeminskning på tre års ägande?

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]