Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1224065
intruder1400 skrev:Kolla om du kan låna hem en MB !
När jag åkte med han så såg jag snittet låg på 0,52 !
Under 0,5 på landsväg påstod han varje fall (hört fler som säger så )
Skulle vara kul se de själv
Allt beror på körstil/körsätt.
Jag har tung gasfot men har lyckats köra på 0,49 med min kärra, kom nästan Stockholm-Köpenhamn t/r. Det går att köra ännu snålare, om man vill.
Efter nästan 1 år/3500 mil har jag ett snitt på 0,67. Då är det allt från landsväg i Sverige till Autobahn till 45 gradig spansk sommar till storstadstrafik i bla Stockholm och Berlin till serpentinvägar i/till Andorra...
D4 VEA med 8-stegad är faktiskt ganska trevlig att umgås med.
#1224082
fjohan82 skrev:
intruder1400 skrev:Kolla om du kan låna hem en MB !
När jag åkte med han så såg jag snittet låg på 0,52 !
Under 0,5 på landsväg påstod han varje fall (hört fler som säger så )
Skulle vara kul se de själv
Allt beror på körstil/körsätt.
Jag har tung gasfot men har lyckats köra på 0,49 med min kärra, kom nästan Stockholm-Köpenhamn t/r. Det går att köra ännu snålare, om man vill.
Efter nästan 1 år/3500 mil har jag ett snitt på 0,67. Då är det allt från landsväg i Sverige till Autobahn till 45 gradig spansk sommar till storstadstrafik i bla Stockholm och Berlin till serpentinvägar i/till Andorra...
D4 VEA med 8-stegad är faktiskt ganska trevlig att umgås med.
Tycker de är bra för en E-modell ! Ingen liten bil o hans körstil är inte direkt snål .
Dotterns V40 D3 manuel ligger på samma men de är en liten skit bil jämnfört även V60 ;-)
av Anmg
#1224137
Lövet skrev:
Anmg skrev:Ne det är klart, men det är kul att byta med.
Misstänkte att det var det som låg bakom, det brukar göra det :wink:

Vad letar du efter i nästa bil? Alla bilar är bra numera, fast inte lika mycket på allt samtidigt.
Grundgrejerna ja vill ha är väll en lite snålare, nyare bil. Tänkte då på att det trotts allt kostar rätt mycket att serva och reparera min 530. Och det är hög försäkring och skatt.
Saknat dieselvärmaren så pass så det är ett krav, sen så bra stereo som möjligt med streaming från mobil.
Jag pendlar 14mil om dagen, kör varannan dag med kollega som kör v70, på västkusten. Så awd som ja har idag är väll kanske inte något jag egentligen inte behöver. R-design tycker ja är snyggt så det är det ja tittar på just nu, sen tycker jag stolarna i dem är dom skönaste.
Enda tråkiga jag känner är att en v60 är ju sista året nu, känns rätt gammal interiört. Men nya v60n som kommer lär ju kosta mycket mer, samt ta ett bra tag att beställa. Så liten tanke är att ha detta som mellanbil, och sen 2019 bestämma mig och se hur nya v60n är och att priserna och det kanske har landat lite på den. Eventuellt tesla 3a då med i framtiden.
Men det är verkligen en fin bil, inte provkört så mycket än för komforten är ganska viktig med. Ska vara skönt att köra långt med, men va ja har läst och titta runt på så säger folk att v60 r-design är bekväm att åka långt med.

Tittat på följande bilar, på blocket då som ja funderar på att åka o klämma på. Någon som kan säga om det är ett bra köp eller inte?
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... 9.htm?aw=1
https://www.blocket.se/halland/Volvo_V6 ... 3.htm?aw=1

Även tittat på xc60 r-design, men då hamnar ja lite där ja är idag, med hög försäkring och skatt.
Kommer väll på sikt att slänga på dragkrok dessutom, men det är senare vid eventuellt framtida husköp. (Har tillgång till andra bilar med drag om så är).

Även kollat på V90, men tappar tanken med att det ska vara lite billigare då för dom landar ju runt 400k direkt där. Men vet inte om det är värt det, för är ju en utan adblue isf och ja är lite osäker på vad framtiden säger kring allt detta. Så 280k har ja "råd" att chansa lite mer med haha.
(Är säkert inte någon fara, men man funderar ju ändå på det. Hinner säkert byta en gång till innan det är några större begränsningar i städer).
Men måste åka och provköra en D3 AWD, för det känns som en riktigt trevlig bil, snål och bekväm. Men enda ja oroar mig lite över är hur det är att dra om en lastbil på 80 väg tex. 0-100 är inget ja jagar, men ja har ju en rapp bil idag så vill inte falla tillbaka för långt. Körde en v70 flexifuel 110hkr för några årsen, och det krävdes fan en flygraka för att komma om en traktor!
Tänker lite på denna, eller en lite lättare utrustad. Men vill inte ha basic grejer bara.
https://www.blocket.se/halland/Volvo_V9 ... 7.htm?aw=1

Svårt detta, men framförallt är ja bilintresserad så det är så svårt att välja :)
Ursäktar rörigt och spretigt inlägg :D
#1224164
Jag är i exat samma läge som dig, Anmg. Har en 520d idag men letar efter att byta till en V/XC60. Bor dock i Stockholm så är väldigt osäker på hur värt det är att satsa på en Euro5. Kul att man inte är ensam i grytan. Mitt körmönster skiljer sig dock från ditt. Jag har ca 1,5 mil till jobbet. Så pendlar totalt 3 mil om dagen. Funderar därför om det inte är bättre för mig att införskaffa en bensinare istället för diesel?
av Anmg
#1224167
jesperheterjag skrev:Jag är i exat samma läge som dig, Anmg. Har en 520d idag men letar efter att byta till en V/XC60. Bor dock i Stockholm så är väldigt osäker på hur värt det är att satsa på en Euro5. Kul att man inte är ensam i grytan. Mitt körmönster skiljer sig dock från ditt. Jag har ca 1,5 mil till jobbet. Så pendlar totalt 3 mil om dagen. Funderar därför om det inte är bättre för mig att införskaffa en bensinare istället för diesel?
Du som bor i sthlm så hade ja definitivt bytt bort euro5. För även om inget händer så tänker folk kanske lite som vi gör ändå, dvs att andrahandsvärdet inte direkt är det hetaste om nått år eller så.
Och kör du under 1500-1250mil/år så hade ja nog tittat på bensin med. Kollade på en T4 med ett tag, men med tanke på hur långt ja kör i varje sittning så kommer en D4 med 8stegaren o VEA vara det helt klart bästa alternativet för mig.
Ja ser min nästa bil lite som bruks/pendlarbil vilket ja inte gör med 530n (nästan fullutrustad, saknar panorama och värmare i princip). Så när ja kan passa på att få bra pris (220-230kkr för min gamla bil) så ser ja det som att det är lika bra innan reparationer + dieselslakt kommer :)

Sen är det ju kul att byta, även om man inte behöver. Kör man en kalkyl med samtliga kostnader inkl. värdeförminskning så är det ju alltid en förlustaffär. Men när ja står där och skrapar rutorna utan handskar och fingrarna knäpper av så känner jag att det är värt att byta till en bil med värmare haha.
#1224491
Anmg skrev:
Lövet skrev:
Anmg skrev:Ne det är klart, men det är kul att byta med.
Misstänkte att det var det som låg bakom, det brukar göra det :wink:

Vad letar du efter i nästa bil? Alla bilar är bra numera, fast inte lika mycket på allt samtidigt.
Grundgrejerna ja vill ha är väll en lite snålare, nyare bil. Tänkte då på att det trotts allt kostar rätt mycket att serva och reparera min 530. Och det är hög försäkring och skatt.
Saknat dieselvärmaren så pass så det är ett krav, sen så bra stereo som möjligt med streaming från mobil.
Jag pendlar 14mil om dagen, kör varannan dag med kollega som kör v70, på västkusten. Så awd som ja har idag är väll kanske inte något jag egentligen inte behöver. R-design tycker ja är snyggt så det är det ja tittar på just nu, sen tycker jag stolarna i dem är dom skönaste.
Enda tråkiga jag känner är att en v60 är ju sista året nu, känns rätt gammal interiört. Men nya v60n som kommer lär ju kosta mycket mer, samt ta ett bra tag att beställa. Så liten tanke är att ha detta som mellanbil, och sen 2019 bestämma mig och se hur nya v60n är och att priserna och det kanske har landat lite på den. Eventuellt tesla 3a då med i framtiden.
Men det är verkligen en fin bil, inte provkört så mycket än för komforten är ganska viktig med. Ska vara skönt att köra långt med, men va ja har läst och titta runt på så säger folk att v60 r-design är bekväm att åka långt med.

Tittat på följande bilar, på blocket då som ja funderar på att åka o klämma på. Någon som kan säga om det är ett bra köp eller inte?
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... 9.htm?aw=1
https://www.blocket.se/halland/Volvo_V6 ... 3.htm?aw=1

Även tittat på xc60 r-design, men då hamnar ja lite där ja är idag, med hög försäkring och skatt.
Kommer väll på sikt att slänga på dragkrok dessutom, men det är senare vid eventuellt framtida husköp. (Har tillgång till andra bilar med drag om så är).

Även kollat på V90, men tappar tanken med att det ska vara lite billigare då för dom landar ju runt 400k direkt där. Men vet inte om det är värt det, för är ju en utan adblue isf och ja är lite osäker på vad framtiden säger kring allt detta. Så 280k har ja "råd" att chansa lite mer med haha.
(Är säkert inte någon fara, men man funderar ju ändå på det. Hinner säkert byta en gång till innan det är några större begränsningar i städer).
Men måste åka och provköra en D3 AWD, för det känns som en riktigt trevlig bil, snål och bekväm. Men enda ja oroar mig lite över är hur det är att dra om en lastbil på 80 väg tex. 0-100 är inget ja jagar, men ja har ju en rapp bil idag så vill inte falla tillbaka för långt. Körde en v70 flexifuel 110hkr för några årsen, och det krävdes fan en flygraka för att komma om en traktor!
Tänker lite på denna, eller en lite lättare utrustad. Men vill inte ha basic grejer bara.
https://www.blocket.se/halland/Volvo_V9 ... 7.htm?aw=1

Svårt detta, men framförallt är ja bilintresserad så det är så svårt att välja :)
Ursäktar rörigt och spretigt inlägg :D
V90in måste var grymt långsam...tung bil behöver nog lite mera hk om det ska var skönt och säkert att köra om:)
av Anmg
#1225824
Provkörde en V90 D3 i helgen. Och det kommer inte hända att ja köper en sån, inte heller en v60 D3 (även om den var lite bättre). Tyckte det var för slött. Kanske är ett för stort steg direkt från 530n med 258hkr. :)

V60n var dessutom ganska mycket ljud, och ett framförallt burkigt ljud i kupen. V90n var tyst om inte tystare än min 5serie så det var fint.
Men letar en V60 Rdesign att få provköra och se om den är tystare och bekvämare. Även ta en Xc60 en sväng tänkte jag.

Jakten fortsätter...

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]