Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1098833
V60 T5 Polestar -16, Kungälv-Riksgränsen 170 mil, förbrukning 0.71 snittfart 83 km/t bilen maxlastad + takbox, blev en del omkörningar men annars lugn körning. Riksgränsen-Trollstigen 125 mil 0.75 snittfart 78 km/t, ganska nöjd med förbrukningen.
Vanlig körning hemma ligger den runt 0.85. D5an jag hade innan snittade jag 0.65 med, samma typ av körning (V60 -14 Polestar). Trodde nog att den skulle gå lite snålare än den gör, men i det stora hela så är jag nöjd.
#1098872
LagunaT skrev:V60 T5 Polestar -16, Kungälv-Riksgränsen 170 mil, förbrukning 0.71 snittfart 83 km/t bilen maxlastad + takbox, blev en del omkörningar men annars lugn körning. Riksgränsen-Trollstigen 125 mil 0.75 snittfart 78 km/t, ganska nöjd med förbrukningen.
Vanlig körning hemma ligger den runt 0.85. D5an jag hade innan snittade jag 0.65 med, samma typ av körning (V60 -14 Polestar). Trodde nog att den skulle gå lite snålare än den gör, men i det stora hela så är jag nöjd.
allt handlar om högerfoten :) går köra snålt i stan med men då får man ha med sig att inte manas till att pressa på ;) Eco + gör mycket med :)
av Anmg
#1223815
Väcker den här tråden lite till liv igen.
Söker tips om vad som passar mig.

Har idag en 530d som ja tänkte byta bort nu mot nått lite mindre. Pendlar 12-14/mil 4dagar i veckan ungefär, motorväg.
Och kör förhållandevis lite stadstrafik, men det händer.

Borde ja köpa en diesel, eller en bensin? Tex V60 T4/d4 vea, 8-steg automat. Framtiden med dieselförbud, och skatter? Vad borde man satsa på? Värdeförminskning?
Väntar lite på nya v60n, men den lär väll kosta rätt rejält i början samt ha lång leveranstid. Så planen är ändå att byta till en sån om 1.5-2år.

Någon som kan svara på vad en D4 vs en T4 drar i säg 80km/h, 100km/h, 120km/h rakt fram?
Försöker få ner förbrukningen lite, men framförallt skatt och försäkring tänkte jag. Sen saknar jag värmaren nu på vintern.
av Anmg
#1223887
Perra83 skrev:Köp en D4.
Dom går snålt! Typ 1100kr i årsskatt. Dieselvärmare. Köp en med Volvo on call så får du både fjärrstart av värmaren och motorn.
Joo.. känns som ett bra alternativ, går riktigt snålt så vitt jag vet. Och en trevlig bil det jag sett.
Även suttit i en xc60 r-design och känt att det vore riktigt kul. Men då är ja lite i samma sits ang. förbrukning och skatt.
#1223889
Anmg skrev:Väcker den här tråden lite till liv igen.
Söker tips om vad som passar mig.

Har idag en 530d som ja tänkte byta bort nu mot nått lite mindre. Pendlar 12-14/mil 4dagar i veckan ungefär, motorväg.
Och kör förhållandevis lite stadstrafik, men det händer.

Borde ja köpa en diesel, eller en bensin? Tex V60 T4/d4 vea, 8-steg automat. Framtiden med dieselförbud, och skatter? Vad borde man satsa på? Värdeförminskning?
Väntar lite på nya v60n, men den lär väll kosta rätt rejält i början samt ha lång leveranstid. Så planen är ändå att byta till en sån om 1.5-2år.

Någon som kan svara på vad en D4 vs en T4 drar i säg 80km/h, 100km/h, 120km/h rakt fram?
Försöker få ner förbrukningen lite, men framförallt skatt och försäkring tänkte jag. Sen saknar jag värmaren nu på vintern.
Om det är pengar det handlar om ska du inte byta bil alls. Finns inte en chans att du kör igen den ökade värdeminskningen av en ny bil med lägre bränsleförbrukning. Nu vet jag inte exakt vilken 530d du har, men min gamla 530xd e61 lci snittade ungefär 0,75 och min nya "superdupermiljösnåla" knatterfyra har sänkt förbrukningen till *trumvirvel* 0,67lit/mil...
av Anmg
#1223895
Lövet skrev:
Anmg skrev:Väcker den här tråden lite till liv igen.
Söker tips om vad som passar mig.

Har idag en 530d som ja tänkte byta bort nu mot nått lite mindre. Pendlar 12-14/mil 4dagar i veckan ungefär, motorväg.
Och kör förhållandevis lite stadstrafik, men det händer.

Borde ja köpa en diesel, eller en bensin? Tex V60 T4/d4 vea, 8-steg automat. Framtiden med dieselförbud, och skatter? Vad borde man satsa på? Värdeförminskning?
Väntar lite på nya v60n, men den lär väll kosta rätt rejält i början samt ha lång leveranstid. Så planen är ändå att byta till en sån om 1.5-2år.

Någon som kan svara på vad en D4 vs en T4 drar i säg 80km/h, 100km/h, 120km/h rakt fram?
Försöker få ner förbrukningen lite, men framförallt skatt och försäkring tänkte jag. Sen saknar jag värmaren nu på vintern.
Om det är pengar det handlar om ska du inte byta bil alls. Finns inte en chans att du kör igen den ökade värdeminskningen av en ny bil med lägre bränsleförbrukning. Nu vet jag inte exakt vilken 530d du har, men min gamla 530xd e61 lci snittade ungefär 0,75 och min nya "superdupermiljösnåla" knatterfyra har sänkt förbrukningen till *trumvirvel* 0,67lit/mil...
Ne det är klart, men det är kul att byta med. Så givetvis är det mest ekonomiska att behålla 530n ett tag till.
Den är förvånansvärt snål om den vill. Pendlingen ja gör ligger ja nog runt 0,75 kanske, men kört så lågt som 0.55 ungefär (30mil).

Jag tror väll inte heller att närmsta 2-3 åren kommer det inte hända så mycket med krav och euro5 snack så sätt. Så man försöker väll egentligen hitta på en anledning att få byta :D

Men ja försöker hålla kvar bilarna i 2-3 år, och max 12000mil. Och den har gått 11800 nu och är 2.5år i min ägo.
#1224040
Anmg skrev:Ne det är klart, men det är kul att byta med.
Misstänkte att det var det som låg bakom, det brukar göra det :wink:

Vad letar du efter i nästa bil? Alla bilar är bra numera, fast inte lika mycket på allt samtidigt.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt en[…]