Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gasfoten
#1087233
Då har mätaren slagit över 1000 mil, och med tanke på att ämnet ofta är uppe så kanske det kan vara av intresse för någon hur förbrukningen sett ut för mig det senaste året.
Anledningen till att jag fört bok så noga är att jag var riktigt besviken i början. Samlade på mig info för att vid tillfälle klaga.
Men efterhand som tiden gått så har jag kommit till insikt i att den drar fullt "normalt". Sedan får jag tycka vad jag vill :-(O) :wink:

Nåväl, för den det eventuellt intresserar.

Förbrukning Tank/Tank, genomsnitt: 1,02 L (Värmare använd 36 ggr)
Förbrukning enligt Bil, genomsnitt: 0,93
Körsträcka: ca 1000 mil
Snitthastighet: 36 km
Antal resor per tank, genomsnitt: 86
Antal km per resa, genomsnitt: 6,4
Antal km per resa, median: 4,6

För att förklara förbrukningen ytterligare. Den vanliga resan är till och från frugans jobb. En resa på 5,1 km
innehållande 1 trafikljus, 5 rodeller, 2 vägbulor och 1 backe. Inga köer, ingen eco-driving.
På denna resa sörplar T4:an glatt i snitt i sig 1,14 Liter (genomsnitt baserat på ca 300 resor).
Som kuriosa kan jag nämna att jag hade en V70:D4 som lånebil i två veckor. För kort period, men den snittade 1,15 L (12 resor). :shock:

Som motvikt - Det går även att köra en T4 på 0,5X . Mitt rekord är 0,54. (D)


Slutord: Att jämföra förbrukning med andra blir oftast fel.
#1087248
Gasfoten skrev:Slutord: Att jämföra förbrukning med andra blir oftast fel.
:-)-)
#1087355
dissonans skrev:Hur såg resan ut när du hamnade på 0.54?
Ja du, enligt Volvos Excelark så gick resan från Göteborg till Bohus. Cirka 2 mil. Sommar o gles trafik. Hastighet enligt skyltar 70, 90.
Så det går :D . Höll så när på att sätta rekord bara för en vecka sedan. Då ramlade förbrukning in på 0,55 på en 1 mils resa (varm motor). Den resan gick i lugn takt 70-80 km (fartkameror :-O) ).
Vem vet kanske förbrukningen trots allt börjar droppa så smått. Hur upplever ni andra med VEA T3-T5 motorer det?

Mitt generella intryck är att T4 dricker rejält i stan men är helt ok ute på landsvägen.
#1087368
Äntligen någon med en förbrukning i närheten av min, snittar dok än så länge på 640 mil, 1,22 i en XC60 d4 awd auto, mycket småturer och gasar friskt överallt.
Användarvisningsbild
av x74
#1087440
Gasfoten skrev:
Vem vet kanske förbrukningen trots allt börjar droppa så smått. Hur upplever ni andra med VEA T3-T5 motorer det?

Mitt generella intryck är att T4 dricker rejält i stan men är helt ok ute på landsvägen.
Skillnaden mellan stan å landsväg är ju större på en bensinare än dieseln, som du säger kör man den lugn landsväg kan man köra den riktigt snålt, har liknande siffror som dig 0,54, körde lungt i 7-8 mil för jag började få dåligt med soppa efter den turen tanka jag upp, med samma körmönster sa färddatorn 133mil till tom tank :lol: , men jag har nog aldrig legat över litern ligger nog runt 0,85 med mycket stad, fick 0,65 vid pump engång vid 25mils motorvägs körning 110-120. i sommar ska jag dra ut med husvagnen se vad den drar då, har bara testat lite till å från besiktning ca5mil drog 1,15 då, har tung vagn 8,5m 1700kg totvikt 8)
#1087442
Derank skrev:Äntligen någon med en förbrukning i närheten av min, snittar dok än så länge på 640 mil, 1,22 i en XC60 d4 awd auto, mycket småturer och gasar friskt överallt.
Men nu jämför du T4 med D4? :)
Användarvisningsbild
av Jefe
#1087461
Har kört min T5' a 1000 mil nu och snittet enligt färddatorn 0,93.
Jag kör uteslutande stadskörning tänker inte speciellt på förbrukningen.
Bilen går riktigt snålt då dottern övningskör på landsväg men annars tycker jag inte att den är speciellt snål.
Iofs så har jag 235/45 -19 sommardäck och 225/45 -18 på vinterdäcken.
Men det är en kul bil att köra.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]