Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av yllydan
#1074640
Jag ville bara höra om någon annan har upplevt detta problemet:
När jag skaffade bilen kunde jag ställa ljusreglaget i varsel-läget och det gick använda detta läget under färd med tvingad DRL på full effekt.
Här är taget ur instruktionsboken:
Varselljus, sidomarkeringsljus fram och positions-parkerings- ljussidomarkeringsljus bak när bilens elsystem är i nyckelläge II eller motorn är igång. Automatisk växling till positions-parkeringsljussido- markeringsljus när bilen parkeras.
Efter ett mindre försäkringsärende hos volvo får jag tillbaka bilen och när jag nu ställer ljusreglaget i varselläge får jag under färd upp en varning att "parkeringsljus ej ska användas under färd, slå om till AUTO-läge." :-(O)

Har jag kanske rätt att kräva att volvo fixar tillbaka detta när bilen inte längre uppfyller en funktion som beskrivs i instruktionsboken?
Ni har väl alla upplevt att bilen kanske inte alltid är perfekt att uppskatta tiden på dygnet och switchar lite hur som helst ibland i AUTOläget.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1074645
Helt ärligt så kör ja bara på Auto numera. Volvo kunde inte ordna så bilen blir helt släckt på 0 så då valde jag att köra som den är från fabrik.

På Auto dagtid lyser inte DRL då med full effekt?
Användarvisningsbild
av yllydan
#1074649
Perra83 skrev:Helt ärligt så kör ja bara på Auto numera. Volvo kunde inte ordna så bilen blir helt släckt på 0 så då valde jag att köra som den är från fabrik.

På Auto dagtid lyser inte DRL då med full effekt?
Jovisst. Autoläget fungerar utan problem. Det bara irriterar mig att varselläget numera endast har funktionen som parkeringsljus (halv effekt) och kan endast användas när bilen står stilla.
Användarvisningsbild
av joel80
#1074716
Förstår inte problemet riktigt.. I Auto så har ni ju DRL dagtid, och då det behövs p.g.a mörker halvljus. (ingen risk att glömma). Enda som man då behöver ha koll på är att tända halvljusen om det är snöyra eller regn under ljusa förhållanden. (Typ om det är soligt samtidigt som det regnar.. Då måste man manuellt slå på halvljusen.. Om man ska köra lagligt.)
av Daniel73
#1074919
Funkar inte DRL i autoläget när det är ljust ute?

Parkeringsljuset har man ju aldrig fått köra med?
Användarvisningsbild
av yllydan
#1075013
Så här fungerade ljusreglaget först:
Vänster: DRL, Mitten: Auto, Höger: Halvljus
Så här fungerar det nu efter att ha haft bilen inlämnad helt orelaterat till ljusinställningarna:
Vänster: Parkeringsljus, Mitten: Auto, Höger Halvljus

DRL funkar i auto. Det som stör mig mest är att de verkar ha gjort nån smyguppdatering/förändring på programvaran eller liknande utan att säga något. Men visst - det här är ju ett sånt minimalt problem att jag inte orkat gå dit än.

Skulle vara intressant att veta hur det är på andra bilar.
av Daniel73
#1075022
Jag har samma på min ouppdaterade v70 my16

Det ska vara så, var hittar du annars parkeringsljuset?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1075152
joel80 skrev:Förstår inte problemet riktigt.. I Auto så har ni ju DRL dagtid, och då det behövs p.g.a mörker halvljus. (ingen risk att glömma). Enda som man då behöver ha koll på är att tända halvljusen om det är snöyra eller regn under ljusa förhållanden. (Typ om det är soligt samtidigt som det regnar.. Då måste man manuellt slå på halvljusen.. Om man ska köra lagligt.)
Fast halvljuset tänder sig ju om vindrutetorkarna körs i auto :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1075243
Precis Joel, Halvljuset tänds om man anväder vindrutetorkarna och även när man tänder dimbakljuset :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]