Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mane
#1045347
x74 skrev:Förresten verkar vara ingen köper nya T3an? ingen som har den ? Dock misstänker jag T4an kommer säljas mest av :D
För närvarande så är T4 billigare än T3 av någon anledning ?:-/
T4 Summum för 296'
T3 Summum för 306'
av permikael
#1045352
andersuw skrev:
TommyP86 skrev:Vore skönt om tråden kunde vara mer "bensinVEA" än att militant dieseltroende måste in och påvisa förträffligheten i sitt motorval. Fritt att vädra sin åsikt förstås, gärna i en annan tråd?
Varför i en annan tråd? I den här tråden vädras ju friskt åsikter om bensin-VEA-motorernas förträfflighet i jämförelse med just dieslar. Då bör ju rimligen de som dragits med i "dieselhysterin" och blivit "militant dieseltroende" ha möjlighet att ge svar på tal. Eller menar du att de som dragits med i "bensinhysterin" och blivit "militant bensintroende" av något särskilt skäl (vilket i så fall?) måste förskonas från alla försök till mothugg?
Tycker ingen direkt skriver att diesel är bättre än Bensin!?
Jag valde diesel för att den är ett billigare alternativ, byter bil vartannat år, vem vet nästa gång kanske det blir bensin. :P
av permikael
#1045353
mane skrev:
x74 skrev:Förresten verkar vara ingen köper nya T3an? ingen som har den ? Dock misstänker jag T4an kommer säljas mest av :D
För närvarande så är T4 billigare än T3 av någon anledning ?:-/
T4 Summum för 296'
T3 Summum för 306'

D3:an var tex billigare än en D2:a när jag beställde eftersom man fick BE paketet inkluderat i D3:an och inte i D2:an ;-//
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1045367
andersuw skrev:
TommyP86 skrev:Vore skönt om tråden kunde vara mer "bensinVEA" än att militant dieseltroende måste in och påvisa förträffligheten i sitt motorval. Fritt att vädra sin åsikt förstås, gärna i en annan tråd?
Varför i en annan tråd? I den här tråden vädras ju friskt åsikter om bensin-VEA-motorernas förträfflighet i jämförelse med just dieslar. Då bör ju rimligen de som dragits med i "dieselhysterin" och blivit "militant dieseltroende" ha möjlighet att ge svar på tal. Eller menar du att de som dragits med i "bensinhysterin" och blivit "militant bensintroende" av något särskilt skäl (vilket i så fall?) måste förskonas från alla försök till mothugg?
Missförstå mej (helst) inte. Jag ser hellre en tråd om bensinmotorer, förbrukning, dragvikter, service, ägandekostnader, problem, whatnot, istället för ännu en tråd där folk inte klarar att se folk göra andra val än det som, exempelvis du, gjort.
Jag är tämligen övertygad om att det inte skulle bli ännu en jämförelsetråd.
av Daaaaaniel
#1045392
permikael skrev:
mane skrev:
x74 skrev:Förresten verkar vara ingen köper nya T3an? ingen som har den ? Dock misstänker jag T4an kommer säljas mest av :D
För närvarande så är T4 billigare än T3 av någon anledning ?:-/
T4 Summum för 296'
T3 Summum för 306'

D3:an var tex billigare än en D2:a när jag beställde eftersom man fick BE paketet inkluderat i D3:an och inte i D2:an ;-//
Precis, Business Edition.
Jag hade först bara tänkte att ta T3, men eftersom att BE inte fanns till det blev det billigare att ta T4 BE, istället för T3 utan BE.
av Uninium
#1045396
Är det nån av er som har haft Ford T4 och som nu rattar en VEA T4? Vad tycker du är + - på respektive..
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1045402
Uninium skrev:Är det nån av er som har haft Ford T4 och som nu rattar en VEA T4? Vad tycker du är + - på respektive..
Jag har ingen T4, dock en Ford T3 i min MY15 vad jag förstår. Har dock via hyrbil kört en MY16 T3 VEA. Kan säga att jag inte märker ens en tillstymmelse till någon skillnad:)

Fattar inte igentligen vad som ska vara skillnad körmässigt med undantag för att man kanske har en religiös koppling till just Volvotillverkade motorer.

Sedan tillverkades väl Fords motorer av Volvo på licens?
Användarvisningsbild
av x74
#1045408
volvobrasse skrev:
Uninium skrev:Är det nån av er som har haft Ford T4 och som nu rattar en VEA T4? Vad tycker du är + - på respektive..
Jag har ingen T4, dock en Ford T3 i min MY15 vad jag förstår. Har dock via hyrbil kört en MY16 T3 VEA. Kan säga att jag inte märker ens en tillstymmelse till någon skillnad:)

Fattar inte igentligen vad som ska vara skillnad körmässigt med undantag för att man kanske har en religiös koppling till just Volvotillverkade motorer.

Sedan tillverkades väl Fords motorer av Volvo på licens?
ok, ja man uppfattar saker olika, själv har jag provat fords T4 motor när jag best min MY14, därav blev mitt val D5, nya vea är i mitt tycke skillnad mellan natt o dag :D tittar du på exempelvis prestandan inte ens Fords T5 hänger på upp till 100km/h jämfört med T4an

Ford T5 2,0lit= 240hk 0-100 7,7s
Ford T4 1,6lit=180HK 0-100 8,5s
Vea T4 2,0lit=190HK 0-100 7,3s

Sen har fords motorer dåligt vrid, och D5an jag hade innan kändes faktiskt tröttare en denna T4 trots D5ans bättre vrid och HK.

Jag tycker volvo tagit fram en lysande motor :-)-)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1045410
x74 skrev:
volvobrasse skrev:
Uninium skrev:Är det nån av er som har haft Ford T4 och som nu rattar en VEA T4? Vad tycker du är + - på respektive..
Jag har ingen T4, dock en Ford T3 i min MY15 vad jag förstår. Har dock via hyrbil kört en MY16 T3 VEA. Kan säga att jag inte märker ens en tillstymmelse till någon skillnad:)

Fattar inte igentligen vad som ska vara skillnad körmässigt med undantag för att man kanske har en religiös koppling till just Volvotillverkade motorer.

Sedan tillverkades väl Fords motorer av Volvo på licens?
ok, ja man uppfattar saker olika, själv har jag provat fords T4 motor när jag best min MY14, därav blev mitt val D5, nya vea är i mitt tycke skillnad mellan natt o dag :D tittar du på exempelvis prestandan inte ens Fords T5 hänger på upp till 100km/h jämfört med T4an

Ford T5 2,0lit= 240hk 0-100 7,7s
Ford T4 1,6lit=180HK 0-100 8,5s
Vea T4 2,0lit=190HK 0-100 7,3s

Sen har fords motorer dåligt vrid, och D5an jag hade innan kändes faktiskt tröttare en denna T4 trots D5ans bättre vrid och HK.

Jag tycker volvo tagit fram en lysande motor :-)-)
Jo säkert så men om man snackar om "vardagskörning". Tror knappast en tur till ICA i bilen i stan utgör en större skillnad mellan dessa två. Utöver det så påverkar specar på pappret samt som jag sa tidigare den "emotionella kopplingen" :) Tycker T3:an i den version jag har är helt ok. Var faktiskt sjukt överaskad över att den var så pigg som den var, då den är sneak-versionen av motorerna, bortsätt från D2:an då som är lönnsirap.
av pergrein
#1045475
Jag har ju också bytt till vea T4:an från T3 MY11. Fords T3/T4 har ju samma kurva upp till 4000rpm. Vea T4:an har ju redan 300nm vid 1300rpm medans fords T3/T4 har 240nm vid 1600rpm. Just detta märker man av mycket, fast man kör till ICA :lol:
Tänkte ju ta T3 först med den blev ju dyrare än T4 pga BE-kampanjen så valtet var ju enkelt...

Mvh
Per
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17

En fråga till, eftersom flera av er har n&au[…]

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]