Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1030827
Mätt två gånger till hemma... start vid 14 och 16. Skrev in dina data i samma kurva.... ser onekligen rätt konsekvent ut 17-18km laddning/h... Nästa gång ska jag köra med 13A-kabeln istället!!

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1032444
Känner mig lite ensam i den här tråden nu.. men fortsätter enträget. :)
Nu gjort en jämförelse med den medkommande laddkabeln på 13A och den CEE 16A jag köpte och som jag laddar med hemma nu i det 1-fas 16A CEE-uttag jag satt upp på garageväggen. Tiderna kan ni inte jämföra helt rakt av då det skiljer 2km laddning i start. men med tanke på att 13A-laddningen verkar gå med 14km/h så skulle den öka med ytterligare lite drygt 4 minuter för 40 laddade km. (10-50km)

13A: Från 12km - 50km 2:46h
16A: Från 10km - 50km 2:22h
Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1032456
Keep up posting :-)-) Tycker det är mycket intressant att följa. Kanske skulle bort handikapplatserna i föreningens garage och sätta laddstationer där :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1032467
Micce1980 skrev:Keep up posting :-)-) Tycker det är mycket intressant att följa. Kanske skulle bort handikapplatserna i föreningens garage och sätta laddstationer där :wink:
Har ni flera handikapplatser kanske ni kan avvara nån! ;)

Kan tipsa om en sån här laddbox:
http://www.charge-amps.com/halo/
(Eller tipsa o tipsa.. jag suktar efter en sån.. :D )

Vi håller själva på att kolla på att installera en sån utanför vårt kontor i Sollentuna då vi eventuellt får dit en BMW i3 också.. Gillar att man kan styra den både med smartphone, webb och RDIF-tagg.. och ha koll på laddningar och sånt.
7900kr ska listpriset på en sån vara.. Sen tar det väl nån timme eller två för en elektriker att installera..

Du får skicka mig meddelande om ni får för er att verkligen göra det! Så kanske jag kan förmedla kontakt.. och har inte vi köpt innan kanske man kan pressa priset. ;)
av ridax
#1315083
Jag gör ett litet trådlyft... Har just skaffat en beg. V60 hybrid och förstår inte riktigt hur de här kurvorna och Volvos specar m.m. hänger ihop.

Räckvidd (enligt optimistisk spec) 50 km
Elförbrukning: 13,5 kWh per 100 km

Då borde den alltså dra ca 6.75 kWh på en tankning (fast batterikapaciteten sägs vara 12 kWh men töms inte helt, men bara lite mer än hälften?)

Sedan tittar vi på laddning. Ladda tillbaka all energin man använt, dvs 6.75 kWh tar 3.5 timmar med 16A? Om laddningskurvan är rak (som den ser ut på graferna här) och man verkligen använder 16A, så förbrukar man ju 56 kWh på den tiden. Hur får man ihop detta med 6.75 kWh?

Hur mycket kostar det egentligen att köra på el? Jag kommer ju drygt 3 mil på en laddning och om det går åt 56 kWh för detta, så är det ju inte billigt.

Var någonstans är det som det inte stämmer?
joel80 skrev: mån 21 dec 2015, 18:09 Mätt två gånger till hemma... start vid 14 och 16. Skrev in dina data i samma kurva.... ser onekligen rätt konsekvent ut 17-18km laddning/h... Nästa gång ska jag köra med 13A-kabeln istället!!

Bild
av Racetrack
#1315095
Dags för lite matte:

Min tar mellan 2:30 och 2:45 (har inte kollat så noga) att ladda full från tom på 16A.
För enkelhetens skull säger vi att det tar 2:42 att ladda fullt, detta blir 2.7 timmar.
16A ger 3,7kw i laddeffekt.

3.7kw * 2.7h är 10kwh.

Enligt Volvo är 8kwh tillgängligt i batteriet och om det stämmer så försvinner ca 2kwh i värmeförluster i kabel, laddare mm, vilket låter hyfsat rimligt.

Så en laddning är på runt 10kwh, inte 56.
av ridax
#1315097
Tack.... det var nog inte matten det brast på utan mer otur när jag tänker... :-D

Efter att ha sysslat med båtar på fritiden, så är jag van vid att bara multiplicera A med timmar för att få energin (Ah)... men det var ju inte Ah vi talade om här utan kWh. :x
av ridax
#1315098
Med tanke på laddningsförluster, tror du det är bäst att ladda på låg effekt under längre tid eller högre effekt under kortare tid (6A jmf med t.ex. 13A)?
av Racetrack
#1315099
Spontant så borde det ju vara bättre med lägre effekt, men jag har aldrig mätt/räknat på det :)

Grattis till en bra bil för övrigt, jag är fortfarande toknöjd med min efter 3,5 år.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1315120
Det var väl 8.4kwh som var tillgängligt så inte riktigt så stora förluster, jag har 10% på vintern och mer på sommaren då acn går ibland. På senare modeller är det väl 9.2 man använder

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]