Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1026523
Gäller mina föräldrars v60 -11
De har märkt att bilen inte alltid låser sig.
trycker man någon gång till så låser den sig.

Kopplade in Vida och fick felkoderna
DDM-B110815 - motor centrallås förrardörr generellt elektriskt fel
DDM-B12B615 Gemensamt krets främre låsmotor
CEM-B110877 Motor centrallås förardörr mekaniskt fel - begärt läge inte möjligt

TIPS vad det kan bero på?

Kan det va själva motorn till detta? svart box som sitter i dörren?
Om man byter denna box måste den programmeras in eller kommer dosan fortfarande funka?
av orrbygrabb
#1027468
Jag hade det felet på passagerardörren fram för ca ett år sedan, började efter att "någon" stängt dörren med bältet i dörr öppningen, det blev en liten buckla precis där låset sitter i dörren, kärvade några veckor / mån, jag felanmälde till volvo verkstad och fick kostnadsförslag på byte hela låskistan på några tusen (kommer ej ihåg belopp) men jag hade inte tid just då och åkte på semester och efter det har det aldrig hänt igen, verkar som solenoiden repa sig själv.

Just nu har jag fel på hela förardörren, ingen el funkar, så just nu kan jag inte låsa, larma, eller köra elhissar och speglar, trycker jag lite på kabelmattan mellan kaross och dörr när dörren är öppen så funkar det, så det verkar som det är ett kabelbrott någonstans i dörren.
av Maggy
#1101272
På min S60 MY11 slutade centrallåset på förardörren att funka idag. Cirka 8000 mil har den gått.
Den låser men kan inte låsa upp.
Någon som har något förslag på vad det kan vara?
av dkarlq
#1224528
Hej.

Jag inser att denna tråd är gammal, men jag har nu samma problem, så min förhoppning är att ni prenumererar på tråden och ni har löst era bekymmer :)

Jag har en Volvo V60 -13, D4.

Förardörren låser sig inte, och jag får inte heller någon blink-indikation på att bilen är låst.
Den blinkar dock när jag låser upp.

Enligt mekanikern på Volvo så gav det felkod "CEM-B110877 Motor centrallås förardörr, Mekaniskt fel. Begärt läge inte möjligt".
Pris på 5.500 kr att fixa, var tvungen till att byta ut hela låspaketet i dörren.

Det jag funderar på är hur folket i tråden har löst det. Är det bara någon kabel eller säkring som stökar?
Går det där paketet att få tag på någonstans på nätet?
av mackanigbg
#1226097
dkarlq:
Jag har samma fenomen på min, när jag låser med fjärren och det blinkar så låser sig alla dörrar. Om jag låser med fjärren och det inte blinkar så är inte passargerardörren fram låst. Har nu märkt att om jag öppnar den och bara stänger den igen och direkt trycker på låsknappen på fjärren så blinkar det och då låses den dörren också :shock:
Alltså det behövs två tryck med en öppning emellan ibland när man ska få passagerardörren låst :???:

Noterade också härom dagen att när jag låst upp den och skulle öppna passagerardörren så var den låst fortfarande.

Kan det vara glapp i kontakten i dörren eller tror ni det är samma som ovan att det troligen är låsmotorn?

(Relaterat är att när jag köpte bilen hade jag inget ljud i passagerardörren och när jag lämnade in den på Bilia så visade det sig att ett stift i någon kontakt var av så de bytte detta. Därför borde det ju inte vara något fel på kontakterna)
av Rådlös
#1226111
Som sagt, ett standardfel på låskistan. Jag har en V70. Troligen snarlik låskista på V60? Där kostar en ny låskista 1500 kr plus moms. Skall en verkstad göra bytet slutar det på ca 3000 kr totalt.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]