Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1022954
Hej.

Min v60 har börjat knarra i framvagnen i större fjädringsrörelser typ passage av vägbulor. Är det vanligt och vad är det som knarrar och vad gör man åt det? Inget knarr när hjulen svänger. Bara i fjädringsrörelser.
av Polar
#1023175
Har exakt samma fenomen. Väldigt svårt att uppfatta var ljudet kommer i från men min gissning skulle också vara framvagn. Har försökt att hitta någon röd tråd i detta och det jag kommit fram till är att det måste vara ca +5 grader eller kallare, då gnekar det när man kör över fartgupp.

Tänkte ta detta på nästa service i Februari.


MVH Niklas
av III
#1024149
Intressant iakttagelse. Ska se om jag upplever det på samma vis. Jag påtalade detta för Volvo i veckan och dom såg frågande ut. Tydligen inget dom hört talas om (den har vi hört förut)....
av III
#1024329
Spunnit vidare på temperaturteorin. Har bilen i varmgarage. Åkte ut igår och körde in i grannkvarteret där det finns vägbulor. Inget oljud. Åkte några ärenden. I det blev bilen stående ute någon timma och på vägen hem visade bilens termometer 5-6 grader. Samma vägbulor och då fanns ett litet knarr. Den dagen jag reflekterade på knarret var det nära nollan. Du har nog kommit på en viktig detalj. Blir intressant att se hur och vad Volvo kommer göra.
av III
#1024522
ridax skrev:Någon som provat isolatorer (eller trädgårdsslang)?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=93236
Japp. På förra bilen. P2 plattformen. Trädgårdsslang som jag slitsade och trädde på fjädern längst ned, Jag hissade bara upp hjulen och tryckte på slangen så långt ner det gick. En liten bit av fjädern låg ju kvar mot sätet men det funkade ändå. Tog buntbant till att hålla ihop slangen runt fjädern. knak som berodde på att gummit mellan fjädersäte och fjäder blev söndernött. Fungerade perfekt. Oljudet återkom aldrig så länge jag hade bilen. Säkert 7-8000 mil i all fall med slang.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1024524
Har ni kört ner sidorutan när ni kör över guppen? Så ni verkligen är säkra på att det kommer från framvagnen.

Har ni standardchassi el sport?
av III
#1024539
Jag har standard. inte öppnat rutorna men tämligen säker att det är framifrån. Ska testa med rutorna nere nästa gång det är så kallt att det knarrar.
av III
#1024631
Åkte med farsans VW häromdagen och den knarrade rejält på samma sätt som min Volvo, åkte åter med honom idag och det var nio grader varmt. Inget knarr. Verkar vara mer än Volvo som drabbas av exakt samma fenomen vid samma temperaturer.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]