Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavE
#1024663
Läste på ett VW-forum om en som var väldigt trött på s/s på sin Golf. Han gick in i Volkswagens motsvarighet till VIDA (verkstadsdatorn) och ställde om parametrarna för när s/s ska gå in. Den går ju tex inte in om det är under 0, motorn inte nåt drifttemp mm.
av Droopy
#1024690
Fins ingen sådan parameter på Volvo vad jag känner till iaf, inte som man kan ändra genom Vida själv. Och jag tror inte det är möjligt på en Golf heller på laglig väg, men jag kan ha fel.

Har även "hört" att BMW skulle ha släppt på det för ett par år sedan och kunderna kunde välja om de ville ha det permanent el ej, men jag har aldrig fått det bekräftat i verkligheten.
Användarvisningsbild
av GustavE
#1024765
Hittade nu.
Han ändrade gränsvärdet för hur urladdat batteriet får vara. Han hade kört med det i mer än ett år och bilen hade inte stannat en enda gång.

Annars är det som nämns av flera ovan, man blir van att trycka bort det. Men som också nämns jäkligt irriterande att s/s-knappen tar några sekunder extra på sig mot alla andra knappar att tändas. Måste ha varit en miljöingenjör utan körkort som kom på den dumheten, kan knappast ha varit en bilintresserad motoringenjör. Ungefär som i kommunen jag bor, en av gatuingenjörerna har inte körkort, det är lite märkligt.
av mikebike
#1024808
GustavE skrev:Ungefär som i kommunen jag bor, en av gatuingenjörerna har inte körkort, det är lite märkligt.
Inte konstigare än att de flesta som planerar och bygger cykelbanor inte cyklar eller att de som handlägger vapenlicenser varken jagar eller tävlingsskjuter. :roll:
Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1031707
GustavE skrev:Hittade nu.
Han ändrade gränsvärdet för hur urladdat batteriet får vara. Han hade kört med det i mer än ett år och bilen hade inte stannat en enda gång.
Tackar!
Provar med det.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1218050
Återlämnade bilaset till Volvo. :evil:
Tyvärr finns eländet även på V90 men fungerar betydligt mycket bättre.
På XC60 -16 stannade motorn långt innan bilen stod still tex.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218054
ja, jag kopplade ur ett kablage till BMS då funkar inte start stopp, man får dok ett feldemmedelande i displayen, men det är bättre än att åka runt med start stopp eländet. Volvotech skulle ta fram en modul som man kunde avaktivera det med, men det har gått 1år nu sedan de började testa modulen.

Men så fort den släpps så skajag beställa en iaf.
av danielh1025
#1218161
Har sett start/stop inaktiveras via VIDA i någon instruktionsvideo för VIDA. Dock får teknikerna inte göra detta (de vet säkert inte hur heller) säkert på grund utav att förbrukningen kommer skilja sig (om än minimalt) mot de värden som bilen är uppmätt mot..
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1218164
Jag har aldrig förstått varför man inte vill ha start/stopp.

Om man vill att den ska starta, så är det ju bara att lätta lite på bromsen, utan att släppa den helt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1218206
Ilduce77 skrev:Jag har aldrig förstått varför man inte vill ha start/stopp.

Om man vill att den ska starta, så är det ju bara att lätta lite på bromsen, utan att släppa den helt.
Ett exempel när man t.ex. Kör hem från ICA el Lidl. Startar bilen och börjar köra av parkeringen. Kommer fram till första korsning och bromsar in lite lätt för se sig om. Då stannar motorn i typ 1 sekund. Startar igen och kör iväg. Kommer fram till första rödljus och motorn hinner precis stanna innan det slår om till grönt. Kör vidare till en rondell och stannar och släpper fram en bil, givetvis hinner motorn stanna i typ två sekunder. Kör vidare hemåt. Öppnar garageporten lite sent och måste stanna till lite på uppfarten i 0,5 sekunder så porten hinner upp. Kör in mot klossen på golvet och bromsar för att jag närmar mig den, då stannar motorjävlen igen precis före stoppet :-(O) :-(O)
Fem stopp i onödan på ca 10min körning.

Den är väl kass? Dags att byta..

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]