Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1016625
Går det att stänga av eller ändra funktionen på s/s?
Normalt avstängd och så kan man sätta på den på knappen när man vill ha eländet.
Klippa någon kabel?
Jag vill helst slippa stänga av detta varje gång man startar.
Start/stopp funktionen måste vara någon Romson kommit på.
av Droopy
#1016629
Nä, går tyvär inte, jag vet att det är ett djävulstyg det där start/stopp på alla bilar mer el mindre, det enklaste är att stänga av det direkt man kliver in och efter några månader brukar det sitta som en ren reflex och man tänker inte på det.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#1016643
Detta händer för mig: Varenda gång jag stannar bilen för att kliva ur och öppna garageporten slås bilen av. Jävligt irriterande. I displayen visas bland annat en symbol på startknappen? Vad är detta jämfört med när bilen stannar vid ex trafikljus när man frikopplar? Dvs när "A"-symbolen visas?
av pellz0r
#1016724
Tror bilen gör skillnad på en vanlig S/S, och när det blir en S/S av att växel är ur/i P och man öppnar förardörren. Jag som har automatlåda löser det genom att lägga i N och handbroms istället...då stänger motorn inte av trots att man stiger ur bilen.
Användarvisningsbild
av Jahaja
#1016740
Det är ju inte start/stopp då utan bara stopp. Öppnar man förardörren så måste man trycka på startknappen för att bilen ska starta igen.
Antingen trycker man på knappen, eller så knäpper man loss bältet lite innan man stannar. Så gör jag och då stängs inte bilen av, måste knäppa loss mig för att nå ut genom rutan till knappsatsen till garaget ändå.
av AllramEest
#1016825
Droopy skrev:Nä, går tyvär inte, jag vet att det är ett djävulstyg det där start/stopp på alla bilar mer el mindre, det enklaste är att stänga av det direkt man kliver in och efter några månader brukar det sitta som en ren reflex och man tänker inte på det.
Haha!!! Den reflexen har jag fått!.. Så rejält att jag automatiskt väntar två sekunder efter att jag startat eftersom s/s knappen tänds senare än alla andra knappar.
Jag stänger av den dels för att jag tycker det är trafikfarligt i vissa situationer (tex. inväntar läge att gasa ut på trafikerad väg etc.) och dels för att en kompis som är mek på BMW berättade att sedan s/s kom så byter de startmotorer på löpande band!
Jag kollade med Volvo och det går inte att stänga av permanent - då klarar inte bilen samma miljökrav, CO utsläpp mm...
Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1016871
Man känner sig ju som en pilot före start.
Får snart börja med checklista.
Starta
Stänga av s/s
Stänga av anti sladd (vintertid)
Rikta backspeglar (förhoppningsvis tillfälligt fel)
Starta Waze
Kontrollera DRL av
Användarvisningsbild
av Perra83
#1016921
Elmeholt skrev:
Momentum skrev: Och varför stänger man av antisladd?
Är jag oxå nyfiken på ..
Jag med för jag har inte lyckats. DSTC SPORT står det bara på min :wink:

Volvo har för länge sedan ändrat så S/S alltid är igång vid start.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]