Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1218211
Även om jag håller med ovanstående (stör mig på exakt samma saker) så tror jag nog att bilarna håller och inte tar skada av det.

Nån som haft någon skada som faktiskt kan påvisas ha orsakats av S/S?
Tittar man på exempelvis Toyota Prius som har bland den bästa felprocenten av alla bilar så har ju den en extremt användning av S/S.
Användarvisningsbild
av Derank
#1218246
Att bilen skulle ta skada finns ju inet på världskartan, det är ju ungefär som de som inte törs kallstarta en bil pga att den kommer rasa i förtid, nonsens. Jag kallstartade min 850 i 9år fylld med mineralolja som blev som sirap då det var 25minus. Den har passerat 40k mil idag.
av ErikNilsson
#1218251
Jag råkade ut för ett irriterande exempel på varför man vill slippa.

Kom till en rondell och bromsade lagom, men precis tillräckligt för att den stänga av.
Då lättade jag kanske bromsen (minimalt, ej medvetet i så fall) för den startade igen, innan motorn ens stannat helt antagligen.
Men eftersom jag hade så lite broms gjorde det förhöjda varvtalet från starten att bilen ryckte fram, kändes som en meter men garanterat tillräckligt för att kollega skulle ha spillt eventuellt kaffe i passagerarsätet i min annars försiktiga körning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1218262
Hur lång tid behöver den vara avstängd för att "ta igen" det extra bränslet som går åt att starta bilen + det generatorn behöver för att ladda tillbaka energin som man tagit från batteriet?
Vill minnas att jag någonstans läste runt 20 sekunder på min gamla 2012:a.

I princip tycker jag om S/S men dom där korta stoppen vid t.ex. ett stopptecken eller när man ska lägga i backen, känns onödiga. Men man vänjer sig. :wink:
av Lövet
#1218270
Har läst om 6 sekunder nånstans. Eller var det 16s?
av danielh1025
#1218338
På min Honda fungerade start/stop aningen bättre. Där stannade bilen bara motorn om man tryckte ner bromsen mer än vanligt så man kunde i princip styra när bilen skulle använda start/stop. Kom man till en korsning eller något där man inte ville att ss skulle gå igång så bromsade man som vanligt tills bilen stod still men tryckte inte hela vägen ner, då aktiverades inte ss.

Det tråkiga med volvo är ju att den ska aktivera ss så snart som möjligt och brukar till och med stänga motorn när bilen fortfarande rullar
av intruder1400
#1218388
danielh1025 skrev:På min Honda fungerade start/stop aningen bättre. Där stannade bilen bara motorn om man tryckte ner bromsen mer än vanligt så man kunde i princip styra när bilen skulle använda start/stop. Kom man till en korsning eller något där man inte ville att ss skulle gå igång så bromsade man som vanligt tills bilen stod still men tryckte inte hela vägen ner, då aktiverades inte ss.

Det tråkiga med volvo är ju att den ska aktivera ss så snart som möjligt och brukar till och med stänga motorn när bilen fortfarande rullar
Problemet är ju miljökraven ! Hårdare krav leder till att motorn så gå så lite som möjligt , Inte Volvos fel direkt
av grålle1
#1218587
Har hittat ännu en störig och nästan farlig sak med S/S... när motorn stänger av sig trots att man fortfarande rullar så försvinner ju servostyrningen... ok när man närmar sig ett rödljus rakt fram och SKALL stanna... väldigt obehagligt när man kör sakta på en parkeringsplats eller i en korsning och inte har för avsikt att stanna, bara behöver hålla låg fart och plötsligt är bilen väääldigt tungstyrd!?!? Nej, jag gillar S/S men jag HATAR implementationen på åtminstone D4 AWD... på VEA verkar den reagera på hur hårt man bromsar så det går att styra om man vill eller inte vill stoppa motorn (Då hade jag använt det, nu deaktiverar jag S/S direkt vid start, ALLTID!!) Och de gånger jag ser att jag närmar mig ett långt stopp som jag tycker är lämpligt för S/S så aktiverar jag S/S manuellt precis innan bilen stannar... En typisk "work-around" för en dålig design.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1218590
Jag har inte läst all text här, men det jag vet är att S/S reagerar snabbare om man har ECO läget inkopplat. Det står i manualen att motorn kan slås av tidigare om detta läge är intryckt.
En annan sak som jag brukar göra i min är att köra i Sportläget (om man har automat) om det blir för mkt start och stopp i bilkön. Där stannar aldrig motorn i min bil (V60 CC)

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]