Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UltrAslan
#1015319
Suunto skrev:Jag har kört 1600 mil med min V60 T5 AUT (8 stegad) sedan Oktober förra året. MY15

Har kört i stan, motorväg, landsväg, skogsväg etc. Aldrig varit med om vad som beskrivits i denna tråd.
SUPER NÖJD!
Skönt att några verkar vara nöjda med lådan.
av UltrAslan
#1015324
V60Crosscountry skrev:Det är som med alla andra saker. Vissa växellådor är måndagsexemplar, det finns måndagar i Japan också...
Säkerligen så finns det fler växellådor som fungerar bra än antalet växellådor som inte fungerar helt bra. bevisligen så fungerar växellådan bra när den är väloptimerad, så det är bara för volvos ingenjörer att uppdatera mjukvaran eller renovera/byta låda så att även vi med dåliga växlingar kan bli nöjda med växlingarna!
Det som gör mig fundersam är att alla Mercedes och Audi Automatlådor jag och bekanta ägt har aldrig växlat dåligt eller ryckigt. Deras måndagsexemplar är när lådan/lådorna är helt trasiga eller fel i elektroniken så att växeln inte går i.

Jag skulle aldrig godkänna eller vilja äga en Automatlåda som rycker,slår och beter sig konstigt.

Volvo borde ta problemet som väldigt allvarligt då det inte känns premium att bilarna växlar på detta sätt.
Hoppas verkligen på glada nyheter från Er som har problem.

Mvh
av UltrAslan
#1015327
LazerHawke skrev:Lådan växlar lite hårdare kall men det gör alla!
Inte min 13 år gamla steglösa multitronic. Världens skönaste Aut-låda enligt mig.

Mvh
av V60Crosscountry
#1015340
LazerHawke skrev:Lådan växlar lite hårdare kall men det gör alla!
En manuell låda kan man acceptera att den rycker då det är föraren som växlar dåligt, men när en automatlåda lägger i växlarna hårdare än jag själv växlade på min manuella icke-premium-V50 då är det något som är fel. Efter 2 mil så är lådan garanterat varm, så det handlar inte om någon kall låda här.

UltrAslan, jag förstår att du kan bli skrämd av att folk har problem med lådan, men jag tror inte att du kommer få det. Jag ska in till teknikern imorgon, får se ifall de beslutat om hur de ska göra.
av JohanO2
#1015371
Efter den senaste mjukvaruuppdateringen så har antalet ryck minskat. Dock så får jag numera alltid ett kraftigt ryck när lådan växlar ner i uppförsbacke :( får se hur det blir efter adaptionskörningen om ett par veckor.
av UltrAslan
#1015398
V60Crosscountry skrev:
LazerHawke skrev:Lådan växlar lite hårdare kall men det gör alla!
En manuell låda kan man acceptera att den rycker då det är föraren som växlar dåligt, men när en automatlåda lägger i växlarna hårdare än jag själv växlade på min manuella icke-premium-V50 då är det något som är fel. Efter 2 mil så är lådan garanterat varm, så det handlar inte om någon kall låda här.

UltrAslan, jag förstår att du kan bli skrämd av att folk har problem med lådan, men jag tror inte att du kommer få det. Jag ska in till teknikern imorgon, får se ifall de beslutat om hur de ska göra.
Jag väntar tåligt på fler kommentarer, nyheter från Er som jagar en lösning och hoppas på att Volvo gör Er nöjda.

Det är väldigt tröttsamt att vara petig men det är en "sjukdom" jag inte rår för.

Mvh
Användarvisningsbild
av Fisch
#1015487
UltrAslan skrev:
Fisch skrev:Jag har kört 2750 mil med min V70 D4 aut 2015, sedan april i år.

Har kört i stan, motorvägen, landsvägen, skogsvägen, Norge och med husvagn. Aldrig varit med om vad som beskrivits i denna tråd.
Är det 8 växlade lådan du har?
Ja.
av Volvo_S60
#1016325
Jag har haft min XC70 inne nu för detta här med växellådan. Framförallt var det nerväxlingen från 4:an till 3:an som ryckte extremt ibland.
Bilen går väldigt mycket bättre efter besöket. Växellådan slirar lite mer på växlarna och gaspedalen är inte lika känslig längre.
Känns som en ny växellåda efter besöket, men den är under upplärning/adaptering ännu.

Volvoverkstaden berättade att dom uppdaterat mjukvara och nollställt adaptionen enligt rekommendationer från Volvo på detta problemet.
Av någon anledning finns det ingen arbetsorder på jobbet då det gick på garanti?

Loggar jag in på minvolvo.se så finns det inte heller någon notering om uppgradering av mjukvara :(

Det fanns ytterligare punkter och fel som skulle åtgärdas, men som verkstaden inte hittade felet på eller inte beställt reservdel till.
Känner mig allmänt tveksam till allt. Borde inte alla uppdateringar av mjukvara registrerats???
Tror bara att dom adapterat min växellåda och lämnat ut bilen igen?

Jag vet att det finns extrem kompetens på Volvocars, men blir så jävla tveksam på hur det når ut till enskilda tekniker på verkstäder?

Ska dit nästa vecka och få delarna ersatta som dom missat att beställa, men vad känner ni andra duktiga om det här med mjukvaran?
Hade gärna sett att dom uppdaterat alla komponenter då min är en tidig MY14 och vill att min D4 VEA ska gå perfekt? :-)

Hade varit underbart att få lite uppdateringar från någon anställd på Volvo när det släpps viktiga/nödvändiga förbättringar rent allmänt vad det gäller mjukvaror i bilar:-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1016329
Min växlade väldigt olika (snabbt/mjukt/tidigt) från dag till dag innan osv, men den fick adaptionskörning och blev som en ny bil. Växlar mycket mer distinkt, snabbare, mjukare. Supernöjd. Ca 3000 mil, kanske 200 efter adaption
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]

1. Att det går att sätta på s[…]