Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
#994816
Detta gäller för B behörighet dock kan bilens tillåtna släpvangsvikt begränsa ytterligar


Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Exempelvis en V60 D4 VEA Automat har en totalvikt på 2200 kg detta innebär att man max kan koppla på en släp med 1300 kg totalvikt , bilens högsta släpvangsvikt 1750 gäller således med utökad behörighet från 1301 kg till 1750 kg
Att tänka på är att släpets totalvikt räknas oavsett om det är olastat :D :D
Användarvisningsbild
av x74
#994817
Lövet skrev:Automat får dra mer än manuell för att Volvo anser att momentomvandlaren klarar upprepad start i backe bättre än kopplingen.
ok då tar vi det igen var ligger skillnaden mellan dessa 2?, båda är manuella

d5 -14 fwd manuell dvikt 1600kg
tjänstevikt 1714kg
Effekt 215hk 420nm

d4 -14 vea manuell dvikt 1800kg
tjänstevikt 1685
Effekt 181hk 400nm
av s6025t
#994822
D5 är gamla 5:an D4 är nya VEA motorn som har annan koppling/växellåda den tål antagligen mer dragvikt
av Lövet
#994832
x74 skrev:
Lövet skrev:Automat får dra mer än manuell för att Volvo anser att momentomvandlaren klarar upprepad start i backe bättre än kopplingen.
ok då tar vi det igen var ligger skillnaden mellan dessa 2?, båda är manuella

d5 -14 fwd manuell dvikt 1600kg
tjänstevikt 1714kg
Effekt 215hk 420nm

d4 -14 vea manuell dvikt 1800kg
tjänstevikt 1685
Effekt 181hk 400nm
Sant i sig. Men den där jämförelsen haltar väldigt, det är olika motorer och växellådor.
Användarvisningsbild
av x74
#994854
Lövet skrev:
x74 skrev:
Lövet skrev:Automat får dra mer än manuell för att Volvo anser att momentomvandlaren klarar upprepad start i backe bättre än kopplingen.
ok då tar vi det igen var ligger skillnaden mellan dessa 2?, båda är manuella

d5 -14 fwd manuell dvikt 1600kg
tjänstevikt 1714kg
Effekt 215hk 420nm

d4 -14 vea manuell dvikt 1800kg
tjänstevikt 1685
Effekt 181hk 400nm
Sant i sig. Men den där jämförelsen haltar väldigt, det är olika motorer och växellådor.
nja jo, men en gammal beprövad d5:a som kan sitta i en säg xc70 med dragvikt på 2100kg, då faller teorin att motorn är för klen för över 1600kg, tittar jag sen på lådan som d5an har så sitter samma låda m66d i v70 som har 1800kg dragvikt + att den bilen är ca 100kg tyngre( ändå mer för lådan att dra) fortf ingen som komma med en vettig förklaring?! som faktiskt kan hålla. :-(O)
Användarvisningsbild
av x74
#994856
s6025t skrev:D5 är gamla 5:an D4 är nya VEA motorn som har annan koppling/växellåda den tål antagligen mer dragvikt
just det med kopplingen, nja visst, men frågan kvarstår ändå då v70 med samma låda samma motor får dra 1800kg, sitter det klenare
koppling på v60 då? och isåntfall varför? och varför sätter man då dit starkare koppling till ex vea som har mindre effekt, som får dra 1800kg

nja jag ger mig inte detta håller inte ?:-/
av s6025t
#994920
VEA motorn är helt nyutvecklad tekniken går framåt så den nya växellådan/kopplingen är säkert starkare o bättre än den äldre som finns i de 5-cylindriga bilarna där växellådan är en svag punkt just för att den var tvungen att bli kompakt då en 5-cylindrig motor ska ner på tvären med nya VEA finns mer plats o växellådan kan göras lite större o tåligare
Användarvisningsbild
av x74
#995195
s6025t skrev:VEA motorn är helt nyutvecklad tekniken går framåt så den nya växellådan/kopplingen är säkert starkare o bättre än den äldre som finns i de 5-cylindriga bilarna där växellådan är en svag punkt just för att den var tvungen att bli kompakt då en 5-cylindrig motor ska ner på tvären med nya VEA finns mer plats o växellådan kan göras lite större o tåligare
hmmm suck, läser ni inte vad jag skriver??? på detta forum!

Största skillnaden i frågan är just denna

v60 -14 d5 man fwd 1600kg

v70 -14 exakt samma drivlina, samma motor samma låda annan tyngre kaross (såklart), mer för drivlinan att dra, 1800kg

Det jag ville ha svar på vart ligger skillnaden? visst skulle det kunna vara en svagare koppling i v60, men då varför? för att göra den mindre attraktiv som dragare nja, en d5 har ju lite vrid.

Så onekligen finns väl "tekniken" även i den gamla beprövade tekniken ochså right?

Alla uppg är hämtade här, läs och jämför innan ni kastar ur er påståenden som inte riktigt håller

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Användarvisningsbild
av StringerBell
#995202
Det finns ingen riktig logik i det där. Hade det varit en viktig dealbreaker för bilförsälningen hade de naturligtvis maxat ut det. Nästan alla som behöver dra över två ton regelbundet gör det väl professionellt eller halv-professionellt (bygg, djurhållning etc) och då kör de redan någon pick-up eller grovkalibrig suv.
av s6025t
#995216
Jag kastar inte ut påstående som inte håller jag var smart nog o kollade upp dragvikter o maxlast t.ex innan jag beställde bil o ifrågasatte detta med säljaren som i sin tur kollade med Volvo som gav detta svar tillbaka att manuella växellådan/koppling är svagare än automatlådan men nya VEA motorn har samma dragvikt både som manuell o automat
Det är flera som fått samma svar i denna tråd t.ex sen är det ju hur många parametrar till som ska uppfyllas för att få en högre dragvikt jämfört med andra bilar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]