Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulfie1981
#992463
Köpråd

Hej, vi letar v60 och önskar lite tips och råd! Senaste Volvon jag ägde var en 460 för 15 år sen så är inte helt hemma:) v60 känns som bra bil för pengarna men vilket motoralternativ ska/behöver man ha?

Krav: momentum samt dragkrok
Årsmodell: 2011-2012
Önskemål: Max 5000-8000 mil
Budget: 150-180000
Körsträcka: 1500-2000 mil/år

Har provkört d2 men tycker den är i klenaste laget, visst den duger men körglädjen? För: billig i drift+ skatt
Emot: klara den dra båtsläp? Klen

D3, verkar ha tillräckligt med kraft, men är den för dyr i skatt?

T3, bensinalternativet... Borde vara fullt tillräcklig, men ska man köpa bensinare? Diesel verkar attraktivare på begagnatmarknaden.. = borde även hålla värdet bättre?

Vilken version tycker ni ger mest för pengarna? Vad ligger annalkande servicear på? Är det någon som är extra dyr att serva? Kamrem? Partikelfilter etc! Alla planerade/fasta stora kostnader som kommer komma inom 4-5000 mil är ju intressanta :) några andra fel man ska se upp med vid köp?

All input är för mig väldigt värdefull då jag som sagt inte är jättehemma på Volvo :)

Tack för hjälpen mvh ulf
#992496
Spoiler »
Partikelfilter behöver du inte tänka på för D3/D4/D5, då dessa är självrengörande. Skatten på min förra V40 D4 R-Design MY13 med den 5-cyl motorn var hyfsat låg, runt 1.400 SEK/år. Möjligen var den renare än de årsmodeller du söker, vilket då kan bli dyrare skatt.
Är du känslig för motorljud, så låter diesel mer än en bensinare. Servicintervall för dieslarna brukar vara 3.000 mil eller 1 år, vilket som kommer först.
Jag skulle nog fundera på en XC70 D4 eller en V70 D4 i stället för en V60, om pengarna räcker. Kanske t o m en AWD för framkomligheten och dragvilligheten, men då spricker nog budgeten. En riktigt väl beprövad konstruktion :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Lövet
#992507
Jag har ägt 3st V60 nu, T3, D5 och D3. Den jag trivs bäst med är faktiskt D3an. Det har dock inte bara med motorn att göra utan att den är trevligast utrustad. Större än så är skillnaderna egentligen inte, det finns mycket annat som spelar roll i hur man upplever en bil.

Jag skulle säga att båda alternativen är mycket bra. T3 imponerade på mig genom att vara väldigt tyst, märkbart tystare än D3 och framförallt D5. Hela bilen känns "lättare" än när det sitter dieselmotor under huven. Min T3 drog bara ungefär 0,75 lit/mil i snitt och då är jag inte rädd för gasen.

Skatten skiljer en hel del, tror min T3a kostade nån tusenlapp och D3an kostar 3000:- dock är den automat.

Vad gäller andrahandsvärde så kommer du inte göra någon bättre affär på D3. Tvärtom. Ju dyrare bil du köper (och D3 är alltid dyrare än T3) desto större förlust i kronor kommer du göra även om andrahandsvärdet är bättre med några procent.

Jag skulle säga att du ska välja motor efter vilken karaktär du vill ha. Båda är utmärkta alternativ och några större skillnader i driftskostnader kommer det inte bli.
av Luthor
#992670
Med tanke på att du kör så lite per år som du gör skulle jag alla dagar i veckan rekommendera T3:an. Satt själv i samma sits som du för lite drygt ett år sedan, läste många trådar och bestämde mig för en T3:a. Har för mig, ni får rätta mig om jag har fel, att kör man inte mer så är service, skatt och andra driftkostnader betydligt mindre med en (bensin)snål T3:a...
#992706
Kör man lite så är bensin att rekommendera då många dieselbilar kräver att man kör visst antal mil för att partikelfiltret skall klara sin uppgift med att bränna rent ordentligt annars kan det bli en dyr affär....
av Robot
#992994
Är 1500-2000 lite för en diesel? :???:

Är det inte så att partikelfiltret rengör sig själv när man kör över 90 km/h eller något sånt? Då är det väl inte mängden mil utan snarare hur de är körda som påverkar rengöringen av filtret.

Jag har kört en V70 D2 automat och den fungerar bra upp till c:a 70 km/h men vid omkörningar kan den upplevas lite slö. Jag har även kört Toyota Hilux och andra monster med den storlek på dieselmotor och de har liknande beteende. Vi har dragit ett närmare 1000 kg båtsläp med den D2:an och det är inga problem. Kraften (250-300 NM) är fullt tillräcklig, det gäller bara att få ner den i marken.

D3 har jag ingen erfarenhet av men med runt 150 hk så bör den vara bra att köra. T3:an med sin bensinturbo kommer säkerligen kännas pigg. När man kommer ner under 9.0 sekunder på 0-100 km/h brukar man märka det när man gasar på; man trycks bak i sätet osv.
#993071
Robot skrev:Är 1500-2000 lite för en diesel? :???:

Är det inte så att partikelfiltret rengör sig själv när man kör över 90 km/h eller något sånt? Då är det väl inte mängden mil utan snarare hur de är körda som påverkar rengöringen av filtret.

Jag har kört en V70 D2 automat och den fungerar bra upp till c:a 70 km/h men vid omkörningar kan den upplevas lite slö. Jag har även kört Toyota Hilux och andra monster med den storlek på dieselmotor och de har liknande beteende. Vi har dragit ett närmare 1000 kg båtsläp med den D2:an och det är inga problem. Kraften (250-300 NM) är fullt tillräcklig, det gäller bara att få ner den i marken.

D3 har jag ingen erfarenhet av men med runt 150 hk så bör den vara bra att köra. T3:an med sin bensinturbo kommer säkerligen kännas pigg. När man kommer ner under 9.0 sekunder på 0-100 km/h brukar man märka det när man gasar på; man trycks bak i sätet osv.
min förra bil en peugeot rengjorde filtret var 800km med att tillföra extra bränsle just då...

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]