Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#991811
Facelift till årsmodell 2014. Rätt stor skillnad på front och lampor fram. Mindre ändringar bak. Kanske rent av ingen bortsett från de som har dubbla slutrör? Interiören är nog rätt oförändrad utom just sensus men det får någon annan berätta om för det är jag inte påläst på. -14 har som framhjulsdriven D4 en ny motor, fyra cyl mot de andra som är fem cyl. Effektivare och modernare men ännu rätt oprövad. Frågar du mig så är den rent fantastisk utan att nedtala de äldre fem cyl. D3:an (136 hk) känns rätt strypt och är det också. Övervägde en sådan men kände att då skulle en polstar-uppgradering in i budgeten. Räcker absolut till för normalkörning men det känns att den vill mera. Har en d4 vea. Mycket nöjd med motor och drivlina. Känns avsevärt modernare i både motor och växellåda. Ryms en sådan i budgeten rekommenderar jag en. Saknar dock bra krokar för kassar i bagaget. Jag upplever bilen som något hård i fjädringen och hade nog valt komfortchassi om jag skulle köpa en fabriksny. Rullar lugnt och fint på landsväg och relativt tyst. Tycker dock v70 är tystare. Behövs inget större bagage så är det nog rätt bil. Övervägde också v70 men med facit är jag glad att jag valde v60.
#991821
Ok, tackar.
Servicekostnader? småfel? Någon som har råkat ut för detta?
V70 är för stor om man inte ska nöta långa asfaltsfärder. Vi ska ha bilen att pendla med(10 mil t/r om dagen) och alla andra vardagliga ting inklusive någon längre resa.
#991827
Grovsnus skrev:Frugan tyckte XC60 var lite "fet" så det lutar åt en V60 istället.
Säg att det är bara skitsnack :mrgreen: en XC60 är smalare än en V60. Men ja en åsikt/känsla kan ju vara svårt att möta med fakta :mrgreen:

Bredd:
XC60 1891

V60 1899 mm
#991829
Se till att få en med adaptiva farthållaren. Ja har den på från 50km/h. På en automat funkar den som bäst.
Vanlig service ligger på ca 2500kr. Lite dyrare när mer än bara oljefilter och kupéfilter ska bytas.
#991857
Micce1980 skrev:
Grovsnus skrev:Frugan tyckte XC60 var lite "fet" så det lutar åt en V60 istället.
Säg att det är bara skitsnack :mrgreen: en XC60 är smalare än en V60. Men ja en åsikt/känsla kan ju vara svårt att möta med fakta :mrgreen:

Bredd:
XC60 1891

V60 1899 mm
Känslan som räknas, frugan har en del veto i detta tyvärr. :D
Själv hade jag velat ha en XC60 men jag får kompromissa lite.
#991858
Perra83 skrev:Se till att få en med adaptiva farthållaren. Ja har den på från 50km/h. På en automat funkar den som bäst.
Vanlig service ligger på ca 2500kr. Lite dyrare när mer än bara oljefilter och kupéfilter ska bytas.
:) Hur är det med VoC? Är det den där appen med roliga saker som att ställa in värmare, tuta, m.m.?
#992124
Grovsnus skrev:
Perra83 skrev:Se till att få en med adaptiva farthållaren. Ja har den på från 50km/h. På en automat funkar den som bäst.
Vanlig service ligger på ca 2500kr. Lite dyrare när mer än bara oljefilter och kupéfilter ska bytas.
:) Hur är det med VoC? Är det den där appen med roliga saker som att ställa in värmare, tuta, m.m.?
Japp, även det ett tillval. Men oslagbart i fall du har bensin/dieselvärmare på bilen!

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]