Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#991275
För en knapp vecka sedan köpte jag en xc60 -09 D5, 9660 mil. En minutiöst servad och mycket välskött bil.
Växellådan gick klockrent i 70 mil samt ytterligare 15 mil med husvagn (1500 kg).
Men under de 15 milen hemresa börjar den krångla.

Det är ett ständigt växlande. Lockupen fungerar inte alls stundtals. Ibland växlar den ner i nedförslut. Bilen vibrerar ibland som om vägen vore räfflad. Växlarna både uppåt och neråt blir hårdare och hårdare. Även utan husvagn kvarstår felet, men inte lika tydligt.

Nu står den på verkstad och jag hoppas de enkelt skall hitta vad det är för fel. Konstigt att allt kom så plötsligt.
Har någon varit med om liknande?

Jag räknar med att Blocketförsäkringwn hos IF tar detta. Om inte, så torde väl maskinförsäkringen ta det.
Roligt är det inte.
#991297
Det låter inte bra. Hade dock liknande men mindre alvarliga symptom med min xc60 efter jag åkt med husvagn så förhoppningsvis adaptionen som gått helt i skogen.

Om det går bra den här gången kan jag rekommandera att byta olja i låda, haldex och bak diff. Förebyggar ras - verkstan tycker så klart det ska gå sönder så lyssna inte på dom.
#991667
Det visade sig inte vara så bra alls. Jag lämnade bilen till volvo igårmorse. Under eftermiddagen kollade man lådan. Resultatet blev att lådan måste bytas. Det var en hel del som var riktigt illa.
Nu blir det alltså en ny låda.
Tack och lov för maskinförsäkringen som tar detta!!!
#991987
Ja, det känns bra att det blir fixat med ett byte.
Men jag funderar över detta med oljebyte som du nämner.
Volvo själva säger att det inte behövs, men erbjuder ändå både oljebyte och sköljning av automatlåda.
När menar du att det är klokt att skölja/ byta olja i lådan för att hålla den i skick? 10 000 mil?
Diff och Haldex har jag aldrig hört talas om regelmässigt oljebyte i. Vilken frekvens där?
Jag byter hellre en gång i onödan än tvärtom.
/Lars

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]