Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#1226702
Wolfyswe skrev:Ja, det nya lastnätet är seriöst skit. Gillade mina kassetter jag hade i min v70, smidigt att bara dra fram dem.
De täckte även hela vägen ner. Det nya nätet täcker ju inte de sista 10-15 cm längst ner så flak/ikealådor ect
är lönlöst att försöka stoppa med det.
Min nya V60 hade ju inte utdragbara lastnätt av kasettypen, den gamla hade det och det var ju suveränt. Enl. Volvo finns det inte som tillbehör till de senaste årsmodellerna. Jag kollade på en bil med kassetter hur de satt fast (en 2015), fotograferade var fästena satt. Med en vanlig nål kände jag genom tyget om hålen fanns och de gjorde dem. Gick även att känna att det fanns gängor. Köpte då fästena och skruvar/brickor på Volvo. Med mattkniv skar jag sedan hål för skruvarna, så stora hål att brickorna fick plats. Skruvade dit fästena. Beställde galler från skroten. Passade exakt som tänkt, fungerar toppen. Är de i vägen någon gång finns det även på de nyare årsmodellerna uttag i mattan under lastgolvet där de kan förvaras. Tar inte alls lång tid att fixa om någon är sugen att slippa de usla lastnätet som ska sitta i lastöglorna. Vad jag fick fram är det samma artikelnummer på lastnäten oavsett årsmodell (på samma färg) så det bör vara lätt att få tag på. Vet ej om det fungerar på andra modeller än V60.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1226771
III skrev:kasettypen, den gamla hade det och det var ju suveränt. Enl. Volvo finns det inte som tillbehör till de senaste årsmodellerna. Jag kollade på en bil med kassetter hur de satt fast (en 2015), fotograferade var fästena satt. Med en vanlig nål kände jag genom tyget om hålen fanns och de gjorde dem. Gick även att känna att det fanns gängor. Köpte då fästena och skruvar/brickor på Volvo. Med mattkniv skar jag sedan hål för skruvarna, så stora hål att brickorna fick plats. Skruvade dit fästena. Beställde galler från skroten. Passade exakt som tänkt, fungerar toppen. Är de i vägen någon gång finns det även på de nyare årsmodellerna uttag i mattan under lastgolvet där de kan förvaras. Tar inte alls lång tid att fixa om någon är sugen att slippa de usla lastnätet som ska sitta i lastöglorna. Vad jag fick fram är det samma artikelnummer på lastnäten oavsett årsmodell (på samma färg) så det bör vara lätt att få tag på. Vet ej om det fungerar på andra modeller än V60.
Kreativt! :-)-) Vad kostade historian?

Känns spontant enklare att köpa ett galler men gillar engagemanget :wink:
av III
#1226864
Micce1980 skrev:
III skrev:kasettypen, den gamla hade det och det var ju suveränt. Enl. Volvo finns det inte som tillbehör till de senaste årsmodellerna. Jag kollade på en bil med kassetter hur de satt fast (en 2015), fotograferade var fästena satt. Med en vanlig nål kände jag genom tyget om hålen fanns och de gjorde dem. Gick även att känna att det fanns gängor. Köpte då fästena och skruvar/brickor på Volvo. Med mattkniv skar jag sedan hål för skruvarna, så stora hål att brickorna fick plats. Skruvade dit fästena. Beställde galler från skroten. Passade exakt som tänkt, fungerar toppen. Är de i vägen någon gång finns det även på de nyare årsmodellerna uttag i mattan under lastgolvet där de kan förvaras. Tar inte alls lång tid att fixa om någon är sugen att slippa de usla lastnätet som ska sitta i lastöglorna. Vad jag fick fram är det samma artikelnummer på lastnäten oavsett årsmodell (på samma färg) så det bör vara lätt att få tag på. Vet ej om det fungerar på andra modeller än V60.
Kreativt! :-)-) Vad kostade historian?

Känns spontant enklare att köpa ett galler men gillar engagemanget :wink:
Enklare hade det nog varit. Men risken är att ett galler skorrar och skramlar. Hade säkert gått att lösa så inte för det men använder nätet lite då och då, de flesta turer används det inte. Utdragbar nätet är enkelt och smidigt. Dessutom lika smidigt när baksätet är fällt. Passar lika bra med baksätet uppfällt som fällt. Det fasta gallret funkar ju inte med sätet fällt. Dessutom inverkar det på lasthöjden om det inte tas bort. Några gånger per år behöver jag köra med fält säte, det är skönt att ha nätet då.
Den faktiska tiden för monterande var inte lång. Under en halvtimma. Det tog längre tid att åka till Volvo och fotografera och beställa delarna och hitta två begagnade kassetter i nyskick, men det löste bildelsbasen.
Kostade nog ungefär vad gallret kostar gissar jag. Ca 500 kr för fästen och skruvar och ca 2000 kr för båda kassetterna så totalt ca 2500 kr, kanske närmare 2600 kr.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1226889
Ok, bra info från dig :-)-)

Bilia tar 2150:- för gallret jag köpte i somras men vill man ha kassetter så ska man ju sätta in det. :mrgreen: Gallret har aldrig skorrat eller skramlat på något vis. Har kassetterna kvar om jag skulle vilja fälla sätet.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]