Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
#1172388
Om man nu vill göra egna oljebyten så undrar man ju hur man ska veta hur mkt olja man ska hälla i. Tack vare den hyfsat icke-geniala idén att ta bort oljestickan samt ge denna motor en digital oljenivåmätare utan egentlig gradering, är det ju i princip omöjligt att kontrollera den mängd man ska hälla i.

Enda sättet är väl att exakt kontrollera den mängd man tar ur och fylla i exakt lika mkt. Hyfsat geggigt och omständigt, men enda möjligheten?
av Leafs
#1172420
Man får ju aldrig ut all gammal olja, i princip omöjligt. Att fylla på med hela den angivna mängden ger väl överfyllning? Eller har man kalkylerat hur mkt gammal olja som blir kvar när man tömmer?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1172529
Första gången jag bytte på min vea hällde jag i 5L, då indikerade den låg nivå. Fyllde 1dl till, fortfarande låg nivå. Då fyllde jag ytterligare 1dl till rätt mängd 5.2L och sedan visade den ok nivå till det var dags igen 1500mil senare. Ja, jag körde långt med flera start/stopp mellan kontrollerna så bilen skullehinna förstå förändringen.
av talisson
#1181155
MartinS skrev:Första gången jag bytte på min vea hällde jag i 5L, då indikerade den låg nivå. Fyllde 1dl till, fortfarande låg nivå. Då fyllde jag ytterligare 1dl till rätt mängd 5.2L och sedan visade den ok nivå till det var dags igen 1500mil senare. Ja, jag körde långt med flera start/stopp mellan kontrollerna så bilen skullehinna förstå förändringen.
Var fick du tag på passande verktyg, oljefilter samt olja?
Jag lämnade in min V60 D4 VEA till Mekonomen häromdan, Bilia hade inte tid. Men dom klantarna fyllde på fel olja, och fel volym. 5-30W och 5,9L, när det skall vara 0-20W och 5,6L. Känns inte alls bra, får upp varningsmeddelande "Oljeservice Erfordras!", och nu har alla stängt över midsommarhelgen... suck...

Så därför funderar jag på att fixa det själv, och sen kräva dom på pengarna för besväret.
Eller ska man vänta tills Bilia har tid, och lita på att dom väljer rätt olja och volym?

Funderar också på om den tagit skada av detta, tyckte turbon visslade lite som jag inte hört innan...
Att det ska vara så svårt för bilmekaniker att följa servicemanualer...
Användarvisningsbild
av CabBO
#1181161
talisson skrev:
MartinS skrev:Första gången jag bytte på min vea hällde jag i 5L, då indikerade den låg nivå. Fyllde 1dl till, fortfarande låg nivå. Då fyllde jag ytterligare 1dl till rätt mängd 5.2L och sedan visade den ok nivå till det var dags igen 1500mil senare. Ja, jag körde långt med flera start/stopp mellan kontrollerna så bilen skullehinna förstå förändringen.
Var fick du tag på passande verktyg, oljefilter samt olja?
Jag lämnade in min V60 D4 VEA till Mekonomen häromdan, Bilia hade inte tid. Men dom klantarna fyllde på fel olja, och fel volym. 5-30W och 5,9L, när det skall vara 0-20W och 5,6L. Känns inte alls bra, får upp varningsmeddelande "Oljeservice Erfordras!", och nu har alla stängt över midsommarhelgen... suck...

Så därför funderar jag på att fixa det själv, och sen kräva dom på pengarna för besväret.
Eller ska man vänta tills Bilia har tid, och lita på att dom väljer rätt olja och volym?

Funderar också på om den tagit skada av detta, tyckte turbon visslade lite som jag inte hört innan...
Att det ska vara så svårt för bilmekaniker att följa servicemanualer...

Dom såg väl fel i manualerna. Den mängden (5,9 l) olja skall min 5cyl D4 AWD ha (eller T5). Däremot skall min ha Viskositet: SAE 0W–30, inte 5W-30.
Så jag vet inte hur dom tittat i manualerna.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1181162
Leafs skrev:Om man nu vill göra egna oljebyten så undrar man ju hur man ska veta hur mkt olja man ska hälla i. Tack vare den hyfsat icke-geniala idén att ta bort oljestickan samt ge denna motor en digital oljenivåmätare utan egentlig gradering, är det ju i princip omöjligt att kontrollera den mängd man ska hälla i.

Enda sättet är väl att exakt kontrollera den mängd man tar ur och fylla i exakt lika mkt. Hyfsat geggigt och omständigt, men enda möjligheten?
I min manual står det hur mkt man skall hälla i. Det står också hur man går tillväga. Om min skulle sakna olja så kommer det upp hur mkt jag skall fylla på. Sen finns det en procedur för bilen att känna av påfyllningen sen.

Det står:
Systemet kan inte direkt känna av förändringar då olja fylls på eller tappas av. Bilen måste ha körts ca 30 km och stått stilla 5 minuter med avstängd motor och på plan mark innan visning av oljenivån blir korrekt.
av talisson
#1181185
CabBO skrev:
talisson skrev:
MartinS skrev:Första gången jag bytte på min vea hällde jag i 5L, då indikerade den låg nivå. Fyllde 1dl till, fortfarande låg nivå. Då fyllde jag ytterligare 1dl till rätt mängd 5.2L och sedan visade den ok nivå till det var dags igen 1500mil senare. Ja, jag körde långt med flera start/stopp mellan kontrollerna så bilen skullehinna förstå förändringen.
Var fick du tag på passande verktyg, oljefilter samt olja?
Jag lämnade in min V60 D4 VEA till Mekonomen häromdan, Bilia hade inte tid. Men dom klantarna fyllde på fel olja, och fel volym. 5-30W och 5,9L, när det skall vara 0-20W och 5,6L. Känns inte alls bra, får upp varningsmeddelande "Oljeservice Erfordras!", och nu har alla stängt över midsommarhelgen... suck...

Så därför funderar jag på att fixa det själv, och sen kräva dom på pengarna för besväret.
Eller ska man vänta tills Bilia har tid, och lita på att dom väljer rätt olja och volym?

Funderar också på om den tagit skada av detta, tyckte turbon visslade lite som jag inte hört innan...
Att det ska vara så svårt för bilmekaniker att följa servicemanualer...

Dom såg väl fel i manualerna. Den mängden (5,9 l) olja skall min 5cyl D4 AWD ha (eller T5). Däremot skall min ha Viskositet: SAE 0W–30, inte 5W-30.
Så jag vet inte hur dom tittat i manualerna.
Ja, dels tittade dom nog i fel manual, dels fuskade dom antagligen.
För jag var där och kollade, frågade vilken olja dom haft i. Då pekade han som bytt på en nyöppnad 5-30. Men på kvittot stod det 0-30...
Kommer definitivt inte lämna in någon bil där igen...
Funderar på om man skall reklamera på ngt vis. Tar Mekonomen centralt något ansvar för sina verkstäder tro?
Användarvisningsbild
av CabBO
#1181191
Du skall inte låta detta gå helt obemärkt förbi. Dom måste ha någon platschef som ansvarar för anläggningen som du kan prata med.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]