Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jmac
#964914
Har en Volvo V60 D4 AWD -15 som rullat 500 mil. Jag är sjukt nöjd med bilen. Men det finns något som ligger och skaver...har längre förnekat detta, men jag upplever att det knarrar mer och mer i inredningen. Lite tråkigt då jag är så nöjd i övrigt.

Blir inte riktigt klok varifrån knarr/gnekandet kommer. Just nu misstänker jag mittkonsolen. I andra fall inbillar jag mig att det som att jag har något i dörrfacket på passagerarsidan (men det ligger inte något där), så jag undrar om knarrande kommer från flera ställen. Ett tag lät det som det var plastgrunkan som sitter på vindrutan. Det kommer ibland men inte alltid. Märks bara vid landsvägskörning på lite guppigare väg.

Är det fler som har detta problem? Finns det kända problem-ställen?

Vilka åtgärder kan man göra?

Är detta något som Volvo åtgärdar på garanti eller måste man stå på sig?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
#964927
Är det fegsnöret eller mer precist själva klippstet som hänger och slår emot insidan av B-stolpen?

Har du smort mellan låskistorna och dörren med litiumfett? Detta har skapat oljud för många av oss.
av erikaeger
#964949
Jag kan känner absolut igen det du beskriver!
Har nått svagt gnisslande/knarrande ljud från mittkonsolen, knarrar/gnisslar även när man trycker precis under där man stoppar in en skiva, inte så premium direkt...

Sen har jag även en otroligt störande ljud från vänster a-stolpe, som antagligen kommer från nått plastclips som inte vill sitta 100%...uppkommer gärna när bilen är kall och när man kör över ojämnheter/när karossen flexar.

Norpade min personliga servicetekniker som fick åka ut på en tur, såklart när man skall visa något så var det ju ovanligt tyst, men han hörde det störande klick-ljudet från a-stolpen 2 gånger, men var tveksam till åtgärd och föreslog "men om man höjer radion lite så kanske man inte hör det så tydligt...."
Bra svar för en produkt som kostar över 350.000kr?

Är också i det stora hela nöjd med min V60 D4 AWD OR -15 som också den har rullat ca 500mil, men saker som detta drar ner premiumkänslan nått rejält...
av mattiasv60
#965008
Kan du bara provocera fram ljudet under körning - åk tillbaka och be dem åtgärda. Se bara till att hitta vid vilka tillfällen det låter - typ över fartgupp / över järnvägsövergångar eller liknande. Sen tar du med en servicetekniker ut och ber honom lyssna och lösa.
Du skall inte behöva hålla på och kladda med sånt själv.

/Mattias
av jmac
#965057
Tack för er input!

Jag ska tag i detta nu. Har idag identifierat en källa till knak: den svarta lådan (vad den nu heter) som sitter bakom mitt-backspegeln på framrutan. Sen finns det ett till ljud som kommer från mittkonsolen runt armstödet/facket samt runt kanten i höjd med cd-inkastet. Runt dörrarna eller kring b-stolpen är det tyst.

Det luriga är att det inte alltid hörs, särskilt inte i stadstrafik men kan bli ordentligt vid landsväg. Men det är som Mattiad skriver: får leta upp lite lämpliga vägar i närheten och ta min djupt personliga tekniker på en åktur.
av Geez
#965153
Perra83 skrev:Är det fegsnöret eller mer precist själva klippstet som hänger och slår emot insidan av B-stolpen?
Har du någon lösning på om clipset slår mot insidan av B - stolpen? Vad kan man göra för att lösa detta? Har ett mkt irriterande ljud i min bil i b-stolpen som jag misstänker skulle kunna komma från ngt sådant.
av Tenn
#976855
Hej,

Kanske inte är samma problem som jag hade men i min knarrade det rätt mycket från passagerardörren när jag körde. Snackade med en Volvotekniker som tipsade om att kolla clipsen som håller fast dörren. De har tydligen nåt lim som ska hålla fast dem i hålet i dörren som kan släppa ibland och då kan de börja gnissla/knarra om det blir vibrationer.
Jag åtgärdade detta genom att skruva ur de två skruvarna vid dörrhandtaget på insidan och peta loss clipsen nedtill på dörren och vrida ut innerpanelen försiktigt så clipsen och dess fästen blev synliga. Sen la jag på ett lager frystejp där clipsen fäster innan jag tryckte tillbaka dem.
Nu är det tyst i kupén igen!! Går som en dröm..

Kanske kan va nåt liknande om det sitter clips där du märker att knarret kommer ifrån?
av pak7
#976893
Det är lite gammal god volvokvalite även på dessa bilar.
På min så knarrar det om man klämmer på mittkonsollen.Även nåt skrammel från b stolpen på förarsidan.
När ac kyler så skramlar det i mittkonsollen vid skärmen.
Har även börjat gneka i dörrsidan när man vilar armbågen på den.
Ingen tysk kvalite här inte minsann!
Synd att de aldrig lär sig att använda bra material och skruvar ihop bilarna ordentligt...
av III
#976903
Hej.

Upplever några irriterande ljud. Några har jag lokaliserat men inte hittat lösningen på. Bilbältets låstunga på högersidan kan vibrera mot b-stolpen, när det händer drar jag bältet över till ryggstödets sidostöd. Ett irriterande vibrerande från vänster-stolpe. Visade sig vara biljetthållaren som vibrerar mot rutan. En transparent självhäftande gummiplopp från Clas Ohlson klistrades på biljetthållaren mot rutan så var det borta. Vad jag inte lyckats lösa är ett knarrande från förarstolen vid speciellt diagonala gupp och rondeller.
av jmac
#976938
Jag har lyckats identifiera en källa till ett knarrande ljud. Plastkonsollen som sitter bakom mittbakspegeln. Detta hörs bara när rutan/bilen är varm. Har lossat lite lätt på plastkåpan och det blev lite bättre men det verkar sitta djupare. Detta hörs bara när det blivit varmt. Har någon fler detta problem?

Har ingen direkt bra erfarenhet av min personlige tekniker. Går aldrig att få tag på om man inte bokar en tid på webben. Väl där så skakar han bara på huvudet och ser skeptisk ut och säger att han inte har tid.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]