Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rillee
#1238268
På min bil så skramlar höger stol när man kör på dålig väg, trycker jag stolen lite åt höger så tystnar det.
av pergrein
#1238377
III skrev:Har ett skorrande vad som kan vara innanför plastpanelen vänster a-stolpe, tänkte kolla men hur tusan får man bort den utan att ha sönder något? Bilen är en v60.
Har också fått ett skorrande/vibrerande ljud som verkar komma vid vänster a-stolpe. Ljudet kan vara borta ett par dagar för att sedan återkomma och så håller d på. Har haft lös mätarhus och plasten för a-stolpen utan att hitta något som skulle kunna låta som detta ljud.

Plasten sitter med en skruv högst upp under en svart plastbit och sedan är det klipps som håller den på plats, man bara drar/bänder ut den så lossnar den.

Ska höra med Volvo om dom kan hitta i sin databas om oljud i a-stolpen.

Mvh
Per
av III
#1238405
pergrein skrev:
III skrev:Har ett skorrande vad som kan vara innanför plastpanelen vänster a-stolpe, tänkte kolla men hur tusan får man bort den utan att ha sönder något? Bilen är en v60.
Har också fått ett skorrande/vibrerande ljud som verkar komma vid vänster a-stolpe. Ljudet kan vara borta ett par dagar för att sedan återkomma och så håller d på. Har haft lös mätarhus och plasten för a-stolpen utan att hitta något som skulle kunna låta som detta ljud.

Plasten sitter med en skruv högst upp under en svart plastbit och sedan är det klipps som håller den på plats, man bara drar/bänder ut den så lossnar den.

Ska höra med Volvo om dom kan hitta i sin databas om oljud i a-stolpen.

Mvh
Per[/quote

Det låter som mitt oljud. Har för mig jag hörde något om sladd eller något till krockgardinen som kunde vibrera, skulle då sättas fast med lite butyltejp eller så. Skulle även kunna komma från något som vibrerar på defrostermunstyckets insida eller rättare sagt under instrumentpanelen vibrerandes mot defrostermunstycket (det långa) eller till avståndsvarningens infästning, även det under instrumentpanelen. Har tryckt och vridit på det mesta utan att kunna lokalisera det. Med tanke på att jag hört något om innanför a-stolpen så är det min teori men hör gärna om det är något på nämnda ställen med så vi har lite olika saker att testa.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1238424
I framkanten av bakdörrarna sitter en kontakt som syns tydligt när man öppnar framdörrarna.
På min S60 så var den ganska lös och mekaren satte nån tejp emellan så den inte vibrerar och sen dess har det inte väsnats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Volvoish
#1266105
Tjabba, purfärsk här på forumet!
Var och inhandlade en v60 cross country classic för nån vecka sen. Den har nu gått 70 mil. Väldigt nöjd med kärran förutom några saker.
Inredningen har knarrat,knakat,sprakat,gnekat sedan dag 1.

Har tyvärr läst att detta är vanligt förekommande på volvo bilar. Så vars knarrar det då? Jo har lyckats lokalisera att innuti vänster bstolpe så skrapar det i öronhöjd. Mittkonsollen knäpper nått gräsligt vid gupp och inbromsning. Ett skrapande ljud kommer från höger b stolpe alternativt från dörrsidan vid ojämt väglag och segdrag på låg växel. Så en bil för 350k så känns det inte särskilt premium.

Har ni några enkla tips på vad man kan göra? Har smörjt låskistor och byglar med fett utan minsta tillstymmelse till förbättring.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1266159
Ja ett tips finns i mitt senaste inlägg och har även varit med om att bältessträckaren i b stolpen kan fladdra lite.
Även lås bygeln kan glappa mot tappen i b stolpen.

Att fixera kontakten till dörren hjälpte på min.


/M
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1266202
pergrein skrev:
III skrev:Har ett skorrande vad som kan vara innanför plastpanelen vänster a-stolpe, tänkte kolla men hur tusan får man bort den utan att ha sönder något? Bilen är en v60.
Har också fått ett skorrande/vibrerande ljud som verkar komma vid vänster a-stolpe. Ljudet kan vara borta ett par dagar för att sedan återkomma och så håller d på. Har haft lös mätarhus och plasten för a-stolpen utan att hitta något som skulle kunna låta som detta ljud.

Plasten sitter med en skruv högst upp under en svart plastbit och sedan är det klipps som håller den på plats, man bara drar/bänder ut den så lossnar den.

Ska höra med Volvo om dom kan hitta i sin databas om oljud i a-stolpen.

Mvh
Per

Höll på att bli TOKIG på min i våras, det lät som det kom ljud nästan från ratten/stolpen. Rev halva bilen, hjälpte inte. Lämnade den på service och med budskapet att fixa oljudet, vilket meken gjorde, rätt snabbt dessutom. Tydligen smörjde han genomföringen till rattstången på nåt vis. Sedan dess har det varit tyst. Tydligen fanns det risk för ett byte av genomföringen, men det behövde inte jag.

av pergrein
#1266242
Okej. Ditt ljud var ett vibrerar ljud? Är det där rattstången går genom torpedväggen som han smorde? Hörde du ljudet bara när du svängde eller var det när som helst?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av B25
#1279144
Vi har en massa konstiga ljud i vår XC60 -15. Dörrhandtagen har synpunkter när man tar i dem och det uttalar de genom ett gnälligt ljud vilket de även delar med mittkonsollen som inte heller gillar för mycket rörelse. Läderklädseln gillar att göra parningsljud med mittarmstödet vid det minsta gung i bilen. Diggar bilen bra för övrigt, underbar att dra husvagnen med, även om jag tycker den morrar lite mer på en cylinder än övriga när högerpedalen används.

Några förslag på fix av småknarret?

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]