Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andyve
#919106
Hur byter man kupefläkt på xc60? Enligt verkstaden tar det en heldag ( 12000 riksdaler ) och man demonterar rattstång instrumentpanel m.m. någon som har bra tips? Jag vill klara detta själv helst.
av kefe
#919158
Det verkar nu blivit dags även för mig att byta den lätt irriterande kärvande kupéfläkten:

-irriterande kärvande/kvittrande ljud uppkommer på de lägre- och mellanfläkthastigheterna.

Vet sen tidigare bilar att det brukar va en väldans massa jobb inblandat med att komma åt kupéfläkten och man kan aldrig vara säker om man ska gå in från motorutrymmet eller kupéutrymmet.
av Triad
#919184
Tack vare mina små händer och armar klarar jag byta fläkt utan att demontera hela inredningen. Annars gäller demontering av panel.
av kefe
#919188
Ok, även på XC60? -jag har nämligen läst mig till att samma fläktmotor ska återfinnas i många andra Volvomodeller, där det troligen är enklare att byta än på XC60.

Du kan inte skriva ner några snabba/korta instruktioner över hur du gör så får man väl ge sig på att prova? Inte f-n tänker jag skruva bort hela instrumentpanelen i första taget.

-Ska man ta den från Förar-sidan ELLER Passagerar-sidan?

Angående BIFOGAD BILD så tror jag det ska vara från en XC60, det är alltså komponent nr 4 (fläktmotor inkl "fläktblad") som ska bytas förutsätter jag.
Bilagor
fläkt assembly fr nätet.jpg
fläkt assembly fr nätet.jpg (220.83 KiB) Visad 12111 gånger
av Triad
#919240
Ja även på xc lyckas jag. Men som sagt kräver jävligt tunna armar.

Nåväl, du börjar med att ta bort handsfack, cem och cem ställaget.
När det är gjort skruvar du bort nr 2 som finns på bilden. Sitter med ett par små torx skruvar som är svåra att se eftersom brädan är där. Lirka sedan ut den. Är precis så att du kan få ut den ifrån bilen pga brädan. Detta var den enkla biten som inte kräver spaghetti armar.
Vad du nu ska göra är att skruva bort gaspedalen.
När det är gjort kör du upp handen/armen mellan infästning för pedal och värmepaket. Obs! Jävligt trångt, du kommer tro att du fastnar. Du ska rätt långt upp.
När du kommit upp så börja känn efter sladden till fläkten. När du hittat den så är det bara att dra loss. Fingra vidare runt fläkten, ibland är den låst med en liten torx skruv på ovansidan av fläkten.
Sitter där en skruv får du ta en stubba mejsel med torxbits. Något annat får du inte upp. Glöm ej återmontera skruven! Risk att fläkten lossnar!
Man tar fläkten från höger sida med ett specialverktyg. Är ni två går det utan genom att en håller från höger och den andra vrider loss den från vänster sida.
av onek
#980221
Här kommer lite bilder på när jag byte kupefläkt

Så här ser fästet ut som den sitter på
Bild

Jag låser fast spärren med en stubbspårmejsel så här typ man ser ju inget där uppe =)
Bild

Sen tar jag en låsringstång och drar till vänser på högersidan typ så här
Bild
av bivven
#1186313
hej,
nu är det visst min tur att byta kupefläkten och jag är inte speciellt sugen på att betala 12-13 tusen för detta.
Är det värt att försöka sig på byte själv? verkar rätt så krångligt....Någon i Örebro trakten som kan göra jobbet billigare än verkstad?
av volvoc70cab
#1188226
Vilken utveckling Volvo har gjort ! Minns den tid då man bytade fläkten genom att skruva loss en plåt framme i torpeden med tre skruvar och sedan bara lyfte ut fläkten. Det tog max 15 minuter för en amatör att utföra ett sådant byte. Så visst har utvecklingen ändas en hel del med åren ! Kanske inte alltid till det bättre .
av Turbodanne
#1188288
volvoc70cab skrev:Vilken utveckling Volvo har gjort ! Minns den tid då man bytade fläkten genom att skruva loss en plåt framme i torpeden med tre skruvar och sedan bara lyfte ut fläkten. Det tog max 15 minuter för en amatör att utföra ett sådant byte. Så visst har utvecklingen ändas en hel del med åren ! Kanske inte alltid till det bättre .
Lite skillnad på komfort , säkerhet , utrustning osv på den tiden också så att sitta och jämnföra som du gör är sommar jämnföra äpplen och päron.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]