Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 122Sport
#903838
JST skrev:Attans... Jag har lovat mig själv att inte kolla för ofta. Igår vid den här tiden var det 1895 före och nu är det 1691. Imorrn kanske den är byggd. Eller inte...

@122Sport; Fan va fett med en Polestar. Grattis till den och ha en riktigt trevlig helg!
Ja, det går ruskigt fort på slutet! Tack, tror det kan bli en riktigt rolig helg :) Önskar detsamma!
Användarvisningsbild
av Kite
#903844
JST skrev:Attans... Jag har lovat mig själv att inte kolla för ofta. Igår vid den här tiden var det 1895 före och nu är det 1691. Imorrn kanske den är byggd. Eller inte...

@122Sport; Fan va fett med en Polestar. Grattis till den och ha en riktigt trevlig helg!
Då har vi exakt samma kötid, både igår och nu idag. Hoppas de blir byggda imorgon redan så borde den ju komma till handlaren i nästa vecka redan.
Användarvisningsbild
av Paperboy
#904293
Att antalet bilar innan era bilar byggs beror på att fabriken har en först en preliminär byggplan där dom kan bolla lite med placeringen beroende på vilken utrustning och sånt du har valt kan levereras till fabriken från underleverantörerna ( finns begränsat antal varje vecka som dom kan leverera) tex r-design utrustning. Sedan när man vet att allt finns till bilen så planeras den in i en fast byggplan där bilen får en byggdag typ onsdag vecka 43. Sedan finns det begränsningar i fabriken att bland annat pga ergonomin så måste det gå x-antal v60 innan det får komma en xc70 ( bilarna byggs på samma bana). Där kan fabriken bolla lite fram och tillbaka. Sedan kan man få akuta kvalitetsproblem som gör att en specifik modell spärras tillfällig typ högerstyrda S60 med taklucka. Detta spelar också in när siffrorna hoppar upp och ner. Men i det stora hela så brukar lev vecka stämma rätt bra. MIna senaste bilar har jag fått en vecka tidigare än beräknat
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#904361
Paperboy skrev:Att antalet bilar innan era bilar byggs beror på att fabriken har en först en preliminär byggplan där dom kan bolla lite med placeringen beroende på vilken utrustning och sånt du har valt kan levereras till fabriken från underleverantörerna ( finns begränsat antal varje vecka som dom kan leverera) tex r-design utrustning. Sedan när man vet att allt finns till bilen så planeras den in i en fast byggplan där bilen får en byggdag typ onsdag vecka 43. Sedan finns det begränsningar i fabriken att bland annat pga ergonomin så måste det gå x-antal v60 innan det får komma en xc70 ( bilarna byggs på samma bana). Där kan fabriken bolla lite fram och tillbaka. Sedan kan man få akuta kvalitetsproblem som gör att en specifik modell spärras tillfällig typ högerstyrda S60 med taklucka. Detta spelar också in när siffrorna hoppar upp och ner. Men i det stora hela så brukar lev vecka stämma rätt bra. MIna senaste bilar har jag fått en vecka tidigare än beräknat
Säkerligen beror det och bör bero på tillgång av reservdelar etc etc. Men det som är skumt är ändå (jag är ju lekman på området!) att Torslandaverket ska ju sedan i April ha kapacitet för att kunna tillverka upp till 300 000 bilar om året, förut var det 200 000. Så med den bakgrunden så är det ändå rätt konstigt att man måste vänta, som i mitt fall i över 3 månader (om jag tror den beräknade tiden på minvolvo), dvs det tar över 3 månader att tillverka 6384 bilar. Det innebär ju i så fall att dom i sin tur måste vänta på något, annars stämmer ju inte siffrorna överhuvudtaget :) Enda slutsats jag kan göra :)
av Mikaels80
#904437
Tex 6384st bilar innan din bil byggs är inte antal bilar utan antalet av den modell/variant som du beställt som skall tillverkas innan.
Användarvisningsbild
av Kite
#904460
Mikaels80 skrev:Tex 6384st bilar innan din bil byggs är inte antal bilar utan antalet av den modell/variant som du beställt som skall tillverkas innan.
Vilket ju i så fall tyvärr gör det lite ointressant och ganska meningslöst. Det man helst vill veta är ju när ens egen bil kommer att tillverkas och hur många bilar totalt som ligger före i kön.
av JST
#904468
Kite skrev:
Mikaels80 skrev:Tex 6384st bilar innan din bil byggs är inte antal bilar utan antalet av den modell/variant som du beställt som skall tillverkas innan.
Vilket ju i så fall tyvärr gör det lite ointressant och ganska meningslöst. Det man helst vill veta är ju när ens egen bil kommer att tillverkas och hur många bilar totalt som ligger före i kön.
Jag tror inte man ska bry sig om den där siffran över huvud taget, utan ta sikte på preliminär leveransvecka. Vad jag förstår så tar de lite höjd där, så att man ofta får den en vecka tidigare vilket man i så fall kan se som en bonus.
Kolla alltså på beräknad leverans istället!
Användarvisningsbild
av volvobrasse
#904512
Ja alltså, det är första ggn jag köper ny bil och jag vet att det inte är bara en Volvo man får vänta på. Tråkigt bara då säljaren sa ca 7 v i snitt. Men enligt beräknad tid är det dubbla tiden. Jag skulle nämligen åka bort ett längre tag just den perioden och ville naturligtvis ha bilen. Lustiga är återigen, jag har alltså gått tillbaka 100 st i kön sedan en vecka tillbaka, bara det liksom:)

Levtiderna verkar ju variera kraftigt, ser ju att en del fått bilen på 5 veckor, medans andra fått vänta 3 månader. Andra exempel är där jag läst att vissa har haft köplats över 2000 för att en timme senare fått status: Din bil är tillverkad:)
av Mikaels80
#904518
Jag instämmer, riktigt tråkigt att detta verktyg inte är någotsånär pålitligt. Hade varit väldigt kul om det funkat, sista 3 veckorna har jag loggat in flera ggr per dag, har inte gått att stilla nyfikenheten :D
Min bil kommer dock att levereras 5 veckor tidigare än vad den första leveransinformationen angav :D :D :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 203

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]