Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpin
#1190768
Efter ett drygt år med min D6a så är jag fortsatt nöjd, den har nu gått 5650 mil och jag märker ingen skillnad på batteriet under de dryga 2000 mil jag kört.

Skulle jag önska mig några saker så är det lite lägre däcks/vägljud, ett körläge för enbart el och att bli av med lite irriterande buggar i Sensus. Apparna i Sensus har jag givit upp helt så de räknar jag inte. Däck/vägljud kanske är värre för jag har r-design och Good Year Eagle F1 vilket kanske inte är optimalt, fast jag vet iofs inte om chassiet är annorlunda än standard. Hade jag specat upp en ny bil hade jag nog inte valt svart innertak, svart skinn och tonade rutor, det blir löjligt mörkt i baksätet. Inte för det drabbar mig men jag får en del kommentarer från passagerare om det. Premium sound är ju sådär, helt ok ljud för att vara en bilstereo men inget extra alls och verkligen inte prisvärt som nytt.

Buggarna i Sensus är att hotspotten inte startar automatiskt utan man får kryssa i den någon gång i veckan, och navigatorn glömmer bort inställningar för kartan när man navigerar. Samt att hela Sensus har kraschat ett par gånger under färd.

Övriga saker som jag är mer än nöjd med är adaptiva farthållaren och den där blisfunktionen när man ska backa, cross traffic eller vad den heter. Sedan så är det ju lite roligt att använda powerläget någon gång i halvåret, annars gubbkör jag mest bilen.

När det gäller laddning så vänjer man sig fort, jag har en laddsladd som alltid hänger i garaget så det går på ett par sekunder att koppla in bilen när jag kommer hem. På jobbet har vi motorvärmestolpar så där får jag plocka fram schukosladden varje dag men det är ju inte jobbigare än en vanlig motorvärmare.

Läste på eliblsforumet att ett gäng "fanatiker" där totalt dissar ladduttag på andra ställen än fronten (om det inte gäller Tesla förstås, de gör aldrig något dåligt), men jag måste säga att jag tycker placeringen på Volvon fungerar utmärkt. Hade varit ett elände om den satt i fronten då jag har ett garage från början av sjuttiotalet så jag måste köra hela vägen in för att kunna stänga porten.

Men jag är fortsatt övertygad om att nästa bil blir en ren elbil... Frågan är när det finns någon som funkar som enda bil till en kostnad som jag kan leva med.
av oykkh
#1190817
superpin skrev:Nej, även i pure mode så startar den fortfarande dieseln om man råkar trycka lite för hårt på gaspedalen.
Ok du menar så. Jag ör nyfinen på en plug in hybrid eller elbil nästa år när jag ska byta. Ska völ komma ngn ny T5 twin engine har jag hört

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1190959
Men i pure får man ju trycka för hårt för att den skall gå över och det är ju för att elmotorn inte räcker till, tycker man lär sig maxläget hyfsat. Vore lite farligt om dieseln inte gick in...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1190961
FSandstrom skrev:Men i pure får man ju trycka för hårt för att den skall gå över och det är ju för att elmotorn inte räcker till, tycker man lär sig maxläget hyfsat. Vore lite farligt om dieseln inte gick in...

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Man kan ju se rätt tydligt också på mätaren hur mycket man kan gasa utan att dieseln startar. Kör man i över 120 så startar den rätt snabbt om man trycker ner gasen mer, men i stadstrafiksfart får man trycka den rätt hårt innan dieseln startar.

Spinner däcken och man fortsätter gasa startar också dieseln och ger fyrhjulsdrift, även när man ligger i pure-läget... Fast med rätt mycket delay mot för hur det funkar om motorn redan är igång såklart.
av superpin
#1191008
Det är sällan ett problem med Pureläget och diesel, men ibland är det irriterande. T.ex vid en korsning/rondell i stadsmiljö, gasar på för att komma ut i lucka och är det lite bråttom så har jag ibland en förmåga att trycka lite för mycket på gasen. Dieseln går igång men innan den hinner göra någon nytta så har jag släppt av på gasen igen... Den andra situationen är med farthållare i lite högre fart och uppförsbacke, för mig vore det ok att sacka några km/h jmf med inställd fart men då ska den också tuffa igång ett par sekunder.
av superpin
#1195062
superpin skrev:
Psycho2 skrev:Fattar jag dig rätt att ditt servicemeddelande försvinner när du bokat tid? Jag bokade via nätet tid hos auktoriserad Volvoverkstad. Efter service räknar jag med att meddelandet försvinner. Men i väntan på service vilket normalt är ett par veckor önskar jag att meddelandet försvinner.
Menade ju självparkeringsfunktionen. Håller på att vänja mig vid Volvos sätt att namnge system :)

Psycho2
Nej, jag var otydlig. Jag hade kvar servicemeddelandet tills bilen varit inne på servicen, först då försvann den. Nästa år ska jag prova att boka direkt från bilen för att se om det blir någon skillnad, då borde ju bilen förstå att jag fattat att det är dags för service och sluta tjata (men egentligen tror jag inte alls på att det fungerar så, Volvos mjukvarulösningar tenderar till att inte ge den där trevliga och varma känslan av att någon tänkt till ett varv extra... ;) )
Sådär, nu var det dags för servicetjatet igen, i år tänkte jag prova genom Sensus men det visar sig inte alls fungera. Får upp servicemeddelandet i Sensusskärmen varje gång jag startar, väljer att boka/få förslag och då säger den att jag inte har något Volvoid inlagt och jag måste göra det efter att jag tryckt ok. Sedan kraschar appen, och i vissa fall hela Sensus. Jag har förstås redan ett Volvoid registrerat i Sensus som fungerar med alla andra funktioner.

Någon som fått det att fungera? (Ja jag vet att det är en totalt onödig funktion men den finns där så den borde ju fungera...)
av permikael
#1195069
superpin skrev:
superpin skrev:
Psycho2 skrev:Fattar jag dig rätt att ditt servicemeddelande försvinner när du bokat tid? Jag bokade via nätet tid hos auktoriserad Volvoverkstad. Efter service räknar jag med att meddelandet försvinner. Men i väntan på service vilket normalt är ett par veckor önskar jag att meddelandet försvinner.
Menade ju självparkeringsfunktionen. Håller på att vänja mig vid Volvos sätt att namnge system :)

Psycho2
Nej, jag var otydlig. Jag hade kvar servicemeddelandet tills bilen varit inne på servicen, först då försvann den. Nästa år ska jag prova att boka direkt från bilen för att se om det blir någon skillnad, då borde ju bilen förstå att jag fattat att det är dags för service och sluta tjata (men egentligen tror jag inte alls på att det fungerar så, Volvos mjukvarulösningar tenderar till att inte ge den där trevliga och varma känslan av att någon tänkt till ett varv extra... ;) )
Sådär, nu var det dags för servicetjatet igen, i år tänkte jag prova genom Sensus men det visar sig inte alls fungera. Får upp servicemeddelandet i Sensusskärmen varje gång jag startar, väljer att boka/få förslag och då säger den att jag inte har något Volvoid inlagt och jag måste göra det efter att jag tryckt ok. Sedan kraschar appen, och i vissa fall hela Sensus. Jag har förstås redan ett Volvoid registrerat i Sensus som fungerar med alla andra funktioner.

Någon som fått det att fungera? (Ja jag vet att det är en totalt onödig funktion men den finns där så den borde ju fungera...)
Har du godkännt länken som skickades till dig när du reggade bilen.
Min försäljare sa helt felaktigt att du får lite mejl bry dig inte om dom, och jag fick samma fel som du, efter att ha gjort om registreringen och godkännt mailen fungerade det perfekt att skicka service genom bilen, fantastisk funktion!
av superpin
#1195082
permikael skrev: Har du godkännt länken som skickades till dig när du reggade bilen.
Min försäljare sa helt felaktigt att du får lite mejl bry dig inte om dom, och jag fick samma fel som du, efter att ha gjort om registreringen och godkännt mailen fungerade det perfekt att skicka service genom bilen, fantastisk funktion!
Aha, det är säkert förklaringen. Det strulade väldigt mycket när jag skulle få igång VOC, jag hade nämligen två olika VOC-konton med samma mailadress vilket tog ett tag för volvosupporten att reda ut... Letade igenom mailen från Volvo och hittade ingen länk, det närmaste är ett mail med pinkod. Dock fick jag i Sensus godkänna att bildata skulle skickas till Volvo, men det kom bara upp första gången.

Testar att kontakta supporten nu när jag vet att det faktiskt kan fungera, tack!
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 59

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]