- fre 11 aug 2017, 09:40
#1190768
Efter ett drygt år med min D6a så är jag fortsatt nöjd, den har nu gått 5650 mil och jag märker ingen skillnad på batteriet under de dryga 2000 mil jag kört.
Skulle jag önska mig några saker så är det lite lägre däcks/vägljud, ett körläge för enbart el och att bli av med lite irriterande buggar i Sensus. Apparna i Sensus har jag givit upp helt så de räknar jag inte. Däck/vägljud kanske är värre för jag har r-design och Good Year Eagle F1 vilket kanske inte är optimalt, fast jag vet iofs inte om chassiet är annorlunda än standard. Hade jag specat upp en ny bil hade jag nog inte valt svart innertak, svart skinn och tonade rutor, det blir löjligt mörkt i baksätet. Inte för det drabbar mig men jag får en del kommentarer från passagerare om det. Premium sound är ju sådär, helt ok ljud för att vara en bilstereo men inget extra alls och verkligen inte prisvärt som nytt.
Buggarna i Sensus är att hotspotten inte startar automatiskt utan man får kryssa i den någon gång i veckan, och navigatorn glömmer bort inställningar för kartan när man navigerar. Samt att hela Sensus har kraschat ett par gånger under färd.
Övriga saker som jag är mer än nöjd med är adaptiva farthållaren och den där blisfunktionen när man ska backa, cross traffic eller vad den heter. Sedan så är det ju lite roligt att använda powerläget någon gång i halvåret, annars gubbkör jag mest bilen.
När det gäller laddning så vänjer man sig fort, jag har en laddsladd som alltid hänger i garaget så det går på ett par sekunder att koppla in bilen när jag kommer hem. På jobbet har vi motorvärmestolpar så där får jag plocka fram schukosladden varje dag men det är ju inte jobbigare än en vanlig motorvärmare.
Läste på eliblsforumet att ett gäng "fanatiker" där totalt dissar ladduttag på andra ställen än fronten (om det inte gäller Tesla förstås, de gör aldrig något dåligt), men jag måste säga att jag tycker placeringen på Volvon fungerar utmärkt. Hade varit ett elände om den satt i fronten då jag har ett garage från början av sjuttiotalet så jag måste köra hela vägen in för att kunna stänga porten.
Men jag är fortsatt övertygad om att nästa bil blir en ren elbil... Frågan är när det finns någon som funkar som enda bil till en kostnad som jag kan leva med.
Skulle jag önska mig några saker så är det lite lägre däcks/vägljud, ett körläge för enbart el och att bli av med lite irriterande buggar i Sensus. Apparna i Sensus har jag givit upp helt så de räknar jag inte. Däck/vägljud kanske är värre för jag har r-design och Good Year Eagle F1 vilket kanske inte är optimalt, fast jag vet iofs inte om chassiet är annorlunda än standard. Hade jag specat upp en ny bil hade jag nog inte valt svart innertak, svart skinn och tonade rutor, det blir löjligt mörkt i baksätet. Inte för det drabbar mig men jag får en del kommentarer från passagerare om det. Premium sound är ju sådär, helt ok ljud för att vara en bilstereo men inget extra alls och verkligen inte prisvärt som nytt.
Buggarna i Sensus är att hotspotten inte startar automatiskt utan man får kryssa i den någon gång i veckan, och navigatorn glömmer bort inställningar för kartan när man navigerar. Samt att hela Sensus har kraschat ett par gånger under färd.
Övriga saker som jag är mer än nöjd med är adaptiva farthållaren och den där blisfunktionen när man ska backa, cross traffic eller vad den heter. Sedan så är det ju lite roligt att använda powerläget någon gång i halvåret, annars gubbkör jag mest bilen.
När det gäller laddning så vänjer man sig fort, jag har en laddsladd som alltid hänger i garaget så det går på ett par sekunder att koppla in bilen när jag kommer hem. På jobbet har vi motorvärmestolpar så där får jag plocka fram schukosladden varje dag men det är ju inte jobbigare än en vanlig motorvärmare.
Läste på eliblsforumet att ett gäng "fanatiker" där totalt dissar ladduttag på andra ställen än fronten (om det inte gäller Tesla förstås, de gör aldrig något dåligt), men jag måste säga att jag tycker placeringen på Volvon fungerar utmärkt. Hade varit ett elände om den satt i fronten då jag har ett garage från början av sjuttiotalet så jag måste köra hela vägen in för att kunna stänga porten.
Men jag är fortsatt övertygad om att nästa bil blir en ren elbil... Frågan är när det finns någon som funkar som enda bil till en kostnad som jag kan leva med.