Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turritops
#853447
På fredag, ganska precis två månader efter beställning, får jag min V60 D6 Hybrid Summum. Då de gamla trådarna om hybriden verkar ha varit rätt stilla det senaste halvåret tar jag mig friheten att starta en ny och anropar alla hybridförare! Hur upplever ni aktuell version av bil och mjukvara? Finns det några "dos and don'ts"? Tips och tricks som man kan ha nytta av?
av Primus
#853458
Och en fråga som jag aldrig fått riktigt klart för mig; inkräktar det på bagageutrymmet?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#853468
Ja men bara några enstaka cm, precis som V60 Bi-Fuel också gör. Ingen på forumet som beställt en V60 Bi-fuel? Den har ju 40 procent reducerat förmånsvärde precis som plug-in hybriden.
av wendtm
#853471
Kul med en ny tråd om D6:an
Jag skall hämta min på tisdag, har oxå funderat på ifall de som har haft bilen ett tag har några tips & tricks?

Nån som har haft problem med förbränningsmotorn, eller klara den alla stopp & starter som görs under en vanlig dag.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#853576
Jag har haft den 1550 mil (9 månader) och tycker att den tuffar och går. Vid senaste tankning (14122 km) så hade den tankat knappt 463 liter och använt 1935 kWh, får väl anses vara ok :). Tror jag kommer få ner den en bit till nu när det blir varmt (det är ganska stor skillnad, den drar säkert 50% mer vid -5, men fortfarande helt ok tycker jag). Jag har inte haft problemet som flera skrivit om, att den vägrar gå på el, mer än 2-3 gånger.

Det enda tipset (om det nu är något tips) är att jag stänger av autovärmaren och kör på pure tills den gnäller (vid 0 grader kan man köra ca 10 min innan den vill ha värme), slår då på automvärmen i någon minut, och stänger sedan av den. Vid en "tankning" i november gick annars 40% åt till värmaren, känns lite dumt kan jag tycka. I Hybridläget slår den igång förbränningsmotorn direkt utan autovärme under typ 14 grader.

Eftersom vi ofta kör 6-9 mil per dag med många småstopp så försöker jag använda förbränningsmotorn vid hastigheter över 50 vilket som sagt ger vääldigt många start/stoppp på motorn (den slår ju av i nedförsbackar), så man undrar ju som sagtom den kommer att hålla. Jag har dock inte haft något problem med det. Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt. Det gnisslar endel när man backar och sedan bromsar (men det kanske det gör ändå?)
av wendtm
#853615
Det lät juh endå Ok!
Finns det någon mjukvaruuppdatering som *fixar* till problemet med att bilen vägrar köra på el? Fick du nått svar på vad problemet var/är?

Jo jag kan tänka mig att bromsarna tar stryk, är skivorna rostiga eller håller de sig rena o fina endå även om man inte använder dem så ofta?
av MrSportBee
#853645
wendtm skrev:Det lät juh endå Ok!
Finns det någon mjukvaruuppdatering som *fixar* till problemet med att bilen vägrar köra på el? Fick du nått svar på vad problemet var/är?

Jo jag kan tänka mig att bromsarna tar stryk, är skivorna rostiga eller håller de sig rena o fina endå även om man inte använder dem så ofta?
Skrev detta för några dagar sedan i en helt annan tråd men eftersom frågan dykt upp här så saxar jag mitt svar till Perra83 så ni får lite inblick i varför min bil "vägrade" att köra på el.

Perra83 Skrev
”D6 skulle egentligen passa mig bra. När jag använder bilen så är det inom en radie på en mil. Visst åker jag längre än så men inte ens varje vecka. Så ja skulle lätt klara mig på enbart eldrift även de flesta föräldrar som skjutsar på sina barn men de har inte råd med en PIH.”

Då svarade jag:

Jag har precis samma situation som du Perra83 och det skapar ett problem som inte ens Volvos verkstäder har förståelse för, i alla fall så lyckades inte mina 2 verkstäder komma på vad som var "fel" men till slut kom jag på det själv.

Om nästan all normal körning är inom elmotorns räckvidd, förutom sportlovsresan på vintern och resan till svärmor i Skåne varje höst :wink:, så förbrukar man nästan ingen diesel och då blir dieseln i tanken gammal och då beslutar bilens inbyggda "intelligens" (programmet som ingenjören på Hisingen skrivit) att nu är dieseln gammal och därför blir det till att elda upp den genom att all körning blir med "brännaren". Vilket med min lilla körsträcka tar ca. 3 veckor fast tanken bara rymmer 45 liter. Programvaran är tyvärr inte så smart att den talar om detta utan det står bara "tillfälliga begräsningar i hybriddriften". Både jag och mina verkstäder trodde det var ett fel i programvaran... när detta hände för tredje gången inom 4 månader så dök det upp en liten ny text, men bara direkt när det uppstod, om att dieseln i tanken var för "gammal", därefter blev det samma generella text som tidigare. Jag lade då ihop 2 + 2 och insåg att "felet" försvunnit varenda gång jag tankat...

Så sammanfattningsvis, ska du bara köra korta sträckor på el och några få långa resor per år köp en Nissan Leaf och en begagnad Volvo istället. Du måste regelbundet bränna den diesel som finns i tanken med en D6:a. Nu ska jag börja tanka mindre och se vid vilken nivå som programvaran anser att kvalitén på dieseln i tanken är ok. Dock med risk att jag bygger upp ett bakteriemonster i tanken, svensk diesel av idag är tyvärr så pass organisk att den, om den blir för gammal, i princip blir "levande". Får väl köpa lite olaglig gift att hälla i ibland. Trist när man köpt bilen i ett försök att stötta utvecklingen för mer miljövänliga bilar
av MrSportBee
#853649
simonhalmstad skrev:Ja men bara några enstaka cm, precis som V60 Bi-Fuel också gör. Ingen på forumet som beställt en V60 Bi-fuel? Den har ju 40 procent reducerat förmånsvärde precis som plug-in hybriden.
Det där var "snällt" skrivet. Det påverkar rejält, skulle tippa på att det tar bort 8-10 cm av höjden. För en vanligt barnfamilj skulle det aldrig fungera och du kan inte ha barnvagn. Men för mig och frugan går det utmärkt, vi är bara 2 nu. Utan barn är bilen perfekt, då baksätet ju kan fällas 40%, 60% eller 100%.
av MrSportBee
#853655
" Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt."

En sista kommentar från min sida och det är att jag fullt ut instämmer i ovanstående som FSandström skrivit. Å andra sidan så går det att köra bilen riktigt brutalt också :twisted:. De få gånger som jag har kört lite längre har det gått utmärkt att utnyttja alla bilens 285 hk och då går det undan eftersom väghållningen är klart bättre i denna än i vanliga V60:an med dieselspis då denna har bättre balans med sina extra 300 kilo på bakaxeln och då passar i alla fall jag på att bromsa så hårt att jag håller bromsskivorna i trim.
av Primus
#853662
MrSportBee skrev:
simonhalmstad skrev:Ja men bara några enstaka cm, precis som V60 Bi-Fuel också gör. Ingen på forumet som beställt en V60 Bi-fuel? Den har ju 40 procent reducerat förmånsvärde precis som plug-in hybriden.
Det där var "snällt" skrivet. Det påverkar rejält, skulle tippa på att det tar bort 8-10 cm av höjden. För en vanligt barnfamilj skulle det aldrig fungera och du kan inte ha barnvagn. Men för mig och frugan går det utmärkt, vi är bara 2 nu. Utan barn är bilen perfekt, då baksätet ju kan fällas 40%, 60% eller 100%.
Det där överensstämmer mer med min uppfattning av situationen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]